Nu heb ik toch echt even advies nodig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Nu heb ik toch echt even advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 00:20

Het zit zo (het wordt een lang verhaal hoor, ik hoop dat je de moeite wil nemen het te lezen... ik weet gewoon niet meer wat ik nou moet doen.),
Mijn paard liep van de zomer echt werkelijkwaar heerlijk. Het ging super. Hij kwam netjes terug op mijn zit, netjes aan de teugel, ontspannen, de hele meuk.
Ik helemaal trots natuurlijk.

En nu. Ik kan er geen land meer mee bezeilen. Duncan doet werkelijk waar alles wat niet de bedoeling is.
Oke, ik overdrijf een beetje. Maar soms wordt ik er echt moe van.

Wat hij dus doet:
Ten eerste. Met opstappen snapt hij niet dat hij stil moet staan, totdat ik druk ik de beugel zet, dan staat hij in ene wel stil. Maar daarvoor staat hij te dreigen om te steigeren en te bijten. Niet normaal.
Goed, dat gaat wel steeds beter. Als hij braaf stilstaat, beloon ik hem en stap ik rustig op.

En dan, ff lekker stappen. Zou je denken. Nou mooi niet dus. Ik geef hem gewoon lekker lange teugel, maar hij gaat dus gewoon als een idioot lopen draven. Dus dan maak ik me zwaar, ga diep zitten. Loopt hij vierkant door me heen en gaat dus versnellen. Dan pak ik mn teugels op en maak ophoudingen, blijf zwaar zitten. Netzolang totdat hij stapt.
Na 30 seconden stappen, begint hij weer te dribbelen. En als ik niet optijd reageer dan begint het hele gedonder van voren af aan.

Goed, lekker warm gestapt. Nog even aansingelen. Hij heeft in principe totaal geen moeite met aansingelen. Als je het doet als je ernaast staat, dan staat hij als meneer de goedzak lui te zijn. Maar als ik het doe als ik erop zit. Dan denkt hij te moeten draven. Ook al maak ik me zwaar en maak ik ophoudingen. Verschrikkelijk frustrerend. En ik weet ook gewoon niet wat ik er tegen moet doen.

Dan oppakken. Dat gaat meestal prima. Dan blijft hij vaak braaf stappen en gaat het ook wel goed. Ik moet hem dat wel bezig houden, figuren rijden ed. Zodra ik hem de kans geef, dan begint hij te kloten.

Aandraven. Meneer door het dolle heen. Loopt dan nog wel netjes ontspannen, ik stel hem dan vrij laag in zodat hij nog los kan komen. Dat gaat ook goed. Oké hij loopt in de 10de versnelling, maar hij doet wat je zegt.

Dan iets oppakken, en aan het werk. Dan begint het gedonder. Ik rij in principe altijd zonder zweep, maar heb in de hoek van de bak wel een zweep liggen, voor het geval dat ik hem nodig heb.
Nou, als ik dus gewoon lekker voorwaarts wil draven, en hem gewoon normaal rijdt. Dan gaat hij dus lopen verzamelen. Dan word ik dus enigzins boos, en zorg dat hij toch voorwaarts is. Dat lukt met moeite. Ik moet werkelijk waar elke pas aansporen.
Laat ik de teugels weer wat langer, dan gaat hij weer in de 10de versnelling ronddraven.
Neem ik hem dan terug (voornamelijk op zit, maar wel met een teugelhulp erbij). Dan gaat hij er dus gewoon vandoor.
Drijf ik hem voorwaarts, gaat hij verlangzamen.

