Van halsstrekken naar nageven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Van halsstrekken naar nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 17:47

Hoi!
Ik rijd op een manege, en paarden nageeflijk laten lopen gaat me nog niet zo goed af. Ik ben nu zover dat een paard bij mij wel zijn hals wil strekken (dus met neus over de grond lopen), maar hoe zet ik dit om zodat ze aan 'de teugel' willen gaan lopen? Meer drijven oid?
Ik ben altijd heel voorzichtig met mijn teugels, ik denk saoms nog weleens te voorzichtig, zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:49

Als je paard niet nageeft, dan is hij ook niet aan het halsstrekken. Een paard moet tijden het halsstrekken nl jouw hand volgen en als hij niet nageeft, dan kan hij je hand ook niet volgen. Als je op een manege rijdt, dan is er toch een instructeur aanwezig die je moet helpen om je paardje ontspannen aan je been te laten lopen, waardoor hij voorwaarts neerwaarts wilt?

floor01

Re: Van halsstrekken naar nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:51

Als je je paard goed aan de teugel hebt lopen, of op het bit zoals sommige zeggen, dan kun je in principe de teugels laten vieren en dan zal het paard zijn hals mee naar beneden volgen zodat er spanning op het bit blijft... klinkt heel simpel, maar dat is het ook als je ze goed voor elkaar hebt!

Groetjes Floor

Nonschuldig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:57

Het is niet erg dat je een zachte heb met rijden, in tegendeel. Je moet er echter wel voor zorgen dat je voldoende contact heb. Je moet zn mond voelen!

Wat je vervolgens gaat doen is heel veel overgangen rijden. Begin met grote overgangen als stap-halt, draf-halt, draf-stap enz. Als deze vlot gaan en je paardje scherp aan de hulpen is kan je een stapje verder gaan met schijnovergangen (schakelen), dit moet vlot gaan. Hij moet direct reageren als jij iets zwaarder gaat zitten of als je je kuit er wat aanlegt. Ga hier eens aan werken, combineer het met veel figuren en dan zal je merken dat je paardje op een gegeven moment je hand zal gaan volgen.

Succes

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:10

Ja, niet gaan ineens korter nemen, zo lukt het niet. Goed dat je nu ontspanning hebt, werk daaruit verder. Zoals al gezegd veel overgangen rijden en voltes enzo, worden ze vanzelf meer gebogen soepeler, en zal het paar vanzelf wel ronder en hoger komen.

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:40

teugels mooi op maat nemen, en dan een beetje kneepjes geven en als je paard dan nageeflijk is vooral belonen

dorientjuh

Re: Van halsstrekken naar nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:43

Oké, bedankt alvast!