paard steigerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

paard steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:45

Omdat ik een paar weken niet regelmatig gereden heb is m'n paard hierdoor erg veranderd. Ze heeft al eens eerder 2 weken stil gestaan toen ik een ongeluk had gehad met de brommer, daarna kon ik er gewoon normaal op weg rijden. Als ik er nu op ga zitten voel ik aan de rug dat er van alles gaat komen, volgens iemand die een keer stond te kijken knijpt ze dan ook heel erg met haar staart. Als ze mag stappen begint ze te bokken, springt de lucht in met 4 benen maar dat vind ik zelf niet zo erg (vind het natuurlijk niet leuk maar ik blijf er teminste op zitten) maar de laatste keer begon ze er ook bij te steigeren maar dan wel zo hoog dat ik m'n evenwicht verloor en haar bijna achterover trok, kon nog net optijd m'n zadel vastpakken. Later ging het wat beter, haar rug voelde beter aan maar ze probeerde nog steeds haar hoofd tussen de voorbenen te krijgen en zo probeerd ze dus weer te bokken.
Ik wilde voor een hindernis langs afwenden maar ze luisterde niet en liep gewoon zijwaarts over de buitenschouder weg en toen knalde we een paar keer tegen de bakrand aan . Ben tussen door even gaan stappen, probeerde toen weer af te wenden en kort daarna begon ze te bokken en daarna weer te steigeren. Ze doet het zo onverwachts en snel dat ik net te laat ben om haar om te trekken. Omdat het zo onverwachts en snel ging verloor ik m'n beugel en gleed ik er bijna af, kon nog net m'n armen om d'r hals slaan. Toen ze weer op de grond stond begon ze weer te bokken en te springen, ben er wel op blijven zitten zonder beugels en het is echt een wonder...terwijl ze zo bokte heb ik ze wel weer in kunnen doen .

De laatste keer dat ik erop ging heeft iemand haar aan de longe mee genomen en bleef er naast lopen. In het begin voelde haar rug nog verkeerd aan, later merkte ik duidelijk verschil en begon ze weer te ontspannen. We hebben toen alleen gestapt. Ze staat nu nog een weekje ergens anders. Als ze weer thuis komt te staan is er gelukkig wel iemand die haar voor me aan de longe wil houden met mij erop zodat we weer vanaf t begin kunnen beginnen. Dan kan ze teminste niet met mij de hele bak door en hoef ik niet bang te zijn dat we weer tegen de bakrand opknallen.

Hebben jullie wat tips? voorwaarts houden werkt niet, als ik gewoon zonder iemand erop longeer kan ze ineens vanuit galop achteruit springen en steigerd ze als nog (dat is er inmiddels al uit )
Is het verstandig om een boktouwtje om te doen of kan ik haar daar ook mee achterover trekken? Degene die me eerst zou helpen zei dat als ze ging Steigeren ze me wel zou helpen en haar met de longe weer naar beneden zou trekken, zij had ervaring met moeilijke paarden en zou me 3x in de week komen helpen. Maar heb verder nog niks van haar gehoord, en ze woont ook wel weer een eindje uit de buurt.
Het is nog een jongpaard, daarvoor was ze altijd erg braaf had echt niet het idee dat ik op een jongpaard zat.

elmiran

Re: paard steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:29

niemand?

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:36

Helaas kunnen jonge paarden ineens veranderen.
Misschien verveelde ze zich, omdat je haar een tijdje niet gereden had en merkt ze dat als ze gek doet jij angstig word met rijden.
Ik kan dat verkeerd hebben maar als zij de bak door rent, ga je dan door of ga je er daarna meteen af??

Als je er meteen af gaat is het paard zo slim om de link te leggen met hard gaan is stoppen, bokken is stoppen en steigeren is stoppen.
Ik denk dat een jong paard veel beweging moet hebben en krijgen en maar niet zo een week niks kan doen en dan al het werk weer op gaan pakken, misschien is dat voor haar ook moeilijk??