Dan ben ik het dus zat. Pak ik de zweep. Niet om hem te slaan of te straffen, maar gewoon om licht zijn achterhand erbij te tikken. Zodat die actief blijft, en hij daarmee actief blijft.
Dan loopt hij in ene wel door. Loopt ook prima, gewoon zoals het hoort.
Niets geen gepor of gespoor, gewoon heerlijk ontspannen. Normaal tempo.
Totdat ik begin met overgangen. Verzamelen en verruimen. Nouja, in lichte mate dan. En dat kan hij ook hartstikke goed.
De eerste keer verzamelen, prima. Heerlijk aan het werk, schuim in zn mond. Lange zijde, vanuit het actieve verzamelde een paar passen verruimen.
Dat vindt hij geweldig. Schiet als een kanon vooruit. Nouja, die benen dan Precies zoals ik het van hem vraag. Heerlijk over de rug, netjes ontspannen aan de teugel. Echt een ongeloofelijke bonk energie onder je. Dan neem ik hem voor de hoek dus weer terug. Lichte ophouding, diepere licht-rij zit. Gaat goed.
Volgende lange zijde. Ik wil gewoon normaal tempo door. Dan begint dus zijn eigen leventje. Dan schiet hij er ongecontroleerd vandoor, denkt te mogen versnellen. Dan neem ik hem weer terug, maar vervolgens lijkt er wel een draadje te zijn geknapt, en herhaalt het ongecontroleerde rondgedraaf zich continu.
Hij loopt dan wel aan de teugel, hangt niet, trekt niet. Maar wat voor ophouding je ook maakt, hij krijgt er gewoon lak aan. Dieper zitten, nou hoe dieper je gaat zitten, hoe harder hij gaat.

Voltes rijden. Dat gaat redelijk. Ik zet hem op zo'n miniscule volte, dat hij gewoon niet verder kan. Dan komt hij ook wel terug. Dan normaal tempo weer. Verzamelen? Nee hoo maar. Versnellen denkt hij. Weer volte. Verzamelen? Nou vooruit dan. Dat gaat ong. 3 x goed. Maar verzamelen-verruimen-normaal-verzamelen. Die combinatie lukt geowon niet achter elkaar.

Maar ik weet gewoon niet wat ik fout doe. Ligt het aan mij? Moet ik een ander bit aanschaffen? Moet ik hem straffen met mijn zweep? Komt het doordat het winter is?

Als ik hem lange teugel geef, dan is hij in ene wel terug te nemen op de zit. Luistert wel goed.
Nouja, verzamelen lukt niet.

Is dat misschien teveel gevraagd voor hem? Dat kan ik me haast niet voorstellen, hij vindt dat geweldig.

Het komt op mij echt over als eigenwijs gedreutel. Hij probeert altijd alles om onder het werk uit te komen.
Wil hij misschien eens wat anders doen? Of moet ik hem juist gewoon even flink doortrainen?

Pff, ik hoop dat iemand tips heeft. Trouwens, met het terugnemen gebruik meestal ook stemhulpen, maar ook dat heeft naar verloop van tijd gewoon geen zin meer.

Hellup!

Zonder zadel kan ik gelukkig nog steeds alles met hem Ook gewoon in de wei heeft hij alle respect voor me. Dus daar zal het ook wel niet aan liggen.

Tinkebel

Re: Nu heb ik toch echt even advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:08

Christah schreef:
Wat hij dus doet:
Ten eerste. Met opstappen snapt hij niet dat hij stil moet staan, totdat ik druk ik de beugel zet, dan staat hij in ene wel stil. Maar daarvoor staat hij te dreigen om te steigeren en te bijten. Niet normaal.
Goed, dat gaat wel steeds beter. Als hij braaf stilstaat, beloon ik hem en stap ik rustig op.

Ik zou zeggen, vraag of iemand hem eventjes vasthoud, en zodra hij stilstaat, overdreven belonen. Als je goed zit, kan diegene die ernaast staat hem loslaten. Telkens 2 seconde eerder loslaten, zodat hij er langzaam aan went dat hij alleen stil kan staan

En dan, ff lekker stappen. Zou je denken. Nou mooi niet dus. Ik geef hem gewoon lekker lange teugel, maar hij gaat dus gewoon als een idioot lopen draven. Dus dan maak ik me zwaar, ga diep zitten. Loopt hij vierkant door me heen en gaat dus versnellen. Dan pak ik mn teugels op en maak ophoudingen, blijf zwaar zitten. Netzolang totdat hij stapt.
Na 30 seconden stappen, begint hij weer te dribbelen. En als ik niet optijd reageer dan begint het hele gedonder van voren af aan.

