meer sprong?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl15

meer sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:45

Hey,
Ik hoor de laatste tijd vaker dta mijn pony te weinig sprong heeft in de galop. Vandaag stond dit ook op mijn protocol.
Galop is niet ons sterkste punt, maar ik heb geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij meer 'sprong' krijgt.
Hebben jullie tips voor mij?
Ik hoop het!
Gr Rixt

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:52

ophouding maken van voren en goed been erbij. je rijd hem voorwaarts maar houd hem van voren daar op tegen. ik had er eerst ook last van. maar houd je paard niet vast van voren want dat is niet goed. maar wel erg voorwaarts proberen te rijden

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:54

Je paardje moet sterker worden in zn achterhand en meer gaan dragen tijdens het werk om sprong te kunnen houden in de galop..

Rij heel veel overgangen, ook zo in en naar de galop toe. Als je galopeerd, galopeer dan geen lange stukken en schakel constant in het tempo. Werk in het begin veel op de volte en open en sluit deze door middel van zijgangen zodat zn achterhand extra geactiveerd word (kan in alle gangen). Als die uit de galop valt: terug nemen en vauit stap aanspringen. DIt moet zo snel mogelijk.

Wat ook een goede oefening is: balkjes lopen. Dit kan ook in alle gangen, maar alleen onder begeleiding..

Succes

tarzansammer

Re: meer sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:07

mijn 5j paard had eerst ook moeite met de galop hij moest ook nog sterker worden nu is hij best sterk al
ik ben heel veel meters gemaakt in de bossen en dan ook best lange stukken in verschillende tempo's galopperen
en in de bak veel overgangen maken en tempowisselingen
dat helpt best goed
suc6

Smari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:41

Wat heel goed helpt is bergop galopperen, helaas hebben wij in Nederland weinig bergen, dus moeten we het met heuveltjes doen.
Dus vind een mooie heuvel(s) en ga daar vaak tegenop galopperen, je zal zien dat je paard sterker wordt in zn achterhand én ook mede door het bergop gaan meer sprong krijgt.
Uiteraard helpen ook de voorgaande oefeningen erg goed.

monsera

Re: meer sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:49

Heel belangrijk is te zorgen voor een goed basis tempo.Dus niet te langzaam rijden.Verder veel schakelen in de galop dus af en toe een paar [3] pasjes vooruit rijden en af en toe een paar [3] pasjes terug laten komen.Herhaal dit dan een aantal keren achter elkaar maar zorg tussen door weer voor het goed basis tempo.Vraag wel echt reaktie van je paard Hij moet echt reageren als je vooruit wilt rijden maar ook als je terug wilt rijden.Het is niet erg dat hij dan een keer terug valt naar de draf je bent aan het trainen maar je hebt dan wel een reaktie van je paard gehad en hij is niet lekker door gesukkelt in zijn eigen gang.

Je kunt ook balkjes galoperen maar dat zou ik eerst een aantal keren onder begleiding doen.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:34

Bedankt voor de tips, jmmr genoeg hebben wij niet echt een heuvel in de buurt!
Ik heb overigens ook even met mijn instructrice overlegt en we hebben besloten om meer balkjes te lopen en hem meer vooruitte rijden en te schakelen!
Galop is altijd ons zwakste punt, haal daar altijd lage cijfers op, nu wil ik dat eens even echt gaan oplossen. Normaal schonk ik er weinig aandacht aan.
Mijn pony heeft ook moeite met vooruit galloperen, voltes zijn geen probleem. Maar zodra ik de volte op en de hoefslag volg valt ik onder me weg. Hij versneld dan ook heel erg. Op buitenritten is rechtuit galloperen geen probleem.. misschien hebben jullie daar nog wat tips voor?