Aanleren springen gaat niet als verwacht ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Aanleren springen gaat niet als verwacht ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 13:50

Hallow !

Ik had net de zoekfunctie al even gebruikt maar kon zo snel niets vinden ..
Dat stomme ding werkt nooit mee

Maar in elk geval:
Mijn paard is nu bijna 5 en dit vind ik een mooie leeftijd om te beginnen met springen .. Pa kon 1.30m springen dus ik wil wel eens kijken of het er bij haar ook inzit ..
Een tijdje geleden ben ik begonnen met balkjes draven en dit ging super goed, vond ze ook super leuk ..
Daarna heb ik een sprongetje van 30 cm gemaakt .. En daarna heeft ze 3 maanden rust gehad wegens mijn operatie ..

Sinds 2 weken ben ik nu dus weer bezig en heb haar een keer losgegooit met balkjes in de bak ..
Deze lagen op 1,20m afstand van elkaar (waren er maar 2 )
En hier vloog ze met gemak overheen
Dus begon het weer te kriebelen om te beginnen met springen ..

Maar nu het probleem .. Ik heb eergister een hindernisje in de bak gezet .. Gewoon een simpel kruisje van nog geen 40 cm hoog ..
Dan gaat ze erop af en wijkt op het laatst naar rechts af ..
Als ik probeer haar er recht voor te laten blijven springt ze een meter voor de hindernis met 4 benen tegelijk de lucht in en maakt een gekke kronkel in de lucht zodat ik er bijna aflig ..

Ik ben geen angsthaas maar als ze zulke gekke sprongen maakt toch wel (hierdoor keer rugspier gescheurd gehad )
Als ik twee balkjes achter elkaar leg met 50 cm ertussen springt ze er makkelijk overheen dus het is ook niet dat ze het niet leuk vind ..

Ik weet nu even niet hoe ik het op kan lossen ..
Vrijspringen gaat lastig want het is een grote bak en ik ben altijd alleen ..
Heeft er iemand een tip?

*Met instructice wordt nog overlegd, maar deze geeft eigg alleen dressuurlessen ..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:33

Gewoon weer beginnen met balkjes, en dan balkjes en het kruisje op het einde.
De keer erop haal je steeds meer balkjes weg tot er alleen het kruisje staat met een grondbalkje evt.
Erna ga je van het kruisje een keer een steiltje maken. Daarna begin je te spelen met sprongetjes van allerlei soorten (steil, oxer, triple, hek, schuine sprongen).
Allemaal rustig aan, ontspannen en op zijn tijd. Merk je spanning of angst op tijdens het oefenen dan ga je weer een stapje terug.

Tegen het uitwijken kun je balkjes op de balken leggen zodat je een gootje maakt waar je paard in kan lopen. Werk veel met grondbalkjes aan de voet van de hindernis zodat het niet moeilijk is om de afstand in te schatten. Zorg dat je zelf recht aanrijdt, over de hindernis kijkt en zelf vastberaden rijdt. Als jij aarzelt, aarzelt je paard ook. En uiteraard let je op dat je niet stoort (of zo min mogelijk, want die eerste sprongen kunnen raar zijn ). Als ze hoog bokt, zorg dan voor een stijgbeugelriem om de nek of een bokriempje aan het zadel.

Hopelijk kun je hier wat uithalen waar je wat aan hebt.

Amina_

Re: Aanleren springen gaat niet als verwacht ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:42

Volledig 'eens' met Urielle , ik ging net hetzelfde zeggen.
Als je paard begint te weigeren (zonder reden uiteraard) je zeker niet laten doen want eenmaal ze weten dat ze het mogen doen is het moeilijk om het ze weer af te leren.
Gewoon alles rustig aan doen en laten voelen dat jij de sterkste bent.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:50

Ik denk dat iets meer,,grondwerk" hier toch wel op zijn plaats is.Het paard moet eerst alles kunnen over de cavaletti,als dat in orde is mag je eigenlijk pas gaan springen.Aangezien je paard nog maar vijf jaar jong is weet ik niet hoe ze verder met het dressuurrijden aan je hulpen staat.Dat moet natuurlijk eerst voor elkaar zijn.Les nemen van een ervaren springruiter zou ik zeggen,die kunnen je vast veel verder helpen.Succes.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:55