Misschien eventjes aan de hand een paar rondjes stappen, met de teugels lekker lang, zodat hij toch wat warmloopt. Als je er dan opstapt, kun je je teugels wel vrijwel meteen op maat nemen. Niks niet relaxen, want dat heb je aan de hand al gedaan. Gewoon meteen lekker aan het werk, figuurtje hier en figuurtje daar, en blijven belonen zolang hij niet wegrent. Als hij toch wegrent echt een fikse ophouding geven, en eventueel tegen het hek parkeren. Dat diep zitten is wel super goed van je

Goed, lekker warm gestapt. Nog even aansingelen. Hij heeft in principe totaal geen moeite met aansingelen. Als je het doet als je ernaast staat, dan staat hij als meneer de goedzak lui te zijn. Maar als ik het doe als ik erop zit. Dan denkt hij te moeten draven. Ook al maak ik me zwaar en maak ik ophoudingen. Verschrikkelijk frustrerend. En ik weet ook gewoon niet wat ik er tegen moet doen.

Zelfde als bij opstappen, gewoon iemand laten vasthouden, of een ander laten aansingelen zodat je hem zelf op de rem kan houden

Dan oppakken. Dat gaat meestal prima. Dan blijft hij vaak braaf stappen en gaat het ook wel goed. Ik moet hem dat wel bezig houden, figuren rijden ed. Zodra ik hem de kans geef, dan begint hij te stinkmodder.

Gewoon doorgaan met dat bezighouden dus. Hij verveelt zich blijkbaar nogal snel..

Aandraven. Meneer door het dolle heen. Loopt dan nog wel netjes ontspannen, ik stel hem dan vrij laag in zodat hij nog los kan komen. Dat gaat ook goed. Oké hij loopt in de 10de versnelling, maar hij doet wat je zegt.
Probeer langzaam te gaan lichtrijden, blijf hem met je stem kalmeren, en blijf overgangen rijden. Dus tempo terug, maar ook weer tempo omhoog. Dus een beetje wat jij wil, en daarna weer wat hij wil. Probeer er na een poosje een tussenweg in te vinden, zodat je een basistempo hebt

Dan iets oppakken, en aan het werk. Dan begint het gedonder. Ik rij in principe altijd zonder zweep, maar heb in de hoek van de bak wel een zweep liggen, voor het geval dat ik hem nodig heb.
Nou, als ik dus gewoon lekker voorwaarts wil draven, en hem gewoon normaal rijdt. Dan gaat hij dus lopen verzamelen. Dan word ik dus enigzins boos, en zorg dat hij toch voorwaarts is. Dat lukt met moeite. Ik moet werkelijk waar elke pas aansporen.
Laat ik de teugels weer wat langer, dan gaat hij weer in de 10de versnelling ronddraven.
Neem ik hem dan terug (voornamelijk op zit, maar wel met een teugelhulp erbij). Dan gaat hij er dus gewoon vandoor.
Drijf ik hem voorwaarts, gaat hij verlangzamen.

Dan ben ik het dus zat. Pak ik de zweep. Niet om hem te slaan of te straffen, maar gewoon om licht zijn achterhand erbij te tikken. Zodat die actief blijft, en hij daarmee actief blijft.
Dan loopt hij in ene wel door. Loopt ook prima, gewoon zoals het hoort.
Niets geen gepor of gespoor, gewoon heerlijk ontspannen. Normaal tempo.
Je moet jezelf niet boosmaken, zorg dat je hem voor bent, en pak dus van begin af aan je zweep erbij. Ookal heb je hem erbij, je hoeft hem niet te gebruiken toch ? Blijf gewoon af en toe zachte tikjes geven om te achterhand een beetje te kriebelen en zo te activeren !

Totdat ik begin met overgangen. Verzamelen en verruimen. Nouja, in lichte mate dan. En dat kan hij ook hartstikke goed.
De eerste keer verzamelen, prima. Heerlijk aan het werk, schuim in zn mond. Lange zijde, vanuit het actieve verzamelde een paar passen verruimen.
Dat vindt hij geweldig. Schiet als een kanon vooruit. Nouja, die benen dan Precies zoals ik het van hem vraag. Heerlijk over de rug, netjes ontspannen aan de teugel. Echt een ongeloofelijke bonk energie onder je. Dan neem ik hem voor de hoek dus weer terug. Lichte ophouding, diepere licht-rij zit. Gaat goed.
Volgende lange zijde. Ik wil gewoon normaal tempo door. Dan begint dus zijn eigen leventje. Dan schiet hij er ongecontroleerd vandoor, denkt te mogen versnellen. Dan neem ik hem weer terug, maar vervolgens lijkt er wel een draadje te zijn geknapt, en herhaalt het ongecontroleerde rondgedraaf zich continu.
Hij loopt dan wel aan de teugel, hangt niet, trekt niet. Maar wat voor ophouding je ook maakt, hij krijgt er gewoon lak aan. Dieper zitten, nou hoe dieper je gaat zitten, hoe harder hij gaat.

