Sprint naar Hindernis!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

Sprint naar Hindernis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:51

Haaj allemaal..

zoals sommige van jullie misschien al weten heb ik sinds 3 maanden een nieuw paardje.. zie onderschrift!
Springen vindt ze helemaal geweldig.. zodra we op de hindernis afgaan gaan haar oortjes naar voren.. neemt ze een sprint en vliegt er werkelijk overheen! Ziet er allemaal heel lief en leuk uit..
Maar zodra zij een sprint neemt naar de hindernis.. is ze bijna niet meer te houden.. Wie van jullie heeft daar ook last van en kan mij nuttige tips geven om dit te voorkomen?

Groetjes Lisa..

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:09

In stap aankomen lopen en dan een paar meter van te voren gaan.
Voltes voor de aanloop maken, in de aanloop voltes. Tempo wisselingen is die aanloop. Misschien heb je er iets aan.

utopian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:12

je kan ook oefenen op de volte waar je op de volte een balkje hebt liggen daar moet je dan over galopperen en dit doe je zo lang je pony er niet meer over springt ja kan ook op een rechte twee balkjes in ee punt opleggen daar remmen zo automatisch op af

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:49

dankjulliewel!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:37

VMR -> RT

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:22

Ga eens dressuur oefenen met een hindernisje in de bak, waar je figuren omheen/ naast rijdt. Let wel dat je nooit recht op de hindernis afstuurt om later opeens het paard voor de hindernis weg te trekken bv. Maar je kunt wel de lijn waarop je normaal gesproken de hindernis aanrijdt aantikken in bv je voltes. Je paard ziet de hindernis, maar je leert hem op jouw te letten.

Probeer goed los te rijden voordat je besluit te gaan springen, zodat je paard goed aan je hulpen is.

Heb je alwel gewerkt met balkjes lopen? Stormt ze daar ook zo op af? Dan kun je proberen op een reeks balkjes aan te draven, enkele meters ervoor stilzetten om als ze rustig is weer voorwaarts over de balkjes te draven.. Door oefenen zal je paardje moeten leren dat ze op jouw aanwijzingen moet wachten.

Succes!

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:20

Mijn paard, een kwpn, heeft een ander probleem haha, als we gaan springen gaat hij er heel zacht op af, in verzamelde draf met zn oortjes naar voren. en als we er dan zijn dan springt ie er hoog overheen en na de hindernis zit ie dan ook in volle galop. als ik een paar x met m heb gesprongen doet ie het al beter. en bij t andere paard, een franse draver, is het precies hetzelfde als bij lisa, we gingen voor het eerst op een oefenspringwedstrijd met hem ennee racen dat ie deed echt niet normaal. maar het probleem is thuis in de bak doet hij dat niet..:S

Laureentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:29

ik ken het probleem, die van mij wordt ook helemaal hoteldebotel wanneer ze een hindernis ziet. Soms gaat het goed, maar meestal is het racen. Heel vervelend omdat mijn moed me in de schoenen schuift, want ik ben al een paar keer hard gevallen met springen en dan is dit niet zo bevordelrijk voor je zelfvertrouwen, maar we zijn nu veel bezig met balken en kleine hindernissen die je makkelijk uit draf kunt nemen. Dat gaat heel erg goed nu, zolang we maar vanuit draf gaan. Heb laatst een keer vanuit galop gedaan en toen gingen we. Ik denk ook dat het een kwestie van heel erg veel oefenen is en heel consequent zijn. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:53

bedankt voor jullie tips!
@bienotje: op balkjes stormt ze niet af.. ls wij rechtsom een hindernis nemen valt het ook wel mee.. maar linksom is ze eigenlijk niet te houden! dit komt ook omdat ze linksom heel sterk is.. zij pakt dan haar bitje vast.. oren gaan naar voren en dan maar hopen dat het goedkomt! (A)..
ik heb gisteravond springles met haar gehad.. over het algemeen was ze heel braaf.. alleen linksom weeer sterk..
in mijn les moest ik ook voltes draaien voor de hindernis of haar vlak voor de hindernis stilzetten en er dan overheen springen.. ik moet zeggen dat dit me aardig goed afging! verbaasde me wel over bepaalde dingen.. zoals stilstaan voor een hindernis en er dan toch overheen! maar het is goed gegaan!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:37

Dan ziet het er toch naar uit dat het een gevolg is van ´problemen´ in de dressuur.. Kijk ook eens of je paard rechtgericht is, klinkt alsof je paard niet op beide teugels gereden wordt op dit moment..

