paard staat niet stil bij afsteigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

paard staat niet stil bij afsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:31

mijn verzorgpony blijft niet stilstaan met afsteigen.. ze springt dan alle kanten op en doet heel zenuwachtig.. wie weet wat er aan de hand is en wat ik hieraan kan doen.. met opstappen is er niks aan de hand en laat ze me gewoon opstappen..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:37

Wil ze onder het zadel wel gewoon stilstaan bij het halthouden?

Nolicapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:40

gewoon een paar keer blijven oefenen ..
ik weet niet gebruik je zweep of sporen
en anders geef dr een kanl of por dr eens in met de sproren.
mijn pony had precies hetzelfde
ik gaf dr een por met de sporen en een paar keer later probeerde ze het nog een keer en toen porde ik er nog eens in met de sporen en toen was het afgelopen.
en als je nog meer vragen hebt dan pb me dan ff !

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:54

susi schreef:
ik gaf dr een por met de sporen en een paar keer later probeerde ze het nog een keer en toen porde ik er nog eens in met de sporen en toen was het afgelopen.

Afbeelding

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:07

Staat ze wel stil bij het opstijgen?
Mss kan het zijn dat je een beetje onhandig afstijgt, dat het gewicht van het zadel aan een kant komt te hangen.
Dat is er onaangenaam,
als het zo is, probeer een beetje leniger af te stappen.

Voor de rest, veel oefenen, veel geduld, maar niet slaan of schoppen!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:34

Het zou goed kunnen dat je pony geen beste ervaringen heeft met afsteigen. Als iemand zijn been niet hoog genoeg optilt en overzwaait maar per ongeluk met de voet tegen haar kont aankomt is de kans groot dat ze daar zenuwachtig van is geworden.

Vraag iemand je te helpen door haar vast te houden als je afstapt. Ontspan zelf zoveel mogelijk en zwaai je rechterbeen ruim over zodat je haar zeker niet raakt. Herhaal dit een paar keer een aantal dagen achter elkaar. Als ze toch angstig wordt niet boos worden maar geduld hebben en dooroefenen totdat ze snapt dat jij goed uitkijkt en ze kan ontspannen.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:38

blijf doorgaan en stap pas af als ze stil staat. probeer zo door te gaan, totdat ze het niet meer doet, zo doe ik het ook met mijn verzorgpony, maar dan als ik erop wil.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:05

Denk ook dat het in de manier van afstappen zit. Niet 'als een gek' ervan af springen dus! Zorg dat iemand haar vast houdt, even wachten tot ze rustig staat, dan beugels uit, rustig je rechterbeen naar links zwaaien en dan nog even blijven 'hangen' en je rustig naar beneden laten glijden. Het kan best zijn dat ze het eng vind omdat er 'zomaar opeens' iemand naast haar staat anders, op deze manier kan ze het beter volgen.

arian_wolf

Re: paard staat niet stil bij afsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:00

Citaat:

Hoe jij het heb geleerd weet ik ook niet hoor
als je die pony een "knal" geeft word ze juist nog zenuwachtiger......

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:36

Klinkt alsof jouw pony er van schrikt dat je uit het niets te voorschijn komt. Ik denk ook: absoluut niet slaan! Dat werkt niet als jouw pony bang is.
Veel proberen. Bijvoorbeeld meerdere keren achterelkaar op en afstappen. Ook tegen jouw pony praten, zodat hij/zij weet dat jij het bent, en verwacht dat hij/zij jou zo kan zien.

Nolicapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:54

als jullie bter weten dan luister daar ma nah mah ik ben zz ruiter hoor :@

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:08

susi schreef:

Goh ja dat zegt ook echt alles.
Kijk eerst eens waar het probleem ligt, misschien stap je wel te 'ruig' af of misschien begrijpt hij het niet? (Wat ik me haast niet kan voorstellen, maar je weet het nooit. ) Oefen het anders eerst eens aan de hand: Ho=ho en wanneer hij toch gaat lopen zet je hem weer stil. Als hij het dan wel goed doet uiteraard belonen. Ik zou wel pas afstappen als hij echt stilstaat, misschien kan iemand hem (de eerste paar keren) even vasthouden.

arian_wolf

Re: paard staat niet stil bij afsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:31

Citaat:

Nou als jij je pony in zijn buik gaat prikken met sporen!
Of een klap voor zijn hoofd gaat geven, terwijl hij al zenuwachtig is......{ dan maak je hem nog zenuwachtger}Dan ken je wel zz ruiter zijn maar dan heb je hier toch echt geen verstand van

car0linee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 15:15

bedankt voor jullie tips.. ik zal het eens proberen..!
ik kon een hele tijd gewoon van haar afsteigen.. maar nou sinds 3weken heeft ze er problemen mee..
ik rijdt alleen maar les met haar ( ze is nog te wild om alleen mee te rijden..)
en nou word ze wel vastgehouden.. maar ze blijft gewoon dribbellen op haar benen..
gewoon stilstaan onder het rijden wil ze wel.. zolang je nog niet afgestapt bent.. want als ik een x afgestapt ben van haar (in 1 les) en ik stap weer op dan wil ze niet meer stilstaan onder het rijden.. dan is ze bang dat ik weer afstap..
sinds kort is er ook een nieuw dekje onder het zadel.. misschien dat die haar iriteerd..

car0linee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 15:16

ik rijdt trouwens zonder sporen en zonder zweep.. dan raakt ze helemaal in paniek..

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:22

Laat er bij het afstappen even iemand naast gaan staan die haar afleidt met bijv. een appel of een suikerklontje.