Je laat hem dan de hele lange zijde verruimen ? Ik zou zeggen, gebruik niet die lange zijde, maar pak eens een AC lijn om te verruimen. Verruim bijvoorbeeld ook eens van K tot E, en dan van E tot H(?) neem je hem weer in basistempo, de eerste hoek rijd je dan een pas weg, en de 2e hoek laat je hem onwijs verzamelen. Daarna ga je een paar figuurtjes rijden, volte links, en volte rechts. Dan weer een recht lijn, waarin je tempo wisselingen rijd. Want volgens mij vind hij het gewoon saai om veel dezelfde dingen achter elkaar te doen. Vandaar mijn tip om die tempowisselingen af te wisselen met figuren, en zelfs in de figuren kun je tempowisselingen rijden.

Voltes rijden. Dat gaat redelijk. Ik zet hem op zo'n miniscule volte, dat hij gewoon niet verder kan. Dan komt hij ook wel terug. Dan normaal tempo weer. Verzamelen? Nee hoo maar. Versnellen denkt hij. Weer volte. Verzamelen? Nou vooruit dan. Dat gaat ong. 3 x goed. Maar verzamelen-verruimen-normaal-verzamelen. Die combinatie lukt geowon niet achter elkaar.

Je rijd dus een volte waarin hij zijn tempo terugneemt, maar zodra je de volte wat vergroot neemt hij z'n snelle tempo weer aan ? Dan zou ik zeggen, zodra hij dat snelle tempo aanneemt gewoon weer een kleinere volte maken, en belonen als z'n tempo dan terug gaat. Vanuit die volte maak je een rechte lijn(bijvoorbeeld) en als hij dan weer versnelt draai je hem zo weer een kleinere volte op. Met alles wat je doet kun je binnen 1 seconde een kleine volte inlassen denk ik

Maar ik weet gewoon niet wat ik fout doe. Ligt het aan mij? Moet ik een ander bit aanschaffen? Moet ik hem straffen met mijn zweep? Komt het doordat het winter is?
Het kan zijn doordat het winter is, dan is hij toch wat frisser neem ik aan Check ook eens of je zadel/hoofdstel goed zijn, of hij nergens pijn heeft dus, want misschien heeft hij pijn aan z'n rug als hij te lang iets moet doen wat hij dan dus niet kan ?

Als ik hem lange teugel geef, dan is hij in ene wel terug te nemen op de zit. Luistert wel goed.
Nouja, verzamelen lukt niet.
Misschien dus z'n rug, of z'n tanden ?

Is dat misschien teveel gevraagd voor hem? Dat kan ik me haast niet voorstellen, hij vindt dat geweldig.
Misschien wel. Wissel je wel genoeg af, dus niet elke dag dressuur en perfecte overgangen enzo. Je kan ook gerust eens een buitenrit maken, of gewoon lol met je knol hebben. Even vergeten dat jullie de dag erna weer serieus aan het werk moeten

Zonder zadel kan ik gelukkig nog steeds alles met hem Ook gewoon in de wei heeft hij alle respect voor me. Dus daar zal het ook wel niet aan liggen
(Ik blijf herhalen ) misschien ligt z'n zadel niet goed, aangezien het zonder zadel wel lukt..

even de grote tips dus, veel afwisseling, en hem goed aan het werk houden. Maar daarbij niet vergeten dat als hij iets echt goed doet dat je hem even een rondje lange teugel geeft, even ontspannen en de spiertjes rekken, wil ook helpen Zo leert hij wanneer hij iets goed doet en wanneer je net zolang doorvraagt totdat hij het doet.
Les is misschien ook een idee

*lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt, succes!*

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:12

MIsschien moet je hem eerst longeren voor het rijden? dan is hij wat moeier en dus zal hij ook wel wat langzamer gaan neem ik aan.

Met bijten bij het opstappen kun je de teugel aan de andere kant dan je opstapt wat strakker vasthouden dan de teugel aan de kant waar je opstapt.

Consequent zijn en probeer jouw zin doortedrukken, niet die van hem.