Amina_

Re: Sprint naar Hindernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:49

Eerst beginnen met een goede galop te ontwikkelen , als je paard in galop niet beheerst kan lopen moet je ook niet beginnen aan springen.
Om je paard wat beheerster te laten lopen kan je figuren rijden waardoor hij geconcentreert moet blijven. Bijvoorbeeld voltes rijden , gaat hij te snel naar je zin, de volte kleiner maken ( let op niet omtrekken )
Als je paard begint te trekken in galop (of draf) zeker niet aan de teugels gaan hangen , laat hem maar lopen , maar dan op een volte zodat hij geen snelheid kan maken , natuurlijk wel een beetje druk op de teugels en achteruit zitten.
Met de tips van hierboven ben ik het compleet eens Balkjes draven e.d. kunnen een goede hulp zijn .

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:39

janinetjjj schreef:
In stap aankomen lopen en dan een paar meter van te voren gaan.
Daar worden ze imo juist schieterig van. Dan leer je ze juist aan dat ze weg mogen spurten...

Als ze onder je vandaan rent consequent stilzetten, wegstappen in een volte aandraven/galloperen en weer opnieuw aanrijden werkt imo fijner.

Eventueel kan een balk voor of na de hindernis nog weleens wat helpen, maar dat moet je nooit zonder instructeur doen.

Het beste advies dat ik je kan geven is een goede instructeur zoeken voor springles!

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:18

Ga helemaal met gomir mee!
Gewoon elke keer terugnemen, en vooral les nemen

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:38

Scheinovergang maken in de aanloop naar de hindernis.. en oefen eens met balkjes .. dan ga je er in stap over heen. Bijvoorbeeld: Je legt balken neer en dan ga je er in stap op af stukje in draf en als wel te snel gaat weer naar stap (over de balkjes kan ie immers makkelijk stappen) en dan met een lage hindernis hoop voor je dat 't lukt ! ik ken het zelf ook ik rijdt weleens een pony en als ik wil gaan wijken loopt ie ook onder me weg dus moet ik scheinovergang rijden.. Suc6 !!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:33

Wobelisk

Re: Sprint naar Hindernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:51

veel in-uitjes springen met balken tussen in. hij moet dan wel inhouden en gat meer nadenken over de sprong. veel succes!

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:55

heej!!
daar had ik ook last van met mijn pony, maar nu niet meer!!
jij moet zelf gewoon op de sprong afgaan normaal blijven lichtrijden en doen alzof er niks aan de hand is.. als hij gaat scheuren voor de hindernis dan trek je em in een volte niet al te ver weg van de sprong( je moet niet denken dat het zielig is) en zo ga je telkuns door tot dat die normaal is!
gr sharon

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:13

hardstikke bedankt allemaal! ikheb veel aan jullie tips! en ene goede instructeur heb ik al gevonden.. we gaan lekker oefenen!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:24

misschien nog een tip!

leg een galopbalkje voor de sprong, zodat ze haar basistempo moet houden en proberen terug te rijden..
maar goed van je, dat je hierbij een instructeur hebt gevonden!! :d

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:36

Ik vind persoonlijk stilzetten voor de hindernis geen goede oplossing. Ik heb zelf ook een hittepetit die op de hindernissen afstormt en moest dit ook altijd doen, het heeft zijn vruchten nog niet afgeworpen (na 1,5 jaar). Nu heb ik een andere instructeur, wat ik van hem moet doen is: niks. Zitten en wachten, pas naar voren gaan als hij springt. Het voelde eerst heel raar, alsof ik er achteraan kwam, maar nu gaat het echt beter en heb ik veel meer controle (terwijl ik er niks voor hoef te doen!). Wat ook erg goed hielp bij mijn paardje was 1 hindernis neerzetten (een steiltje) en daar schuin overheen gaan, vervolgens draaien en weer recht, dan weer schuin enz. Je rijdt dan in principe elke keer een achtje. Voordeel: je paard word er lekker soepel van en hij moet het zelf meer uitzoeken omdat het niet perfect past.
Nog een trucje: leg twee balken in een V vorm voor de hindernis, dit werkt echter maar tijdelijk, zodra je hem weghaalt heb je hetzelfde probleem weer (tenminste bij mij wel)

Heel veel succes.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 17:15

bedankt voor je reactie.. ik ga eerst eens even kijken of ik op de manier.. stilzetten voor de hindernis.. meer controle over haar kan krijgen.. de afgelopen keer tijdens mijn les ging dit ons goed af! mocht het later blijken dat dit toch niet gaat lukken dan kan ik nog eens terugkomen op jouw manier van aanpak!
Groetjes..