Tips om paard sneller los te krijgen/rijden?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Tips om paard sneller los te krijgen/rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:30

Hallo,
mijn tinkertje is pas na een half uur helemaal los..
Ik ben er van overtuigd dat dit niks met haar bouw te maken heeft aangezien ze wanneer ze los is haar oefeningen moeiteloos en soepeltjes loopt..
Hebben jullie tips om haar eerder los te krijgen/rijden?

luf_horses

Re: Tips om paard sneller los te krijgen/rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:32

bij mijn paard gaat het meestal met longeren sneller. Ik heb ook een soort van masage olie waardoor de spieren sneller opwarmen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:33

Dat ligt eraan hoe je nu losrijdt?
veel overgangen, terug en weg rijden. Veel voltes, gebroken lijn en diagonalen. Als je dat nu al doet, dan denk ik dat je gewoon moet accpteren dat het een half uur duurt.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:34

Wij beginnen met een goede 10 minuten instappen aan een lang teugeltje. Wat grote voltes, van hand veranderen enz. Als we de teugels oppakken dan doen we nog wat volte werk, schouder buiten en binnenwaarts. Aandraven en best veel volte werk, overgangen.

Heb je overigens geen les zodat je mss goede tips van een instructeur kan krijgen?

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:39

Ik rij nu zelf los met een hele lange teugel. Ik laat mijn verzorgpaard het eerste stuk stappen en draven met een lange teugel (dus echt met zijn neus op de grond!). Hierdoor ontspant hij zich volkomen, en is hij daarna makkelijker op te pakken.
Het rijdt eerst heel vreemd, maar voor het paard is het erg prettig.

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:53

Werkt het ook niet wanneer je veel figuren gaat rijden zoals slangenvoltes, kleine voltes, grote voltes en gebrokenlijnen?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:02

Sammie schreef:
veel overgangen, terug en weg rijden. Veel voltes, gebroken lijn en diagonalen. Als je dat nu al doet, dan denk ik dat je gewoon moet accpteren dat het een half uur duurt.

Hier ben ik het volkomen mee eens! Je mag eigenlijk al heel blij zijn dát je je paard überhaupt lekker soepel kunt krijgen, en of het dan een paar minuten meer of minder duurt maakt dan toch ook niet zoveel uit. Verder zou ik gewoon contstant overgangen en figuren rijden en rijd hem het eerste kwartier/twintig minuten lekker met een (half)lang teugeltje in stappen-, draven- en galopperen. En stelling is natuurlijk ook heel belangrijk. Misschien is het handig om te erbij te vermelden hoe je nu losrijdt. En iemand die jou ziet rijden kan natuurlijk het allerbeste tips geven, dus ik zou zeggen leg het probleem eens aan je (een?) instructeur voor!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:49

Jellie schreef:
Wij beginnen met een goede 10 minuten instappen aan een lang teugeltje. Wat grote voltes, van hand veranderen enz. Als we de teugels oppakken dan doen we nog wat volte werk, schouder buiten en binnenwaarts. Aandraven en best veel volte werk, overgangen.

Heb je overigens geen les zodat je mss goede tips van een instructeur kan krijgen?

ja ik doe het ook zo ong. eerst goed 10 min. instappen met een beetje een los teugeltje.. dan even goed 'losdraven' met een flink tempo eronder.. en veel voltes/figuren rijden, en idd van hand veranderen

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:51

Sammie schreef:

Mee eens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:00

Meestal masseer ik de grote spieren (Op de kont, nek en schouder enz.) even, gewoon met de hand of een rossborstel. Op zadelen. Even een paar rondjes aan de hand. Strek oefeningen, voorbeen pakken naar voren strekken en weer rustig op de grond zetten. helemaal met zijn hoofd naar links dat hij het zadel raakt even zo houden en de andere kant op. (probeer niet aan het bit te trekken) Dan longereer ik heb meestal evenin draf, een paar rondjes aan elke kant lang en laag. Dan er op en onder het zadel verder in rijden met veel figuren. Ik denk dat er niet heel veel opzit dat het gewoon te accepteren dat het zolang duurt. Dan rij je toch gewoon wat langer?

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:10

Wees blij dat die van jou 'al' na een halfuur los is. Het paard wat ik rijdt is betoeren pas na 45 minuten helemaal los gereden. Al gaat het steeds beter. Maar eerst goed instappen en dan teugeltje er ligt bijpakken en veel overgangen, figuren, stelling etc.
Bij mij helpt het goed om vrij in het begin al even een galopje te maken.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:20

Ieder paard (net als ieder mens) heeft een andere periode nodig om los te komen. Het ene paard loopt het beste als je hem net uit stal plukt, de ander heeft een uur nodig om lekker te gaan lopen. Dit is gewoon een eigenschap van het dier en hier kan je niets aan doen.