Het ligt idd waarschijnlijk aan jou 'houding' .. Niet aanvallend bedoelt ofzo, maar je bent er waarschijnlijk al een beetje op voorbedacht, en daarom neemt ie je in de zeik.
Het kan best dat als je een paard al een tijdje heb dat ie je dan ineens goed in de maling neemt hoor!
Mijn paard doet het ook wel bij sommige, expres in elke hoek 'schrikken' en dan worden die mensen zenuwachtig en hoeft ze ineens niets meer te doen. Probeert ze het bij mij ook, helaas, bij mij krijgt ze op der kop en ik ben er ook niet bang voor, van mijn part schrikt ze, boeiend? Dus als ze merkt dat het niets uitmaakt doet ze het ook niet meer.
Ik denk dus dat idd dat charlotvanre gelijk heeft, ga er gewoon op, lange teugel (dus niet kort pakken omdat je denkt van, misschien schrikt ze wel) en ga stappen, en je paard schrikt níet!Als je het maar hard genoeg denkt.. gebeurt er ook niets.
Wat ook wel goed helpt is goed aan het werk zetten, om de drie stappen een overgang/wending o.i.d., dan zijn ze zo bezig dat ze geen tijd meer hebben om te schrikken!