reageert beter op hulpen aan de rechterkant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

reageert beter op hulpen aan de rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:58

Flash reageert beter op mijn hulpen van de rechterkant dan aan de linkerkant....
Heel vaag, op mijn rechterhand en been reageert ze gewoon goed, maar linker hand en been moet ik de hulpen veel "harder" geven, voordat ze goed reageert, hoe kan dit?
Toen ik haar net uit liep stappen in de wei, ik zat erop, maar had de teugels helemaal los en probeerde gewoon stil te zitten, om te kijken waar ze dan heen zou gaan, toen bleef ze rondjes linksom lopen........ terwijl ik geen hulpen gaf........

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:59

Ieder paard heeft een voorkeurshand. Net als mensen zijn ze links of rechtshandig. Ik weet ook niet welke hand jij bent, maar ik neem aan rechts. Hierdoor is het mogelijk dat je onbewust meer hulpen aan de rechterkant geeft.
Probeer je paard op beide kanten te rijden en haar daardoor recht te stellen. Ieder paard heeft zijn voorkeur, alleen is het bij het ene paard meer merkbaar dan bij de andere!

Ik wens je heel veel succes, pak anders nog eens wat dressuur boeken erbij, in veel boeken staat iets over de "handigheid' van een paard!

tarzansammer

Re: reageert beter op hulpen aan de rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:04

elk paard heeft een fijne en een minder fijne kant
als je zelf rechtshandig bent dan loopt je paard beter rechtsom dan lingsom das echt bij bijna iedereen

ik ben zelf ook rechtshandig en mijn paard loopt ook rechtsom beter dan lingsom

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:24

Ieder paard heeft een voorkeurshand. Net als mensen zijn ze links of rechtshandig. Ik weet ook niet welke hand jij bent, maar ik neem aan rechts. Hierdoor is het mogelijk dat je onbewust meer hulpen aan de rechterkant geeft.
Probeer je paard op beide kanten te rijden en haar daardoor recht te stellen. Ieder paard heeft zijn voorkeur, alleen is het bij het ene paard meer merkbaar dan bij de andere!

Ik wens je heel veel succes, pak anders nog eens wat dressuur boeken erbij, in veel boeken staat iets over de "handigheid' van een paard!

Ja ik ben inderdaad rechts. Ik ben hier al een tijd mee bezig, vooral op beide handen blijven rijden. Ook veel buigingen, om haar soepel te krijgen. En ook stukken rechtdoor en dan ook echt recht. Alleen het helpt nog steeds niks. Het is nog steeds zo erg als eerst, ik heb niet het idee dat het helpt, zijn er nog andere dingen die ik kan doen?

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:12

Je bent dus al goed bezig. Ik kan verder alleen zeggen: neem les. Diegene kan dan direct zien en zeggen of je het goed aanpakt.

Rijdt je paardje vooral op zijn slechte kant (is minder leuk, ik weet het) overbelast hem natuurlijk ook niet, maar hierdoor kun je hem uiteindelijk waarschijnlijk beter rechtstellen. Succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:16

vorig jaar had ik les (ben er al mee bezig sinds juni) maar mijn instucteur kom me er niet bij helpen, die zei dat ik veel moest wijken om linkerbeen-rechterteugel meer contact te krijgen. Dat hielp wel iets, maar niet genoeg.
Nu heb ik geen les, omdat Flash drachtig is en omdat ik 18 ben moest ik van de ponyclub af, heb besloten geen les meer te nemen met haar, omdat ik geen wedstrijden meer ga rijden met haar, ze drachtig is, en ik over een maand een ander paard ga rijden, dus dan stop ik met haar.
Nog een vraagje wat is nou haar "slechte" kant? is dat dan linksom? die kant buigt ze minder makkelijk....