Ook zou ik nu echt eens een instructrise gaan zoeken die je goed kan helpen, anders heb je straks geen plezier meer in je eigen paard...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:40

Allereerst denk ik dat je je paard moet laten nakijken; het knijpen van de staart kan op stress duiden maar ook op lichamelijk ongemak.
Je schrijft overigens dat je de laatste tijd onregelmatig hebt gereden. Is dit gedrag dan nu plotseling gekomen of geleidelijk?

elmiran schreef:
Degene die me eerst zou helpen zei dat als ze ging Steigeren ze me wel zou helpen en haar
met de longe weer naar beneden zou trekken

, zij had ervaring met moeilijke paarden en zou me 3x in de week komen helpen. Maar heb verder nog niks van haar gehoord, en ze woont ook wel weer een eindje uit de buurt.
Het is nog een jongpaard, daarvoor was ze altijd erg braaf had echt niet het idee dat ik op een jongpaard zat.

Een 'hulp' die dit soort dingen bedenkt zou ik iig maar ver buiten de deur houden, daar krijg je echt ongelukken van.

Mocht het idd een gedragsprobleem zijn, is het verstandig om er een hulp bij te halen, maar laat die hulp hem dan maar rijden/corrigeren. NOOIT een steigerend paard naar beneden proberen te trekken!
Als je er zelf opzit, heb je bij het steigeren trouwens weinig aan een bokhulpje. Ga voorover, sla je armen helemaal om de hals van het paard en trek niet aan de teugels.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:11

Eerst was het minder erg, dan zat ik er op en was het een paar keer bokken en daarna begon ze weer normaal te ontspannen. En dan probeerde ze in het begin nog wel eens het hoofd tussen de voorbenen te krijgen. Dat knijpen met de staart doet ze echt alleen als ik erop zit. Met longeren ontspant ze zich wel gewoon goed.

Als ze zo bokkend de bak door gaat blijf ik wel zitten. Iemand aan de kant zei dat ik het best gelijk weg kon draven en dat deed ik, dan begint ze meestal al te bokken en doet ze haar hoofd tussen de voorbenen. Meestal stopt dit wel na een tijdje, daarna ging het gewoon weer zoals normaal, maar sinds de laatste keer is het steigeren erbij gekomen en toen ik er bijna afgevallen was ben ik gaan stappen en ben ik eraf gegaan omdat ik het te gevaarlijk vind om in m'n eentje het door te zetten.

Instructrice heb ik niet meer, heb wel een tijdje les gehad maar ik heb liever iemand die ons geen sporen en slofteugels adviseerd, wil dingen op een normale manier oplossen en dat is toen ook gelukt.
ik moet de lessen zelf gaan betalen dus het duurt een tijdje voordat ik dat kan, dat gaat nu een beetje moeilijk met school en er is weinig te werk te vinden.

Ik denk zelf dat ze wat gespannen is, en er weer even aan moet wenen dat er iemand op zit, de vorige keer heb ik vast geluk gehad en toen was het ook zomer dus daar zou het ook wel een beetje aan liggen. Toen ze net van de africhtingsstal (vorig jaar) terug kwam was ze bij ons thuis een maandje erg gespannen maar later is dat er helemaal uit gegaan.

Ik longeer altijd voordat ik erop stap (nu ze wat lastiger is)
Ze staat waar ze nu gestald is ongeveer 1 tot 2 uur in de wei. Bij ons in het dorp (waar ze normaal staat) mag ze van mij 5-6 uur de wei in dus hoop dat ze hierdoor ook weer wat rustiger word.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:51

Als ik alles nog eens nalees denk ik
1. Het is nog een jong paard, wsch eerst een beetje overdonderd (braaf) maar nu probeert ze hoever ze kan gaan.

2. Aangezien ze na een poosje wel kan ontspannen, is de kans dat ze lichamelijk iets heeft, minder groot. Kijk vooral wel regelmatig of ze last van de rug heeft en of het zadel (nog) goed ligt.

3. Blijkbaar weet je zelf niet zo goed hoe je dit moet inschatten. Ken je eigen grenzen en NEEM dus LES! Het zou jammer zijn als je paardje straks volkomen onhandelbaar is.

