Martingaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:00

Volgens mij vat ik het gebruik van een martingaal verkeerd op.. of een heleboel mensen op bokt. Ik rijd nooit met hulpteugels, en heb er dus ook helemaal geen verstand van. Maarja met Geke heb ik wel eens met martingaal gereden, omdat hij toevallig aan het hoofdstel zat. Ik vond het vreselijk irritant, net een soort stuurbekrachtiging. Ik houd vaak één hand best wel overdreven opzij als Geke bijv. ergens niet langs wil. (ze is net ingereden) Dat leer je dus wel meteen af.

Maar okee, waar het op neer kwam. Ik hoor wel eens van mensen dat als het paard druk is ze er een martingaal omheen doen, of alsie met zijn neus de lucht in loopt. De martingaal houd zijn hoofd toch niet op een bepaalde plek? Alleen je teugels komen van onder, om t zo maar te zeggen. Net als je aan het mennen bent. Correct me if i'm wrong, verstand heb ik er niet van, wil alleen even weten of ik er naast zit of niet

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:05

bij juist gebruik komen je teugels niet van onder. . Een martingaal zorgt ervoor dat als hij zn hoofd omhoog gooit, je hem nog goed kan houden. Ook werkt hij tegen ruiters die hun handen mee naar boven nemen tijdens het lichtrijden.

craz

Re: Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:35

Mijn paard is nu heel goed nageeflijk te rijden maar toch rijd ik met martingaal op aanraden van mijn lesgeefster. Hij gooit zijn hoofd niet in de lucht of zo maar mijn paard is zwaargebouwd en 1.73m en ik slechts1.63m. Die martingaal zorgt er gewoon voor dat hij zich iets minder sterk maakt en ik merk echt wel het verschil. Trouwens een martingaal zit los van je hoofdstel, kan je er zo vanaf halen als je wil

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:23

Een martingaal zorgt ervoor dat je paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien. Maar hij zorgt er niet voor dat je paard aan de teugel loopt (tenzij je hem te strak hebt ) Dus als het paard zijn hoofd op normale hoogte heeft werkt een martingaal niet in, anders gebruik je hem verkeerd.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:11

Tuurlijk zorgt een martingaal er niet voor dat je paard aan de teugel loopt, zelf niet als hij te strak is. Een paard aan de teugel rijden doe je niet door vanvoor te gaan trekken
Maar verder ga ik hier niet op in.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:25

ik rij ook met martingaal vooral op buitenrit zoda tik hem beter bij me kan houden.als die het hoofd te ver omhoog doet.en merk zekers verschil..

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:04

waarschijnlijk heb jij met een veel te korte martingaal gereden. bij normaal gebruik voel jij of het paarden de inwerking niet. De martingaal werkt dus alleen als het paard zijn hoofd heel hoog omhoog brengt. Dus van een stuurbekrachtiging kan geen sprake zijn bij goed gebruik...

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:23

Ik heb hem erom omdat mijn paard voor de sprong erg onrustig met zijn hoofd is, verder wil ik mij ook niet mengen in dit onderwerp, heb ik al vaker gedaan en dat werd niet in dank afgenomen!

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:26

Ik heb er ook een, maar die gebruik ik alleen maar op springwedstrijd, omdat hij dan nogal... heel erg druk is. Met een martingaal kan ik hem dan toch net even wat beter, en netter bij me houden. Heb wat dat betreft liever een martingaal, dan dat ik de hele tijd aan de teugels moet trekken/hangen (niet dat ik dat doe!) om hem wat fatsoenlijk te lateb lopen.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:14

Als ik mijn verzorgpony een martingaal omdeed steigerde ze nooit meer!.. Daarom gebruikte ik hem.. Ze dacht dat het pijn zou doen als ze ging steigeren..
Dat kwam omdat 2 meiden haar en nog een pony uit de wei mee hadden genomen en hadden opgezadeld. Ze hebben ze gewoon even gestolen om een buitenrit te maken! Maar dat ene meisje kende ik en die wist dat Masha steigerde dus die heeft van strotouwtjes toen wat geknutseld, zodat als Masha steigerde ze niet al te hoog kon. Maar strotouw 'snijd'.. Heel zielig allemaal en toen ik savonds kwam waren ze beide helemaal kleddernat gewoon de wei weer ingezet en had Masha dus wondjes van die touwtjes. Dus telkens als ze iets omkrijgt steigerde ze niet meer. Geen wonder als je dikke wondjes hebt gekregen :S:S
Maar gebruik de martingaal niet meer. Ze steigert niet meer..

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:05

Ik vind het gebruik van een martingaal heel fijn bij 1 van mijn paarden! ze kan nogal met dr hoofd zwieren en dankzij de martingaal is dit minder! Ik vind ook niet echt een hulpteugel voor aan de teugel te rijden....

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:17

ik gebruik hem soms, want mijn paard heeft zo'n gespierde nek. en als tijdens buitenrit gaat dribbelen. kan ik even trekje in teugel geven. en zonder martingaal ben ik dan alleen nog maar kleiner

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:14

Word een beetje moe van al die foute opmerkingen over de martingaal. Heel veel mensen weten niet eens wat het doel en het nut is van een martingaal maar juist die mensen schreeuwen het hardst dat het zo'n fout ding is.