Misschien heb je er wat aan, het zijn vrij standaard tips

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:24

Heb je je zadel wel eens laten controleren? het kan nl. zijn dat door training je paard verandert en je zadel niet meer goed past. door knellen of drukken van je zadel kan je paard dus last hebben van zijn rug. Dit geeft vaak de problemen die jij omschrijft.
Er kunnen ook andere redenen zijn waardoor je paard last heeft van zijn rug.
Je kunt ook eens in zijn mond laten kijken door een tandarts, misschien heeft hij wel last van tanden of kiezen.
Ik zou er een een goede Deskundige instructeur en een dierenarst naar laten kijken, die kunnen misschien een probleem vinden, waar je zelf nooit op komt.
Succes en hou ons op de hoogte

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 09:57

VeraA Dankjewel, daar heb ik wat aan. Ik ga het vndaag meteen proberen.

Het zadel lijkt me sterk, dat is een half jaar geleden door goede zadelmaker op hem gelegd. Ik wilde een leren zadel, dat kon niet door zijn verschrikkelijke bouw Daar past geen enkel zadel op, behalve dit wintec zadel, dit ligt super.

En heb bijten met opstappen, het vervelende is dat Duncan een korte nek heeft.... dus heb je je buitenteugel kort (dat doe ik altijd!) dan kropt hij zichzelf op en heeft hij weer ruimte. Buitenteugel heel kort, dan gaat ie rondjes lopen draaien, maarja vind je het gek dan zit ik ook potje in zn mond te jouwen.

Nja. Alvast heel erg bedankt
T komt vast wel weer goed We hebben al zoveel meegemaakt. Dit zullen we ook wel overleven.

Wel jammer dat we geen buitenritjes mogen maken vanwege zijn hoeven. Van de lente kan dat weer. Maar ik denk dat ik vnmiddag maar ns even wat zandpaden ga pakken Proberen stenen, en asfalt te vermijden. Moet toch lukken. Daar hebben we altijd zoveel lol in. Buitenritjes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:00

wat zegt je instructeur hiervan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:18

Ik heb je hele verhaal gelezen en je denkt er zelf geen moment aan dat hij mss wel eens heel erg pijn kan hebben aan zijn gebit, rug, enz.... Een paard dat voorheen zo braaf was en nu ineens niets meer wil en alleen maar voor je weg wil lopen (met opstappen, aansingelen, en het met rijden zelf loopt hij ook onder je vandaan) daar zit iets niet goed denk ik meteen. Laat eens een goede fysio komen. Die loopt je hele paardje na en kan je vertellen of hij ergens last van heeft. Als je dat allemaal kunt uitsluiten kun je het probleem rijtechnisch op gaan lossen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:19

ik ga met kris mee......... daarom wil ik ook graag weten wat je instructeur hiervan zegt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:22

Ga je met mij mee? Waar gaan we naartoe dan?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:26

hmmm waar het warm is???

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:26

Ik wil ook met kris25 en kiwiko mee Ik dacht eigenlijk ook meteen aan het zadel. Als hij zo goed heeft gelopen, en het dus kan, en nu alleen maar zit te kloten, moet er iets niet goed zijn. In de meeste gevallen is dit toch het zadel. Een paard doet dit nooit voor niets! Laat hem dus even helemaal nakijken door een DA.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:29

als een peerd gewoon goed loopt en van de ene op de andere dag verandert dit dan is er gewoon wat aan de hand...... dan zit er iets niet goed...... dan heeft het dier pijn, en heeft het jou subtiel proberen te vertellen dat het pijn heeft..... maar men luistert niet, en het is ineens een vervelend paard.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:35

en ik ga dan ook weer met kris25, kiwiko en verootje mee! (mag ik eigelijk wel mee? )als ik dit zo lees denk ik ook echt aan pijn hoor. iets zit niet meer goed. mijn paard heeft zelf ook een tijdje met een zadel op gelopen die niet goed zat, en had hetzelfde gedrag als jou paard. ik herken er heel veel. zodra ik er een passend zadel ophad, liep hij weer goed. als ik jou was zal ik dat toch echt laten nakijken.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:47

Hier nog één die denkt dat je paard je duidelijk probeert te maken dat hem iets helemaal niet lekker zit en ws pijn heeft.
De momenten dat hij het wel voor je probeert zijn voor mij een teken van een goed karakter, alleen kan hij niet volhouden omdat hij pijn heeft.
Laat hem eens goed onderzoeken en bijvoorkeur niet door een DA maar door een specialist. Mijn ervaring is dat DA te globaal kijken en geen kennis genoeg hebben als het op paarden aangaat.
Steffi v.d. Laarse mss?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:17

En ook ik wil me graag aansluiten bij het clubje waar gaan we heen?