Heel veel succes ermee.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:17

dit is toch die zwarte Gribaldi die bij de kamp staat ?
dit paard leek mij fysiek niet in orde
wat me toen op viel was:
dat de kamer van je zadel te krap was en knelde op de schoft
dat je erg lang longeerde in de bak
dat de bak echt lood en loodzwaar is, zeker voor zo'n jong paard
en dat ie achter onregelmatig liep

het valt voor een jong paard niet mee om braaf te blijven met al deze problemen
dus gaan ze staken en stout worden
ruiter word bang ..paard word nog stouter
de negatieve spiraal is rond en het is moeilijk om die te doorbreken,
zeker zonder goede begeleiding.

laat het paard eens helemaal nakijken door een osteopaath/chiropractor
en evt. ook eens klinisch laten keuren ( buigproef ) door de dierenarts
die evt. dan ook de tanden kan vijlen als dat nodig blijkt
een jong paard kan mondproblemen hebben als ze nog aan het wisselen zijn

als een paard stout is heeft ie daar meestal een reden voor..
lichamelijke problemen, slechtpassend zadel, haken op de kiezen etc.
dit paard word naar mijn idee niet begrepen, en gaat zich dan misdragen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:54

Wat me al opvalt is dat je zelf nog erg jong bent en eigenlijk geen tijd, geld en ervaring hebt om een jong paard goed op te leiden. Zoek aub profesionele hulp voordat je helemaal niets meer met je paard kan behalve verongelukken. Dit is niet aanvallend bedoeld, dit is wat ik merk aan je posts... Les moet je zelf betalen, kun je wel een osteopaat betalen, of een goede zadelmaker? Beide zijn erg belangrijk voor een jong paard, dus begin daar eens mee.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 14:16

unamie schreef:
dit is toch die zwarte Gribaldi die bij de kamp staat ?
dit paard leek mij fysiek niet in orde
wat me toen op viel was:
dat de kamer van je zadel te krap was en knelde op de schoft
dat je erg lang longeerde in de bak
dat de bak echt lood en loodzwaar is, zeker voor zo'n jong paard
en dat ie achter onregelmatig liep

het valt voor een jong paard niet mee om braaf te blijven met al deze problemen
dus gaan ze staken en stout worden
ruiter word bang ..paard word nog stouter
de negatieve spiraal is rond en het is moeilijk om die te doorbreken,
zeker zonder goede begeleiding.

laat het paard eens helemaal nakijken door een osteopaath/chiropractor
en evt. ook eens klinisch laten keuren ( buigproef ) door de dierenarts
die evt. dan ook de tanden kan vijlen als dat nodig blijkt
een jong paard kan mondproblemen hebben als ze nog aan het wisselen zijn

als een paard stout is heeft ie daar meestal een reden voor..
lichamelijke problemen, slechtpassend zadel, haken op de kiezen etc.
dit paard word naar mijn idee niet begrepen, en gaat zich dan misdragen

Ik weet niet wanneer dat was, maar ik heb nu een zadel dat voor haar op maat gemaakt is. De bak is zwaar maar daar kan ik verder ook niks aan doen omdat m'n paard daar gestald is. Misschien was ze toen nog niet eens ingereden dat ik daarom lang longeerde of in de tijd dat ik haar weer net een weekje thuis had.

Lessen heb ik ermee gevolgd maar ben daarmee gestopt omdat ik toch liever iemand heb die meer bij ons past. Wil er gewoon geen slof aan hangen en met sporen rijden(reden was om haar aan het been te krijgen en ik vind dat sporen daar niet voor zijn)

Ik zoek al een tijdje een instructrice maar heb nog niemand kunnen vinden en voorlopig geen geld om de lessen te betalen. Ik ga misschien een BBL opleiding volgen(in april?) misschien dat ik het dan wel kan betalen en dan ga ik ook zeker 1x per week les nemen.

Tandarts is al een keer geweest en heeft er toen wat haken afgevijld.
Verder mankeerd ze niks. Ze heeft nu gewoon even een tijdje nodig om d'r energie kwijt te raken en daarna gaat ze gewoon ontspannen lopen.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:37

elmiran schreef:
de laatste keer is het steigeren erbij gekomen en toen ik er bijna afgevallen was ben ik gaan stappen en ben ik eraf gegaan omdat ik het te gevaarlijk vind om in m'n eentje het door te zetten.