Nog even een laatste opmerking...ik heb altijd geleerd dat je een oneven aantal balkjes moet neerleggen.Let wel ik ben geen springruiter maar heb wel 2 jaar privespringles gehad(vond het echt doodeng dus spring nu ook niet meer)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:25

Ik ga helemaal met Urielle mee...! En toch ook wel een keertje laten vrijspringen...

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:33

Wellicht even hulp vragen, ervaren springruiter erop laten rijden. Alleen even om je paardje op de goede weg te zetten en als je zelf ziet dat het goed gaat zul je zelf ook overtuigender naar de hindernis toe rijden. Lijkt mij een beter plan dan wanneer je zelf door te weinig vertrouwen je paard het vertrouwen ook ontneemt.
Succes!

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:58

Jaa mss hebben jullie wel gelijk ..
Maar ik heb met mijn vorige pony gesprongen, over de 1m, vaak weigeren, stijgeren en kon flink gemeen over de hindernis gaan.. Maar nooit van geschrokken .. (pony kon al wel sprignen toen ik erop ging rijden )
Dit paard heb ik zelf ingereden en ze staat nu dus ook helemaal aan mijn hulpen, dus leek het me leuk om voor de afwisseling eens een sprongetje te maken ..
Maar hier begint ze dus meteen misbruik van te maken ..

@ Urielle; Dank je voor je tips, daar heb ik zeker wel iets aan ..

Verder nog iemand tips?

[edit] Nu ik mn stukje nog eens overlees .. Denk dat het verschil erin zit dat dit paard onervaren is met springen en mn vorige pony niet ..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:05

Lager beginnen dan 40 cm.. Weet ook niet of je eergister ook eerst begonnen bent met balkjes lopen en de hindernis pas iets later op dezelfde plek hebt opgebouwd.

Maar hou er rekening mee dat ondanks dat jij het eerder hebt gedaan het paard er nog niets ervaring mee heeft. Lekker doorgan met regelmatig balkjes lopen en beslist lage hindernissen, totdat het kwartje is gevallen. Dan pas uitbouwen naar meer en/of hoger..

Misschien toch maar eens een vriendin mee vragen of zo die je kan helpen met een keertje je paard laten vrijspringen. Zo kan je paard het lekker zelf oefenen, zonder dat jij erop zit. Weet je zeker dat jij niet per ongeluk met je gewicht gaat tegenwerken als gevolg van een rare sprong van je paard. Succes!

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:30

Het was een kruisje van 40 cm ..
Dan bedoel ik dat het hoogste punt van de balk op 40 cm lag
En nee ik had verder nog geen sprongetje gemaakt .. Dacht dat dit wel moest lukken aangezien het midden van het kruisje niet hoog is ..
Had wel balkjes gedraafd die tussen de hindernis lagen en dat ging wel goed

Hoe bedoel je precies tegenwerken met mn gewicht?

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:21

begin weer rustig met balkjes lopen..
leg later aan 1 kant het balkje wat hoger...
veel spelendewijs met de balkjes bezig zijn...
daarna probeer je gewoon een heel laag kruisje, maar leg aan beide kanten een schuine balk neer, zodat de uitbrekingsgevaar minder wordt.
en zo proberen geleidelijk aan iets hoger, zodat ze het snapt... maar niet teveel te vaak, gewoon een maal tussen het dressuurijden door, zo blijft het leuk...
en misschien een tip, zorg ervoor dat er een oudere paard in de bak rijdt, zodat je daar achteraan kunt hobbelen!!

vrijspringen lijkt met niet echt geschikt, daar kun je je paard alleen maar banger van maken, je moet er nu voor zorgen dat ze er vertrouwen in krijgt er dat is zo vaak mogelijk, maar niet te veel ermee bezig zijN!!

ben je nog niet zeker van je zaak, vraag een ervaren iemand op dit gebied, die je hierbij kan helpen, of je paard springklaar kan maken!!

