lepelbit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

lepelbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 11:25

Een stalgenoot van mij heeft op aanrade van haar instr een lepelbit voor haar paard gekocht, omdat ze de tong over het bit gooit. Alleen nu zitten we, moet de grote lepel nou voor of achter? Instr is op vakantie, dus daar kan ze het niet aan vragen

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:39

Misschien is het niet zo'n goed idee, om nu al met een lepelbit te beginnen, terwijl je niet weet hoe je hem in moet doen..
ik zou zeggen,haal je andere bit tevoorschijn, en wacht tot je instr weer terug is!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:09

Juist, begin hier alleen mee als je 100% zeker weet hoe het moet en ga niet lopen aankloten met zoiets. Wacht tot je instructeur terug is en probeer het dan samen!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:32

het gaat niet om aankloten, het gaat er alleen om hoe hij erin moet. Naar mijn idee ligt de losse lepel los op de tond en heeft dus verder geen extra werking in de zin van in het gehemelte prikken o.i.d.

Maarja de vraag was niet wat wijsheid is, de vraag is hoe het bit in de mond hoort te liggen.
Nu hebben jullie het trouwens allemaal over je... maar het gaat helemaal niet om mij

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:09

Sorry, maar zeg dan maar tegen je vriendin dat het slim is om er pas mee te beginnen als haar instructeur terug s van vakantie!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 17:11

is geen vriendin, is een stalgenoot. Moeten we dan het paard maar lekker met de tong over het bit laten waggelen?
Nogmaals, ik vraag niet wat slim is, ik vraag hoe zo'n bit hoort te zitten. dus de grote lepel voor of achter. Dat is mijn enige vraag, als je daar geen antwood op weet, kan je je wellicht de moeite om te reageren besparen. Niet mijn paard, niet mijn bit, en de eigenaar leest dit toch niet

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:14

Als jullie samen niet eens zo logisch kunnen redeneren om te zien of de grote lepel voor of achter moet, dan vind ik niet dat je hem mag gebruiken. Dat is mijn mening en die mag ik uiten.

Bolke

Re: lepelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:40

grote lepel moet voor op de tong, kleine dingetje wijst naar achteren.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:49

Precies zoals Bolke zegt.Maar (natuurlijk moet er even een maar bij)je kan ook eerst een ander bit proberen.Tong over het bit is bijna altijd een fout in de africhting.Soms wil het helpen als je er even een kluifje in doet.Dat ligt wat stiller in de mond,en omdat het recht is,kan hij zijn tong er moeilijker overheen doen.Een kluifje is een rubberen bitje wat niet scherp is.De bedoeling is natuurlijk wel dat je,als het beter gaat,weer gewoon een trens indoet.Een lepelbit is,mits goed gebruikt, niet zo heel erg scherp,maar je mag er geen wedstrijden mee rijden!!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:38

Kris, er is niks samen, ik heb niks met dat hele paard te maken. De eigenaar heeft me enkel gevraagt of ik wilde informeren dus doe ik dat. Ik rij zelf met een simpel trensje, mijn paard gooit haar tong ook niet over het bit heen. Dus hou op metmij te veroordelen voor iets waar ik helemaal niks mee te maken heb.
Aerdenhout. Wat ik ervan begrepen heb is dit een hulpmiddel met als doel dat ze straks weer met een normaal trensje kan gaan rijden. Weet het verder ook niet

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:04

Ja precies,ik heb alleen maar ervaring met een lepelbit bij harddravers die hier vanaf de baan kwamen.Op de baan word dan hun tong vastgebonden,vaak met een panty.Ik heb zelf drie harddravers gehad die de tong over het bit gooiden,en ze hebben het alle drie afgeleerd met (even)een lepelbit in.Maar zoals ik al zei,een kluifje helpt ook vaak,en dat is toch wel iets paardvriendelijker.En natuurlijk moet je wel eerst alle mondproblemen die hij eventueel kan hebben uitschakelen,haken op zijn kiezen,wolfstandjes enz,want ook dat kan de oorzaak zijn.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:50

