Stelling/ aan de teugel laten lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Stelling/ aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:42

Ik heb een probleempje ik kan de meeste paarden wel stelling laten lopen als ik goed bezig ben. Maar mijn lievelings paard Lampje wil nooit stelling lopen ik denk dat ze het wel zou kunnen als ik blijf proberen. Ik ga har van de zomer leasen en dan wil ik het proberen op te bouwen. Je moet weten dat ze eigenlijk nooit meer aan de teugel loopt in lessen behalve als ze er bijset teugels aan doen. Het zou een stuk beter zijn voor haar rug want die ontspant dan veel meer. En als ik haar stelling kan laten lopen mag ik waarschijnlijk weer op haar rijden in mijn eigen les. Omdat we dan meer oefeningen kunnen doen... Wie heeft een idee hoe ik dat het best kan opbouwen in een week. Moet ik gewoon maar met bijzets gaan rijden of blijven doorzetten zonder bijsets..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:45

Goede begeleiding zoeken doet vaak ook wonderen....

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:47

idd.. ontspanning kan je niet afdwingen, zeker niet met hulpteugels als een bijzet. Je trekt hem daarmee in de houding die lijkt op ontspanning maar in feite werk je hem alleen maar verder tegen de hand is.

Zoek een goede instructeur die je kan helpen en begin zelf vast aan de lange lijnen met conditie en bespiering op te bouwen. Laat hem aan de lange lijn heel veel overgangen maken, schakelen, balkjes lopen ed. Des noods werk je met de pessoa als je dit vaardig bent. Andere hulpteugels zijn uit den boze in mijn ogen simpel weg omdat ik er nog nooit een werkzaamheid van hem gezien.

Succes

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:48

Ja misschien is dat een idee. Ik zal vera vragen of ze wil helpen of marina of mijn instructrice. Maar toch zal ik met bijzets gaan rijden als het niet lukt ze ontspant haar rug daardoor wel en dus is het beter voor haar.

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:51

Uhmm de mensen die haar met bijzets rijden zorgen er wel voor dat ze niet tegen haar zelf zit te werken zeg maar.. maar door de bijzet teugel is het wel een stuk makkelijker om haar te helpen ontspannen. Het is ook zo dat als de intstructeur zoiets heeft van die kan beter gewoon niet met bijzets rijden dat dat dus ook neit gebeurd. Ik vind die dingen zelf ook niet leuk maar asl het beter voor haar rug is.. tsjha

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:51

Stelling is wat anders dan het paard aan de teugel rijden!

Probeer priveles te krijgen met het paard dan leer je vaak meer dan in een groepsles.

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:53

Ja dat weet ik ook wel maar ik probeer het allebei en als je je paard aan de teugel heb is het makkelijker om stelling te krijgen..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:54

nee ze ontspant der rug er niet door.. wat je krijgt is dat je paardje gedwongen word in een bepaalde houding te lopen. Zodra die uit deze houding komt zal die een ruk in der mond krijgen waardoor ze juist bang word voor de hand. Wat jij moet zien te bereiken is je paardje vertrouwen te geven in de hand zodat die hierop kan gaan ontspannen.

Rij dan gewoon met een lange teugel en rij heel veel overgangen op je zit en figuren op je beenhulpen. Als die ontspant pak je iedereen keer een milimeter je teugels op, zodra die opnieuw tegen de hand komt (met vooral overgangen terug rijden zal je dit merken) laat je de teugels weer uit je handen glijden. Het duurt in het begin missschien 2 uur voordat je lekker je teugels op maat heb, na een half jaar heb je het voor elkaarin een kwartier en een paar maanden later volgt je paardje je hand al zodra je je teugels oppakt.

Tijd, vertrouwen en geduld zijn de middelen waar je gebruik van moet maken. Ik zou het echt zonde vinden als je het overhaast en er een bijzet aan hangt want dit is symptoombestrijding en verergerd het probleem alleen maar op langer termijn!

Succes

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:00

Ja ik zal het proberen Ik hoop dat het gaat lukken ze is een heel braaf paard maar sommige dingen wil ze gewoon echt niet..

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:57

Ik ben het compleet eens met M3isS13j, probeer je paard eerst lekker te laten ontspannen, ikzelf ben de stelling op gaan pakken door mijn paard eerst met wat stelling te laten lopen in de bochten en op voltes, later kun je het eventueel gaan oppakken op de rechte stukken.
Zorg er verder voor dat je paard goed aan je been is en probeer ervoor te zorgen dat je paard jou vertrouwt door bijvoorbeeld aan een lange teugel te draven zodat ze niet bang is voor je hand. Na verloop van tijd komt die stelling en het aan de teugel rijden wel, ik zou in ieder geval niet meer met bijzet rijden. Hier wordt alleen bijzet gebruikt evt. met longeren omdat de paarden dan minder steun hebben van de ruiter en die nu kunnen vinden in de bijzet. Maar het liefst gebruik ik zelfs dan geen hulpteugels.
Zodra je eenmaal gaat werken aan het aan de teugel rijden, zorg ervoor dat je consequent bent, druk geven als ze omhoog komt, zodra ze dan je hand opzoekt, belonen met veel minder druk, alleen contact. Zo ziet ze zelf wel in dat het lekkerder loopt als ze je hand opzoekt...

Sily

Re: Stelling/ aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:20

Belangrijk is ook hoe jij stelling en aan de teugel vraagt.

Trek je bij stelling je binnenhand naar binnen in de hoop dat ze vanzelf wel netjes gaat zal het paard al snel gewoon vierkant de hoek doorgaan.
Vraag jij aan de teugel alleen met je handen zal het paard idd niet ontspannen.

Gebruik de tip hierboven en zorg dat ze goed reageerd op je been, dan kan je haar iets meer oppakken en zo steeds een stapje verder gaan.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:33

Bijzetteugels geven tijdens het rijden de ruiter het gevoel dat het goed gaat.. Ikzelf ben er (helemaal met rijden niet zo´n voorstander van. aangezien de ruiter veelal tegenstrijdige hulpen geeft met druk op de teugels dan dat de vastzittende bijzet doorgeeft.

Stelling heeft ook weinig met nageeflijkheid te maken, zijn twee aparte dingen. Maar dat is geloof ik al eerder genoemd.

Eerst maar eens werken aan het buigen om je binnenbeen en begrenzen door je buitenbeen en buitenteugel. Lekker voorwaarts en direct reactie op je been. Dan ben je al een heel eind op weg.Succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:37

Als jij een paard als enige rijdt, is het ook haalbaar om haar weer aan de teugel te krijgen. Zoek het voorwaarts-neerwaarts op. En als je een paard soepel naar links en naar rechts kunt laten buigen, en dan niet alleen in met hoofd en hals, komt het aan de teugel lopen vanzelf.

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... lflex.html

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... flex2.html

Dit zijn artikelen in het Engels, en voor de westernruiter. Je kunt ze allicht doorlezen of er niet ook een kern van waarheid in zit voor de dressuurruiter.

En sorry, ik ga het niet vertalen voor degenen die de Engelse taal niet machtig zijn. Misschien is iemand anders hier daartoe bereid.