Je zegt het zelf al, je kan dit niet in je eentje, dus ga alsjeblief iemand zoeken die je ECHT kan helpen!
Citaat:
Degene die me eerst zou helpen zei dat als ze ging Steigeren ze me wel zou helpen en haar met de longe weer naar beneden zou trekken

Dit is dus geen goede hulp! Hier komen alleen maar ongelukken van! Je kunt beter iemand zoeken die al veel les heeft gegeven en ervaren is! Suc6 ermee!

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:43

Iemand die haar met de longe terug naar beneden kan trekken?? dat is dé manier om een serieus ongeluk te krijgen. Ik spreek uit ervaring.

Eerst de DA erbij halen om na te kijken of ze niets aan haar rug heeft. en van daaruit gewoon zoals je zelf al zei van het begin terug beginnen.

maar niemand laten trekken als ze steigert, levensgevaarlijk

veel success

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:32

elmiran schreef:

Ik weet niet wanneer dat was, maar ik heb nu een zadel dat voor haar op maat gemaakt is. De bak is zwaar maar daar kan ik verder ook niks aan doen omdat m'n paard daar gestald is.

Misschien was ze toen nog niet eens ingereden dat ik daarom lang longeerde of in de tijd dat ik haar weer net een weekje thuis had.

Lessen heb ik ermee gevolgd maar ben daarmee gestopt omdat ik toch liever iemand heb die meer bij ons past.
Wil er gewoon geen slof aan hangen en met sporen rijden(reden was om haar aan het been te krijgen en ik vind dat sporen daar niet voor zijn)

Ik zoek al een tijdje een instructrice maar heb nog niemand kunnen vinden en voorlopig geen geld om de lessen te betalen. Ik ga misschien een BBL opleiding volgen(in april?) misschien dat ik het dan wel kan betalen en dan ga ik ook zeker 1x per week les nemen.

Tandarts is al een keer geweest en heeft er toen wat haken afgevijld.
Verder mankeerd ze niks. Ze heeft nu gewoon even een tijdje nodig om d'r energie kwijt te raken en daarna gaat ze gewoon ontspannen lopen.

dat was vorig jaar zomer
toen reed je haar ook onder zadel

dat de bak zwaar is is zeker wel jou verantwoording
jij zet haar daar zelf neer bij die stal
er zijn vast wel stallen in de buurt te vinden met een rijbak met een goede bodem
die bak kun je geen bak noemen het lijkt nl wel een woestijn
ik zou als paard ook gaan staken.. als ik daar in moest werken
zo iets onredelijks kun je niet vragen van je paard

dat je geen slof en sporen wil gebruiken vind ik op zich wel een pluspunt
maar dan moet je wel iets vervangends vinden om hetzelfde te bereiken (natural horsemanship)
misschien is een cursus bij het balingehof iets voor jou (als je daar geld voor heb)

verder zou het kunnen zijn dat dit paard wat te hoog gegrepen is voor jou
Gribaldi's zijn enorm slim en daar moet je wel mee om kunnen gaan
ik heb het idee dat je daar zelf niet genoeg ervaring voor heb
en ook (nog) niet het geld om goede begeleiding te kunnen betalen zoals je zelf aangeeft

verder bij ik erbij dat je paard achter niet zuiver loopt (achterhand bespiering was ook ongelijk)
osteopaath en een klinische keuring zal noodzakelijk zijn om de oorzaak op te sporen
maar aangezien je daar niet de financiele middelen voor hebt
zie ik jou toekomst met dit paard somber in

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:34

Zoek hele goede hulp,steigeren is een van de gevaarlijkste dingen die een paard kan doen om je er af te krijgen.Slofteugel,sporen enz. werken alleen maar averechts,maar dat had je zelf gelukkig ook wel door.Eigenlijk is alles al gezegd,ikzelf zou haar even met rust laten,speel even met haar in de bak,ga wandelen of zo,dan weer helemaal van voor af aan met de africhting beginnen.Dus longeren goed op je stem gehoorzaam laten worden,langzaam zadel er weer op enz.Ik heb op het ogenblik ook weer een paardje van vier jaar gekregen waar het mis mee is gegaan(gelukkig steigerd hij niet zover ik weet)maar die staat nu al anderhalve maand alleen maar met zijn vriedjes buiten om te spelen(s'nachts binnen hoor)Ik laat hem eerst alles vergeten en ga zodirekt weer helemaal van voor af aan beginnen met hem.