(pff wat een verhaal hopelijk heb je hier wat aan! )

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:55

Je paard heeft waarschijnlijk nog niet zoveel ervaring en gevoel voor springen, waardoor de kans op van die noodsprongen en sprongen met 4 benen tegelijk ontstaan. Die sprongen waarbij jij moeite hebt om zonder je paard ook maar iets te hinderen te blijven zitten. Bij noodsprongen e.d. is de kans groot dat jij naderhand bv te hard terugvalt op de rug ofzo. Als gevolg van onervaren van je paard met springen, werk jij misschien een beetje tegen met je gewicht (bij een hindernis moet niet alleen het paard zichzelf erover heen krijgen maar ook jouw nog eens) en kunnen zelfs nare ervaringen ontstaan bij je paard. Denk aan per ongeluk terugvallen na de hindernis op de rug van je paard, als gevolg van een noodsprong..

Paardrijden en paarden trainen bestaat uit herhaling, oefening baart kunst. Ik denk toch dat je je paard nog te weinig getraind hebt met balkjes en hindernissen, je ging dus wat te snel voor hem misschien. Bouw dus langzaam op, nog langzamer dan nu aangezien het lijkt alsof je toch nog te snel gaat.

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:59

Spoec,

Ik hier al eens een topic aangewijd.
Kijk even hier viewtopic.php?f=8&t=509314
en dan met name naar bijdragen waar mijn naam "pruyssen" voor staat.

Mocht je nog vragen of hulp nodig hebben dan weet je mij te vinden.

Groet
Conrad

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:46

Sluit me totaal bij iedereen hier aan! Vind dat er goede tips zijn gegeven. Rustiger opbouwen, niet denken dat hij het al kan. Hij heeft geen idee wat ie moet doen, dus springt maar iets, waardoor jij dus raar gaat zitten en hem hinderd.. tjaa.. allemaal al gezegd, ik denk dat je inderdaad misschien een ervaren springruiter moet vragen. Of je gaat eerst gewoon heel veel balkjes draven, dan cavaletti proberen.. dan weer balkjes draven en daarachter een heel erg laag kruisje. Zorg ook dat je goed wete waar je hem moet laten afzetten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:59

Yonne schreef:
Zorg ook dat je goed wete waar je hem moet laten afzetten.

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, in die zin, dat ik het belangrijk vind dat een paard zelf handigheid in het springen leert ontwikkelen. Wanneer je daar altijd bij ondersteunt, leren ze dat langzamer dan wanneer je aanrijdt en je paard zelf zijn afstanden laat zoeken. Natuurlijk zorg je wel voor sprongen met een duidelijke grondlijn en ga je geen rare afstanden neerzetten. Maar laat ze in het begin maar zoeken en fouten maken, daar leren ze mee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:50

Bah, moet ik weer met Urielle meegaan

mijn jonge paarden laat ik tot ze B klaar zijn eigenlijk alles zelf doen, afzetten, landen, "meetellen" en vooral zelf laten kijken. geen handjes vast houden, ze moeten het zelf leren.

@Dela, als je bovenstaande leest, zul je ook begrijpen waarom je een jong dier juist wel moet laten vrijspringen.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:52

Dankjewel allemaal voor de reacties !
Hier heb ik dus echt veel aan ..

Ik ga gewoon weer opnieuw beginnen ..
Ik wil absoluut niet te snel voor haar gaan, wil gewoon dat we er beide plezier in hebben ..
Dus we gaan weer terug naar de balkjes .. Deze leg ik dan tijdens het dressuren neer en ga er af en toe overheen ..
En ik ga proberen om aan te voelen wanneer ze toe is aan meer ..

@ pruyssen; Super bedankt voor de link
Heb er echt veel aan ..
Het lijkt mss een eenvoudige aanpak die je hebt, maar ik geloof er wel in dat het werkt ..

Mensen allemaal bedankt voor de reacties