Paard staat prachtig vierkant, maar 30 graden uit het lood!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Paard staat prachtig vierkant, maar 30 graden uit het lood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:03

Hallo allemaal,
Mijn paard Wilfried heeft moeite met vierkant staan op 1 spoor. Hij draait dan zijn achterwerk altijd naar links, waardoor zijn achterbenen dus op de 2e hoefslag staan.
Het is een heel apart gezicht, zodra ik mezelf 'zwaar maak' in het zadel, staat hij al netjes vierkant, geen ophouding nodig o.i.d.
Maar dan gebeurt het, zodra hij dus stilstaat, draait hij naar links. Met zachte drang wil hij wel weer op de hoefslag staan, maar dit moet met kalmte gebeuren, omdat hij dan bij het minste geringste verzet pleegt (lees: hoofd omhoog, oren naar achteren, bit vastpakken). Ik vind het een vreemde reactie van hem, daar ik niet met mijn handen of benen inwerk, ik kan hem aan de lange teugel vierkant laten staan.
Ik probeer er heel rustig aan te werken, het stilstaan niet elke dag terug laten komen in de dressuuroefeningen, zodat het voor hem afwisselend is. Hij doet het niet op 1 punt in de buitenbak, maar echt overal waar je hem wil laten stilstaan.
Ik ben geen wedstrijdruiter meer, die tijd heb ik achter me, maar een fanatieke recreant die het nog steeds leuk vindt om dressuuroefeningen te doen met als afwisseling een leuke sprong.
Bokkers, ik vraag jullie om hulp! Wie heeft er ook zoiets meegemaakt en wat zou ik er aan kunnen doen? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:59

Is het geen gewenning. Mijn paard doet dit namelijk met zijn hoofd. Als ik halt ga houden en ze staat mooi vierkant dan gaat haar hoofd met een zwaai naar rechts. Eerst dachten we dat het kwam omdat een stalgenoot langs de rand van de bak stondmet snoepjes in haar jaszak. Maar later zijn we er achter gekomen dat het een gewenning was. Nu goed op letten bij het halt houden en de linker teugel er goed bij houden.
Kun je niet al bij het aanrijden tot halthouden je rechtervoet achter de singel houden en een beetje meer druk op de rechterteugel en zodra hij netjes recht stil staat direct weer weg rijden zodat hij de kans niet krijg om naar links uit te wijken.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:42

Het kan zijn dat je zadel aan een kant iets meer drukt, dan je zelf toch scheef zit of dat je paard een blokkade heeft aan een kant. Vooral omdat hij bij een correctie verzet pleegt denk ik aan iets pijnlijks.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:28

heel veel overgangen rijden, dus op het moment dat ie nog goed staat.. meteen weer voorwaarts gaan en belonen. en anders je paard meer voorbereiden op het halthouden. diep in je zadel gaan zitten maar hem wel voorwaarts laten blijven gaan en dan op het juiste punt een lichte teugelhulp erbij en als het goed is staat ie mooi stil:D

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:55

Ik denk ook idd dat er onbewust een 'scheve' hulp wordt gegeven..

Mijn paard deed het ook, is stond nog niet stiil of ze draaide al met haar kont naar binnen, als ik het corrigeerde ging ze lopen en kreeg ik haar ook niet meer stil...
Het probleem bleek hem in mijn enkels te zitten, ik heb in 1 voet geen enkelbanden meer dus die enkel kan ik amper buigen. De andere voet kan dat wel, hierdoor belaste is mijn benen ongelijk en 'drukte' ik haar scheef. Het was maar een innimini verschil, maar genoeg voor haar....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:43

Het kan zijn dat als je je zwaar maakt om halt te houden je iets meer druk aan de en kant geeft als aan de andere kant en daardoor alles iets schever doet. Als je eens midden in de bak halt houdt gaat hij dan ook scheef staan?

_Merato_

Re: Paard staat prachtig vierkant, maar 30 graden uit het lo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:33

Goed dat jullie me er op attenderen, hij doet het ook in het midden van de bak, links,rechts, heb er zelf niet echt bij nagedacht, maar ik denk dat ik onbewust met mijn ene been sterker beenhulpen geef dan met mijn andere. In ieder geval iets om aan te werken! Dank voor jullie tips!
Het zadel is een op maat gemaakt zadel en past prima. Ook bij mijn oude zadel deed hij dit al, dus met het zadel heeft het denk ik niets te maken, het ligt puur aan mij!
Van het een komt het ander, dus gewenning heeft er dan ook mee te maken! Ik ga in vervolg meer overgangen rijden (stap/draf en andersom) en meer voltes rijden aan zijn moeilijke kant, dit zal ook meer effect hebben, denk ik. Hij buigt aan de ene kant iets makkelijker in dan aan de andere kant, mmm werk aan de winkel!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:47

Ingeving: Ik zou het kunnen oefenen aan de lange lijnen, dan voelt hij de druk niet van mijn benen, eens kijken of dat werkt!
Ik longeer altijd met dubbele lijnen, maar eigenlijk nooit met de lange (dus echt ernaast/schuin erachter lopen)
Ik laat het jullie nog even weten of het gewerkt heeft, ga vanavond gelijk oefenen (als het niet al te hard sneeuwt).

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:41

Wil het na al het oefenen dan toch niet lukken,dan kun je ook twee balken op de grond leggen,en hem daartussen halt laten houden.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:21

mijn pony deed ditzelfde toen hij nog niet voldoende rechtgericht was. Toen we daar serieus aan zijn gaan werken, is het heel erg afgenomen (we zijn nog aan het werk )
Omdat je ook zegt dt je paard naar de ene ant makkelijker inbuigt... misschien wel iets om eens flink aan te werken.
Groetjes, Lacuna

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:36

Het sneeuwt hier heel erg
Wordt dus morgen even oefenen. Ook een goed idee, Aerdenhout1!
Heb nog heel wat balken liggen van vroeger, ik moest ze maar eens in de bak slepen, en zo hier en daar wat balkjes neerleggen. Vindt meneer vast wel leuk en spannend (denkt natuurlijk gelijk dat we weer een parcoursje gaan springen, zoals vroeger
Ik laat het jullie wel even weten of het gelukt is.
Alvast bedankt, hoor voor al jullie reacties!