Een martingaal voorkomt dat het paard zijn hoofd hoog in de lucht kan gooien/slaan waardoor de ruiter de controle verliest. Heel handig bij jonge of verkeerd gereden paarden met een dergelijk probleem. Als de martingaal goed is afgesteld kan het nooit als stuurbekrachtiging of iets dergelijks werken want dan merk je helemaal niet dat hij eraan hangt, tot het moment dat het paard veel te hoog met zijn hoofd in de lucht loopt -op een foute manier- (want zelfs een goede oprichting kan met martingaal gereden worden).

Ook denken veel mensen dat als ze hun paard altijd met martingaal rijden het op wedstrijd dan opeens weer fout gaat omdat ze dan zonder moeten. Het tegendeel is waar. Een paard is een gewoontedier en als het zijn hoofd in de lucht gooit om bijvoorbeeld onder het werk uit te komen en dat lukt zal hij dat blijven proberen. Je kunt dan gaan vechten om die gewoonte te verbreken, je kunt ook een martingaal eraan hangen. Die martingaal voorkomt dat het paard het door kan zetten, waardoor jij minder moet vechten met het paard en het probleem op kan lossen. En ook dan is het paard een gewoontedier, hij heeft gemerkt dat het niet meer lukt en zal het ook minder snel/niet meer proberen. Als je dus altijd met martingaal rijdt en het lukt het paard nooit zal het wel heel toevallig zijn als hij het op de dag van de wedstrijd opeens wel gaat doen. Gebeurt 't toch moet je eens nagaan of je manier van rijden niet verkeerd is of dat het paard geen lichamelijke belemmeringen heeft.

Wie niet sterk is moet slim zijn!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:49

Solvej schreef:
Word een beetje moe van al die foute opmerkingen over de martingaal. Heel veel mensen weten niet eens wat het doel en het nut is van een martingaal maar juist die mensen schreeuwen het hardst dat het zo'n fout ding is.

Een martingaal voorkomt dat het paard zijn hoofd hoog in de lucht kan gooien/slaan waardoor de ruiter de controle verliest. Heel handig bij jonge of verkeerd gereden paarden met een dergelijk probleem. Als de martingaal goed is afgesteld kan het nooit als stuurbekrachtiging of iets dergelijks werken want dan merk je helemaal niet dat hij eraan hangt, tot het moment dat het paard veel te hoog met zijn hoofd in de lucht loopt -op een foute manier- (want zelfs een goede oprichting kan met martingaal gereden worden).

Ook denken veel mensen dat als ze hun paard altijd met martingaal rijden het op wedstrijd dan opeens weer fout gaat omdat ze dan zonder moeten. Het tegendeel is waar. Een paard is een gewoontedier en als het zijn hoofd in de lucht gooit om bijvoorbeeld onder het werk uit te komen en dat lukt zal hij dat blijven proberen. Je kunt dan gaan vechten om die gewoonte te verbreken, je kunt ook een martingaal eraan hangen. Die martingaal voorkomt dat het paard het door kan zetten, waardoor jij minder moet vechten met het paard en het probleem op kan lossen. En ook dan is het paard een gewoontedier, hij heeft gemerkt dat het niet meer lukt en zal het ook minder snel/niet meer proberen. Als je dus altijd met martingaal rijdt en het lukt het paard nooit zal het wel heel toevallig zijn als hij het op de dag van de wedstrijd opeens wel gaat doen. Gebeurt 't toch moet je eens nagaan of je manier van rijden niet verkeerd is of dat het paard geen lichamelijke belemmeringen heeft.

Wie niet sterk is moet slim zijn!

ik wil hier even op reageren op het gebruik van de martingaal,ik gebruik het alleen als ik het bos inga.en krijg mijn paard ook zonder martingaal wel aan de teugel heb de martingaal ook losjes zitten,dus hij merkt er niets van..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:04

Tuurlijk, het is ook niet de bedoeling van de martingaal om het paard beter aan de teugel te kunnen rijden (indirect misschien omdat de controle beter is). Maar het kan wel helpen aanleuningsproblemen te voorkomen en helpen bij het oplossen.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:55

ik ben het helemaal eens met wat solvej zegt. Dat is ook helemaal de reden waarom ik sinds een week een martingaal heb bij mijn bijrijdpaard. Ze steekt haar hoofd erg hoog de lucht in omdat ze wat kijkerig is en om zo onder het werk proberen uit te komen (ze moet leren haar rug en achterhand beter te gebruiken en daar hebben we moeite mee). Nu heb ik al enkele keren met die martingaal gereden en ik begin het verschil al te merken. Wanneer ze haar hoofd zo in de lucht steekt heb ik toch nog iets te vertellen, dus het lukt haar zo niet meer om onder het werk uit te komen en dat begint ze denk ik al door te hebben.
Zodra mijn instructrice en ik vinden dat het niet meer nodig is, gaat hij er ook weer af natuurlijk, het is niet de bedoeling hem altijd te blijven gebruiken.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:37

gehehe..
Afbeelding