Opvallend, aangezien dit een draver is, die al een paar jaar van de baan is. Probleem is pas iets van de laatste tijd. Tandarts is een paar mnd terug nog gwees (komt 1x per jaar als er geen problemen zijn) en toen was er niks aan de hand. Verder ook niks verandert qua voer, rijstijl. bit, etc

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:34

Is ze misschien van bit veranderd,ook dat kan de oorzaak zijn.Als hij al langer van de baan is, is het best wel vreemd dat het dan nu pas gebeurd.Het kan ook zijn dat ze met de les moeilijker oefeningen moet gaan doen,waardoor het paard toch met meer druk in de mond gereden wordt.Het is inderdaad wel opvallend dat ook dit een harddraver is,al hebben ook andere paarden er wel eens last van.Er schiet me nog iets te binnen,heeft hij een ander hoofdstel,dan kan n.l het bit ook net even anders in de mond komen te liggen.Ben benieuwd.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:40

Nee, ze is niet onlangs van bit verandert. wordt normaal met een (enkel of dubbel wil ik even kwijt wezen) gebroken d trens (geen bus dus)gereden.
Wel is baasje sinds een half jaartje aan het lessen, en is het paard in kwestie drachtig (moet nu nog ca 2 mnd)

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:14

Als ze drachtig is zou ik persoonlijk nog even wachten met iets anders in haar mond te doen.Ik neem aan dat ze zo toch op rust gaat,en met het veulen de wei in.Je hebt grote kans dat,als je haar weer gaat berijden als het veulen van de moeder af is,dat het allemaal weer in orde is.Ze is nu negen maanden,en d'r hoormoontjes gieren door haar lijf,het veulen kan met het rijden ook flink te keer gaan in de buik.Laat je het ons nog weten wat het geworden is??Spannend allemaal.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:16

Ik heb niet eens een eigen paard, nog nooit zo'n ding gezien maar lijkt me vrij logisch dat je niet wil dat je paard stikt, het grote ding dus voorin.

Met een beetje redenatiegevoel had je je deze schande kunnen besparen [Heel bokt valt altijd over dit soort topics ]

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:35

Sorrie je hebt geen eigen paard?????Ben benieuwd als je er ooit een krijgt of je alles zelf kan oplossen.Ik denk het eigenlijk niet.En we mogen niet katten op bokt,maar als jij dat bent op het plaatje ernaast mag jij ook nog wat leren!!!Je weet niet eens wat het is dus geef dan ook geen commentaar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:38

Mijn pony gooit ook haar tong over haar bit, maar rij nog steeds met een normaal bit! gaat perfect

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:42

Men.. wat een commentaar op alleen de vraag hoe om dat bit moet..
Stef rotzooit niet zomaar aan voor zover ik weet, en daarbij gaat het niet eens om haar...

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:53

Laartje als je er geen last van hebt geeft het natuurlijk niet....alleen als je wedstrijden rijdt wordt het natuurlijk anders,dan kan het knap vervelend zijn.O jade eigenares van een van de harddravers komt net binnen,en leest het verhaal mee.Zij heeft heel veel baat bii een rubberen gebroken d trens.Voor de duidelijkheid het is een draver.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:58

Ik rij ook gewoon wedstrijden hoor.

Maar ja het is inderdaad knap lastig als je paard niet luistert naar behoren.
Maarja dan nog steeds moet je niet zomaar wat "proberen" als je er geen verstand van hebt

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:04

Je hebt je antwoord al wel veel commentaar hier allemaal

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:48

Je stalgenoot kan anders misschien even naar de leverancier bellen. Of gewoon even naar Divoza of zo die zullen het ook wel weten.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:13

Je mag er wel wedstrijden mee rijden tot het M heb ik namelijk ook een tijd gedaan en naar geinformeerd