Wie weet hoe ik mijn pony linksom aan de teugel krijgt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

netam12

Wie weet hoe ik mijn pony linksom aan de teugel krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 09:26

Hoihoi. ik ben patricia en zit met een klein probleem.
Ik heb een pony die wel gewoon rechts om best snel aan de teugel gaat en links om ,doet hij ook wel maar hij valt dan heel snel naar binnen en gaat dan aan je been hangen.
Ik stuur hem dan wel weer gewoon naar buiten maar ja dan is alles gelijk ook weer weg de stelling en dat hij iets afgebogen loopt.
Ik heb al wel geprobeerd met sporen te rijden met hem om hem naar buiten te drukken maar hij loopt er niet fijn mee.

Weet misschien iemand een oplossing hoe ik dit kan vekomen.

alvast bedankt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:27

Neem les.
Probeer je paard eerst aan de hulpen te krijgen en ga dan pas nadenken over aan de teugel rijden.
Leg de sporen weg, die zijn daar niet voor bedoeld.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 09:32

Wendy schreef:
Neem les.
Probeer je paard eerst aan de hulpen te krijgen en ga dan pas nadenken over aan de teugel rijden.
Leg de sporen weg, die zijn daar niet voor bedoeld.

ik heb les gewoon op de manege zelf maar in de stap doet hij het niet en hij kan het ook best wel maar niet links om in de draf .
Ik rij ook niet altijd met sporen hoor

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:11

Een paard hoort niet door stelling aan de teugel te gaan lopen.
Als een paard alleen door stelling aan de teugel loopt is je paard niet recht en loopt het dus niet op 4 benen.
Ga eerst je paard recht richten voordat je over aan de teugel begint.
Hou ten alle tijden evenveel druk op beide teugels.
Om hem recht te krijgen kan je kleine oefeningen doen, vraag een contra stelling, als het paard op de rechterhand loopt vraag je links meer stelling, het paard zal dan zijn hoofd in een contra stelling plaatsen, dit hoeft absoluut niet veel te zijn. Een paard zal dan als je de contrastelling rijd op evenveel druk op beide teugels vanzelf terug komen naar voren(paard zal zelf de contra stelling afbreken) en je paard loopt recht. Dit zal in het begin maar een paar passen zijn maar voel wel goed hoe het paard beweegt in die paar passen zodat je weet hoe het voelt als je paard recht loopt.
Uiteraard doe je deze oefening ook op de linkerhand.

Hoe je paard wel tijdens de oefening voorwaarts, dit is essencieel.

Doe daarnaast ook veel voorwaarts en terug rij oefeningen, een paard moet met de lichtste kuitdruk voorwaarts gaan en met een kleine verzwaring in de zit terug komen in tempo(hou constante druk op de teugels, bij het terugrijden gebruik je je teugels NIET!!)
De sporen zijn er om te verfijnen, je kan niet verfijnen als de basis er nog niet inzit.
Je mag best een zweepje erbij houden als je paard niet direct reageerd op het been(1x been, geen reactie dan iets meer been en kleine tik, nog geen reactie veel been en iets hardere tik, vaak is dit voldoende)
*kleine kanttekening een paard moet wel gaan reageren op je been niet op de zweep, reageerd het paard na deze 2 waarschuwingen nog niet doe dan in gang een stap terug(rij je in draf ga terug naar stap, stap je rij dan terug naar stilstand) en rij vanaf dat moment weer voorwaarts.
Rij dus eerst je paard terug naar rechtrichting en gehoorzaamheid aan het been en op de zit. Pas vanaf dat moment kan je door iets meer op te vangen in de teugels(altijd constante druk!!) je paard neerwaarts rijden.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:13

Dit lijkt me meer een topic voor [RT]rijtechnische problemen. Ik heb even getemd.

Sporen zijn inderdaad niet bedoeld, om je pony opzij te duwen. Zou het zeker zonder proberen.

Je zegt dat je les hebt, heb je het al aan je instructeur gevraagd? Wat zei die erop? Als je het nog niet gevraagd hebt, zou ik dat eens doen.

Wat je in ieder geval kan doen is proberen je pony aan beide kanten lekker los en soepel te maken. Veel voltes rijden in beide richtingen en verder overgangen om je pony beter op je been te laten reageren. Het lijkt er op, gezien je verhaal, dat je pony niet reageert op je linkerbeen. Ga er dus op oefenen dat je pony wel gaat reageren.

Het aan de teugel lopen moet een vanzelfsprekend gevolg zijn van een pony die lekker ontspannen, voorwaarts is en aan beide kanten soepel in zijn spieren. Dus eerst het een, dan pas het andere(in dit geval dus het aan de teugel rijden)

Succes ermee!

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:50

@priscaz
@aafje87
bedankt voor jullie reacties ik ga het proberen

Anoniem

Re: Wie weet hoe ik mijn pony linksom aan de teugel krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:53

VMR --> RT

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:42

Misschien is netam wat rechts gebogen het is misschien handig hem goed recht te richten en hem goed los te maken in de rug.
Veel voltes rijden en dergelijke.
Zodra hij goed recht is zal het wellicht makkelijker worden

RomyFellow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:47

Mijn paard gaat vaak beter nageven na de middendraf, misschien kun je dat is proberen?
De tips van priscaz en aafje87 helpen denk ik ook!

aszadeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:16

Zou ik mogen weten hoe jij je paard los rijdt? misschien weet ik er dan wel wat op...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:46

Sporen zijn niet bedoeld om je hulpen harder door te geven, dus ook niet om je paard weg te drukken. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, dus als ik jou was zou ik die weer lekker weghangen en bewaren voor later mocht je ze ooit nog eens echt nodig hebben

Verder, hoe rijd jij rechtsom je paard aan de teugel, wat is 'aan de teugel' volgens jou?

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:54

WildWings schreef:
Sporen zijn niet bedoeld om je hulpen harder door te geven, dus ook niet om je paard weg te drukken. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, dus als ik jou was zou ik die weer lekker weghangen en bewaren voor later mocht je ze ooit nog eens echt nodig hebben

Verder, hoe rijd jij rechtsom je paard aan de teugel, wat is 'aan de teugel' volgens jou?

ze schreef ook al dat ze niet altijd met sporen reed, dat doet ze alleen als hij een keer erg sloom is en niet reageert op haar been.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:38

Ja, dus om je hulpen te versterken en ik leg uit dat dat in mijn ogen niet juist is