Advies voor training paard gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooske

Advies voor training paard gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:26

Hoi Allemaal,

Ik heb weer eventjes jullie hulp nodig . Mijn paard had namelijk al heel lang last van haar rug en nadat ik een tijd met fysiotherapie aan de gang ben geweest heb ik Steffi van der Laarse (osteopate) bij haar gehad. Toen bleek dat ze al jaren een scheef bekken had en haar eerste halswervel zat vast (waardoor ze waarschijnlijk altijd hoofdpijn heeft gehad) en haar stuitje zat ook vast. Na de behandeling van Steffie is ze een heel ander paard geworden, ook met rijden werkt ze gewoon vrijwillig mee en is het leuk geworden, maar omdat ze toch nog niet zacht genoeg in haar mond is naar mijn zin en ook niet snel genoeg aan het been, heb ik besloten haar eerst helemaal goed aan mijn been en voorwaarts te gaan rijden voordat ik met het koppie begin. Alleen hoe pak ik dat het beste aan? Ik kan natuurlijk wel gewoon veel overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen etc gaan rijden, maar ik wil ook wel dat ze een beetje over de rug komt zodat ze niet aanspant. Laag rijden snapte ze jammer genoeg geen snars van anders zou ik haar wel lang laag rijden in combinatie met veel overgangen. Dus nu mijn vraag: Hoe zouden jullie het rijden weer oppakken met een paard dat jaren verkeerd heeft gelopen en waarschijnlijk rijden linkt met pijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes, Jooske en Jessie natuurlijk

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:28

Als je goed met haar kan buitenrijden is dat misschien een fijne plek om te beginnen (vind ik altijd)

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:36

Ze is geen ideaal buitenrij paard Ik ga meestal 1 keer in de week, maar dan liever aan de hand dan erop. Ze heeft vroeger gecrosst, dus ze ziet het buiten als een grote crossbaan zeg maar

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:37

hahaha, nee dan is dat geen goed begin.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:11

Been = reactie naar voren. Zo niet, dan een keer been en tegelijkertijd een kriebel met het kwastje van je zweep net achter je kuit. Consequent rijden. Voorwaarts aan je been is de eerste les, als dat goed is kun je verder met rijden. Succes.

popcornlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:15

misschien is het een idee om naast het rijden je paard ook af en toe aan de longerlijn te zetten, met bijvoorbeeld een elastiek. Op deze manier kan je je paard er ook aan laten wennen om ontspannen door de rug te lopen met het hoofd wat lager. En dan daarnaast idd wat hierboven ook al gezegd werd over het aan het been laten lopen. Op den duur kan je dit dan steeds beter met elkaar combineren. Je paard heeft dan iig al gemerkt dat het ook ontspannen kan lopen met het hoofd naar beneden. En dan kan je daar naar toe werken onder het zadel in combinatie met het aan het been lopen

Jooske

Re: Advies voor training paard gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 13:34

Ja, juist!
Ze reageerd ook wel op mn been hoor, maar nog niet snel genoeg naar mijn zin
Longeren doe ik ook met bijzet alleen nu onze losgooibak erg slecht is en ik niet in de bak mag longeren moet ik er ondertussen naast rennen, haha. Het is meer stappen dan draven en galloperen dus
Ik heb gister gereden en die voorhand lekker gelaten voor wat ie is en toen ben ik veel overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen en figuren gaan rijden en toen merkte ik aan dr dat ze mn hand al begon op te zoeken. Ik ben er nog niet op ingegaan, omdat ik eerst wil dat ze echt helemaal goed is aan het been. Ik heb dus gewoon met goed contact gereden, maar niet met de bedoeling om haar nageeflijk te krijgen. Ik hoefde maar een paar keer mn zweep bij mijn kuit te leggen en vrij snel daarna ging ze al steeds sneller en beter reageren, het werkt

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 23:10

Als nog iemand wat tips heeft of ervaringen zou ik dat heel fijn vinden

YellyBelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:59

Hé.. wat vervelend zeg.. Ik denk dat je paard overal weer plezier in moet krijgen, nu associeert je paard rijden waarschijnlijk met pijn. Ik zou ook rustig aan beginnen aan de longeerlijn, en ook zorgen dat je een band met je paard hebt. Lekker ontspannen rijden en misschien zelfs wel met losse teugels zodat je paard denkt van: 'Hé, ik mag lekker relaxen!'.. Laat 'r ook zelf bepalen waar ze heen loopt (bij een gesloten bak), dan wordt ze misschien 'wakker'.. Heb ik ook een tijdje lang elke keer voor het rijden ong. 10 minuten gedaan bij een pony omdat ik merkte dat ze gewoon geen plezier meer had in het rijden... Het moet leuk blijven, hé!..
Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:55