Wat zegt je instructeur hiervan? Ik denk nl echt dat je paard je wat probeert te vertellen... Luister eens heel goed en kritisch naar 'm?

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 12:49

Nou jullie zijn niet de enige die dat hebben gedacht hoor. Maar toch vind ik het een beetje raar.
Ik zelf dacht eigenlijk aan het gebit. Omdat hij met lange teugel wel luisterd, en met meer teugeldruk vervelender gaat doen.
Lange teugel en zadel op zijn rug. Niets aan de hand. Heb er laatst ook nog iemand bij gehad om het zadel te controleren, maar kon niets vinden. En ook na het rijden, dan druk ik op alle plaatsen op zijn rug, maar eigenlijk is ook niets gevoelig. Lijkt me heel sterk dat het zadel de boosdoener is.

Dus ik denk dat eerder aan zn gebit. Gewoon maar eens de paardentandarts laten komen, dat vind ik wel een idee. Is het dan nog niet verholpen, dan kan ik hem wel eens na laten kijken.

Toch vind ik het nog de grootste kans dat het gewoon een beetje puberaal geklier is. Dat denkt mijn instructrice overigens ook. Ze zegt dat ik hem gewoon door moet rijden. Veel trainen, consequent zijn.

Maar het is inderdaad best een idee om hem eens gewoon helemaal te laten controleren, aangezien hij eerder altijd rugproblemen heeft gehad (waar hij, zo te zien, geen last meer van heeft). Gewoon zekerheid.
Daar ga ik wel eens even achteraan

Het is overigens niet heel plotseling gebeurd hoor, zomers is hij gewoon rustiger, toen liep hij fijn. Nu zat ik er gisteren weer op nadat hij een week alleen op de wei heeft gestaan, en toen begon hij te klieren.

Iig bedankt voor de tips.
Ik ga hem deze week doortrainen, eens kijken of het beter wordt. Dan is hij zijn overtollige energie wel kwijt.
En ik laat hem denk ik maar eens gewoon helemaal nakijken Dat kan nooit kwaad.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:01

drukken op bepaalde plekken komt niet zo hard aan als een ruiter op zn rug met een knellend of gewoon niet passend zadel. mijn paard had ook een zadel dat niet paste, zelfde reactie, en ik kon drukken wat ik wilde, maar hij gaf geen enkele reactie. daarom heb ik ook een tijdje gedacht dat het zadel wel goed zat. niet dus. het is maar een tip hoor, niet om je aan te vallen.

maar heel goed idee van je om de paardentandarts te laten komen, en hem eens goed te laten nakijken! ik ben benieuwd of er iets uit komt! succes ermee!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:46

hoi

het kan idd aan je zadel of hooftstel leggen.
maar ik neem aan dat je er zelf ook wel verstand van heb en merkt dat je paard last van zijn mond of rug krijg.
ik zelf zou wel iets meer afwissiling doen
ik zelf wissel regelmatig af maar rij ook erg vaak buiten.
ook kan het aan de winter liggen door de frisse lucht enso.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:08

Hierboven is het al gezegd. Ik denk dat hij echt pijn heeft aan zijn rug. Of dat komt door een niet meer goed passend zadel, of dat hij in de wei een schuiver heeft gemaakt, oid het maakt niet uit. Wat Kris zegt: hij probeert bij je weg te komen. Stilstaan met een ruiter op de rug is heel zwaar voor een paard, hard draven is een manier om zoveel mogelijk balans te vinden en zo min mogelijk de rug te belasten.

Ga er niet in principe van uit dat je paard iets doet uit puberaal gedrag. Als hij nu 1 van die dingen deed, dan zou je er naar kunnen gaan kijken of het een truukje is en hoe je zelf je paard dat truukje hebt aangeleerd. Dan kan je ook beginnen met het weer af te leren. Maar omdat hij op al deze dingen reageert door weg te rennen, zou ik zeggen, laat er een goede VA, fysio, osteopaat, manueel therapeut oid naar kijken. Een paard met pijn is een ongelukkig paard en op een ongelukkig paard kan je nooit lekker rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:11

Citaat:
Ik ga hem deze week doortrainen, eens kijken of het beter wordt. Dan is hij zijn overtollige energie wel kwijt.

