hoe erop komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_4you

hoe erop komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:00

ik heb een probleem

we moeten weleens op de pony's komen zonder zadel. maar ik kom er niet op!!! ik kom niet hoog genoeg..iedereen lukt t wel..
met een voetje kan ik t wel, maar we moeten er zo op..
heeft iemand een tip? want wilt ook graag kunnen

kus nicky

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:01

uuhm is even aan het denken .. via de bak rand ?? of een aan loopje nemen en dan springen !!

DuchesS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:01

Op een harde ondergrond (steen), klein aanloopje nemen en er zo opspringen (als je pony niet schrikt)
Het lukt misschien niet meteen de eerste keer, maar oefening baart kunst!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:04

via de bakrand kan wel maar we moeten t zo kunnen..de pony blijft wel staan. of wordt vastgehouden...
als ik een aanloop neem dan spring ik telkens heel hard tegen dr zij aan!!als ik omhoog wil spring ik nog tegen dr zij aan en niet mijn buik op dr rug :S

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:04

ik vind het alleen maar vrienelijker voor de paardenrug dat je er niet in 1 keer op kunt springen... hou het mooi bij voetjes vragen zou ik zo zeggen!! of klim idd via het hek

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:06

Stap op via een opstapje of blijf om een pootje vragen. Wel zo vriendelijk voor je paard

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:12

Pak 'n krukje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:16

Ik heb het ooit eens via de kont gedaan .... dus zoals je over een bok springt, maar dan zo op je paard ... En dan zit je eerst op de kont (en dan steunde ik zo hard mogelijk op mijn handen zodat ik zo zacht mogelijk neerkwam) en kan je zo doorschuiven naar voor ... Misschien ook niet de veiligste manier, maar ach ja .. dat besef je op dat moment niet zo

Weet nu wel niet hoe groot je pony is ... Wij hebben dat toen eerst geoefend met eentje van 1.30m, daarna een fjord van 1.42m ofzo en toen kon ik het bij een paard van 1.58m ... (was best wel trots op mezelf ). Nu zou ik het trouwens niet meer kunnen denk ik

Voor de rest weet ik het niet meteen, een voetje vragen is natuurlijk altijd het vriendelijkst voor je pony (en het handigst voor jou ).

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:17

opstapje zoeken. of oefenen. met aanloop gaat het beter, als je pony even op je wil wachten tenminste

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:19

een krukje is niet handig..ze doen voltige ook bij ons en dan moet dat ook..de pony waar t niet bij lukt is een pony van 1.50 ongeveer,,,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:23

Nu denk ik net, als ze bij mijn vroegere manège kampen hadden deden ze met de kinderen ook een soort voltige .. En daar leerden ze dan op een paard springen enzo .. daar is een speciale techniek voor (zo met je been erlangs zwaaien, denk wel dat je weet wat ik bedoel). Is dat geen oplossing? Ik weet wel dat je dan niks hebt om je aan vast te houden (bij ons hebben ze dan zo'n singel) maar buh, misschien dat daar toch iets van te maken is?

(heb trouwens ook mensen gezien die dat gewoon doen als er een zadel op ligt, maar dan heb je natuurlijk weer een zadel .. al denk ik eerder dat ze zich aan de manen vastpakken .. was bij fjorden..)

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:39

bedankt..met voltige heb je zo singel je endan kan je daarje aan optrekken. weet wat je bedoelt...zal is gaan oefenen.
me tante heeft friezen dus kan ik mooi oefenen. ook shets maar dat zal wel makkelijk gaan hoop ik. alsik op een fries kan , moet t op een pony ook lukken hoop ik

ziatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:47

waarom mag het niet met voetje dan?
Anders kom ik er ook niet op hoor

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:50

kun je ook niet proberen aan de schoft van je pony een beetje vast te houden en dan je been over je paard z'n kont heen te gooien? (denk eraan dat je niet óver je paard gaat.. spreek uit ervaring )

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:50

gewoon zorgen dat er iemand bij is die je een voetje kan geven, zo niet? tjah dan heb je peg.. dan moet je zonder zadel gaan (hadden wij ook altijd op de camping )

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:47

aanloopje nemen en dan springen. veel oefenen dan lukt het vanzelf.

tarzansammer

Re: hoe erop komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:12

hey
ik kan ook niet zonder zadel op een pony komen ik ga dan op een kistje saan en dan er op klimmen
als je toch per se er zo op wil komen moet je gewoon heel goed oefenen
suc6

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:29

mij is het ook nooit gelukt al was mijn pony maar 1.45, aangezien ik op het laatst vaker zonder als met zadel reed, klom ik er via het hek op en dan lekker knallen in het bos. ik was trouwens ook nooit goed in gym hihi

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:49

Aanloop nemen, afzetten en manen + schoft vastpakken en hijsen maar.... ... oefening baart kunst...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:17

Misschien beetje beenspiertraining doen?

Kunst van het op je paard springen zonder zadel zit hem in het omhoog springen. Een aanloop nemen is goed, zet vlak voor je paard af en spring omhoog (met het idee dat je erover heen wilt springen).

Oefening baart kunst,maar let wel een beetje op dat je dit niet overdrijft.. Zodra het je niet wil lukken en je alleen maar tegen je pony op blijft springen wat niet prettig voor hem is, kun je het beter opgeven.

Oefen dan eerst eens op een kleiner paard (lukt het wel op eentje van 1.30 hoog?

Moet niks, je kunt altijd nog kiezen voor de makklijkere (en paardvriendelijke methode voor de rug kiezen) via de bakrand..

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:21

Vroeger ook altijd geprobeert, enkele keren gelukt maar is niet echt lekker voor de paardenrug als je erop knalt daarom gebruik ik ook lekker de bakrand, is wel zo fijn voor je paard...

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:04

een emmer lukt heel g0ed ik ben 1.65 en ik kom ermee op mijn pony van 1.47,5 (ik ben niet zo lenig )

Sily

Re: hoe erop komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:04

Een tijdje oefenen op een niet levend iets?
Voor de pony lijkt het me ook niet echt geinig om achter elkaar een meisje tegen je buik aan te voelen knallen, dus probeer in je omgeving iets te vinden waar je op kan oefenen en zoek als het lukt steeds hogere dingen.

Desnoods de bok op school bij gym.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:07

mij lukt het ook net hoor!
maar lijf maar proberen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:21

Ik heb een keer een truukje gezien bij cursisten van Parelli. Ze vroegen het paard om het hoofd te laten zakken, gingen dan zelf half over de nek heen hangen en als het paard zijn hoofd omhoog deed hielp het de ruiter zo op zijn rug.

Verder lukt het kleine kinderen ook om op een megagroot voltigepaard te komen, ligt helemaal aan de taktiek die je hanteerd.

Er zijn ook kleine hulpmiddelen te koop die je kunt gebruiken als je zonder zadel te paard wilt.

http://www.bestfriendequine.com/accessories.html#bareup

In het verleden was er ook nog zoiets als de Bareback Buddy, kan helaas geen informatie en ook geen foto meer vinden, maar dat was in principe een soort riem die je om het rechter voorbeen van het paard vastmaakte als je links op wilde stijgen, en die je na succesvol opstijgen vanaf de paardenrug kon losklikken.