Thanks voor je tip, ik ga het zeker proberen! Als het nou ook even wat lekkerder weer wordt kan ik ook voor wat meer afwisseling zorgen door een beetje buiten te gaan rijden en lopen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:40

Ik zou denk ik toch het paard laag laten lopen.Mss kun je met wat lessen verder komen.Je rekt dan de bovenlijn lekker op en maakt je paard fijn los in de bovenlijn.Wat de rug weer zeer ten goede komt.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 11:07

Ja, ik weet het, maar daar snapt ze geen snars van, hahah

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:51

Ik denk dat het belangerijkste is dat het paard rijden leuk gaat vinden voordat je met het echte werk gaat beginnen. Ik zou lekker rustig aan doen, lang teugeltje en veel belonen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:05

Jooske schreef:
Ja, ik weet het, maar daar snapt ze geen snars van, hahah

Ja dat had ik al gelezen maar je kunt het je paard toch leren.Daarom had ik er ook bij gezet dat je met lessen mss wat verder kunt komen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:08

Probeer tijdens de training veel regelmaat te krijgen in het lopen. Dus dat ze de hele baan lang, welke oefening dan ook, hetzelfde ritme houdt.

Dat is moeilijker dan je denkt. Probeer het maar eens

Als ezelsbruggetje kan je hardop tellen of een liedje zingen. Door de regelmaat wordt je paard sterker en zal hij door het impuls meer je hand gaan opzoeken.

Succes ermee!

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:32

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met het paard wat ik rijd. We zijn toen eerst een poosje bezig geweest met heel erg voorwaarts rijden. Als je dit consequent volhoudt dan gaat je paard wrs zelf jouw hand opzoeken.
Bij mijn paard heeft dit echt goed geholpen. Hij is nu heel vriendelijk in de mond. Ik begin nu nog steeds met eerst 15-20 minuten heel veel voorwaarts en tempowisselingen aan een langere teugel. Als hij goed los is en scherp reageert dan pak ik mijn teugels iets korter en mag het tempo wat lager en dan ontspant hij eigenlijk meteen.

Als je longeerbak weer goed is kun je ook proberen te longeren met balkjes (wel bijgezet). Dit is heel goed voor het aanspannen van de buikspieren en automatisch het oprekken van de rug. Als je paard dit niet gewent is moet je het wel rustig opbouwen. Dit heeft bij mij ook super goed geholpen.
Succes ermee!

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:33

Tyrza schreef:
Probeer tijdens de training veel regelmaat te krijgen in het lopen. Dus dat ze de hele baan lang, welke oefening dan ook, hetzelfde ritme houdt.

Als ezelsbruggetje kan je hardop tellen of een liedje zingen. Door de regelmaat wordt je paard sterker en zal hij door het impuls meer je hand gaan opzoeken.

Succes ermee!

Dat lijkt me wel effectief! Ik ga het meteen proberen vandaag Ze zullen dan wel denken bij me op stal, wat loopt Jooske nou de hele tijd te zingen , haha.

Oberek schreef:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met het paard wat ik rijd. We zijn toen eerst een poosje bezig geweest met heel erg voorwaarts rijden. Als je dit consequent volhoudt dan gaat je paard wrs zelf jouw hand opzoeken.
Bij mijn paard heeft dit echt goed geholpen. Hij is nu heel vriendelijk in de mond. Ik begin nu nog steeds met eerst 15-20 minuten heel veel voorwaarts en tempowisselingen aan een langere teugel. Als hij goed los is en scherp reageert dan pak ik mijn teugels iets korter en mag het tempo wat lager en dan ontspant hij eigenlijk meteen.

Als je longeerbak weer goed is kun je ook proberen te longeren met balkjes (wel bijgezet). Dit is heel goed voor het aanspannen van de buikspieren en automatisch het oprekken van de rug. Als je paard dit niet gewent is moet je het wel rustig opbouwen. Dit heeft bij mij ook super goed geholpen.
Succes ermee!

Daar ben ik nu ook mee bezig, ik hoop maar dat mijn paard er dan net zo goed op reageerd als dat van jou Bedankt voor je advies!

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:01

Tyrza schreef:

Succes ermee!

Jooske schreef:

Dat lijkt me wel effectief! Ik ga het meteen proberen vandaag Ze zullen dan wel denken bij me op stal, wat loopt Jooske nou de hele tijd te zingen , haha

Oow, dat was dus wat ik hoorde, ik dacht al wat hoor ik nou weer voor vals gezang Haha..
Ik heb geen advies, want ik heb hetzelfde probleem met niet aan me been zijn ( en dat weet je ) maar ik las je topic door en ik moest het ff zeggen

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:45

Haha, echt niet, ik zing harstikke mooi