Na al die tips van iedereen hier over pijn en hoe dat uit te zoeken kom jij aan met zoiets?
Eerst uitzoeken of hij pijn heeft en daarna kun je hem gaan aanpakken!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:28

Je zegt zelf dat hij van de zomer geweldig liep en nu kan je helemaal niets meer met hem.Dan zeg je in een ander berichtje dat je een half jaar geleden een ander zadel hebt gekregen en nu kan je niets meer met hem.Ik denk echt dat je naar je zadel moet laten kijken en dan door iemand met verstand van zaken want ik ben bang dat de gene die je deze verkocht heeft zijn werk niet goed gedaan heeft.Ben het ook helemaal met kris eens wat ze in het berichtje hiervoor zegt.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:31

Kris25 schreef:
Citaat:

Na al die tips van iedereen hier over pijn en hoe dat uit te zoeken kom jij aan met zoiets?
Eerst uitzoeken of hij pijn heeft en daarna kun je hem gaan aanpakken!!!

Ik denk dat ik prima in staat ben om te zien of Duncan pijn heeft. En ik weet ook dat hij in het verleden ook vaak onder me uit heeft gerend, lastig was met stilstaan ed. Ik denk dat ik de situatie het beste ken, en dan ik ook wel weet wat ik wel en niet kan doen. Duncan heeft me altijd nog heel duidelijk aan kunnen geven als hij pijn had. Dat zal hij in dit geval ook doen.

Ik ken mijn paard ook wel. En ik denk niet hier 20 x verteld moet worden dat hij pijn heeft. 1 x is ook duidelijk. Ik heb dit topic geplaatst om wat adviezen te krijgen over hoe ik het rijtechnisch aan zou moeten pakken. Dat jullie me dan attenderen op het feit dat hij ook pijn zou kunnen hebben, dat vind ik fijn. En dan let ik er op.

Maar ik ben prima in staat om te zien of iets wel of niet kan. En deze week doortrainen, wat ik dan vanzelfsprekend voorzichtig aan zal doen, dat kan makkelijk.

Jullie beoordelen op een verhaal van mij, dat gaat over 1 dag. Ik ken mijn paard al 3 jaar, heb ondertussen zoveel met hem meegemaakt.
Hij heeft me toen ook duidelijk kunnen maken dat hij last had van zijn rug, toen hebben we rustiger aan gedaan.
Ik zal nu attenter zijn, meer oplettten. Maar ik merk echt wel als er iets aan de hand is met hem.

Dat opstappen gedoe, dat doet hij al sinds ik hem heb... ook toen het rijden verder heel goed ging.

Maar iig toch bedankt.

Heb overigens helemaal geen zin om mezelf in dit topic te gaan verdedigen. Daarvoor heb ik het hier natuurlijk niet geplaatst.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:58

Dat is het lastige van computers he.Je had in je eerste verhaaltje er niet bijgezet dat het om 1 dag gaat en ook niet dat hij altijd al zo vervelend doet met opstappen.Dan had het er al heel anders gestaan.Ik vind het trouwens nog steeds niet normaal dat een paard zo ontzettend gek doet met opstappen als de jouwe en zou dat zelf wel willen oplossen.Ik snap ook niet waarom je het topic geplaats hebt als het rijden een dagje niet lekker gaat dat heeft iedereen wel eens ik dacht dat hij al veel langer problemen gaf en daarom adviseerde ik je om snel iemand te laten kijken naar je zadel.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:06

Nou sorry juffie, ga jij dan maar lekker op je paardje zitten en open geen topic als je geen commentaar wilt!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:35

Als het 1 dag niet lekker gaat dan is dat geen ramp hoor
Daar heeft iedereen wel eens last van.
Kun je niet als je wilt opstappen hem laten vasthouden door iemand?
En verder ben ik het met de rest eens; misschien heeft je paardje echt pijn.
En als je geen commentaar wenst, dan moet je hier geen topic plaatsen maar een instructeur in de arm nemen die je raad kan geven.
Succes nog verder.....