Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:35

Ja, de vraag die onder: [RT] Rijtechnische problemen staat..
Nou leg het is uit bokkers

Het is voor mij niet echt een probleem, en ik snap het zelf ook wel etc. Maar was gewoon benieuwd naar jullie 'Oplossing'

Groetjes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:39

Door zelf rijtechnisch correct te rijden.. Veel oefeningen herhalen, maar ook afwisselen.

Eigenlijk veel te lang verhaal om toe te lichten. Er zijn al vele boeken geschreven hierover, waar pagina´s lang hints/ tips en adviezen worden gegeven. En zelfs in die boeken is nog lang niet alles toegelicht misschien..

Het is niet zo simpel als: Als je links wil stuur je naar links en als je rechts wil naar rechts. Als je harder wilt duw je het gas wat verder in en als je wilt stilstaan zet je je paard op de handrem

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:41

Jeetje, en daar verwacht je een antwoord op in een paar zinnetjes??

Kan het wel in 1 zin zeggen:

Neem les!

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:44

Skala der Ausbildung

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:45

Juin schreef:
Skala der Ausbildung

Wattes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:47

Is dat een boek ofzo?!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:52

Daantje1981 schreef:
Jeetje, en daar verwacht je een antwoord op in een paar zinnetjes??

Kan het wel in 1 zin zeggen:

Neem les!

Wat is dat nou weer?
Ik heb les, en het was gewoon ff voor de lol.. wat jullie bokkers er van vinden etc.! Niet voor mij!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:53

Ik bedoel een antwoord als wat Bienotje heeft gegeven.. Niet dat jullie een heel boek hier gaan vertellen..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:03

Dus eigenlijk is dit topic dan zinloos, aangezien de óplossing´ om je paard goed te gymnasticeren. Lees boeken, verdiep je in de theorie en pas dit onder begeleiding toe in de praktijk..

(lijkt me dit topic verder onnodig geworden... )

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:13

Mij lijkt het toppic ook onnodig, ik tem wel even..

Anoniem

Re: Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:59

Toch is dit in principe geen onnodig topic, in plaats van dat jullie duidelijk en uitleggend reageren komen er deze reacties. Beetje jammer eigenlijk voor de topicstarter.

TS stelde een duidelijke vraag waar ze het antwoord niet op weet, en vraagt om raad aan Bokkers. Dan kunnen de bokkers daar hun antwoord en visie op geven van hoe zij het zien dat je dat doel kunt bereiken. Wat hun ervaringen zijn, hoe zij het aanpakken bij hun paarden etc. etc. Ze kunnen daarnaast ook tips geven van in welke boeken het handig staat beschreven die ook goed leesbaar zijn.

Skala der Ausbilding noem ik niet gelijk het toppunt van een leesboek, het is een goed boek, ongetwijfeld, maar is het handig te lezen voor een beginner?

Ik laat dit topic gewoon open en hoop op zinnige antwoorden

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:14

Met heel veel geduld en liefde
Dé oplossing: goede les en veel trainen denk ik. En gehoorzaamheid krijg je door consequent te zijn.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:39

@ Maya: Bedankt!
@ MysticTinker: Oke, ik ben van nature zelf al geduuldig (gelukkig), heb helaas wel manegelessen, ponyclub lessen of prive lessen zitten er voor mij niet in.. Daarom kijk ik zoveel mogelijk af bij andere, lees veel boeken en vraag veel aan me instructeur bij de manege.. En dat helpt toch al wel heel goed! Ik moet wel zeggen dat ik meer leer van het paardje, dan van de dingen die hierboven heb gezecht..

monsera

Re: Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:45

_Marinke_ schreef:

Het is voor mij niet echt een probleem, en ik snap het zelf ook wel etc.

Je vraagt hoe je een paard soepel,gehoorzaam,uitgebalanceerd krijgt.En zet daaronder dat jij zlef toch wel weet hoe dat moet wat verwacht je dan van ons??

Verder denk ik dat je dit topic toch niet voor niets opent maar dat je toch wel graag wilt leren hoe jij jouw paard zo moet rijden.Ik denk dat je dit alleen maar lukt met het rijden van les.Veel prive lessen kunnen aan huis gegeven worden en zijn helemaal niet duur.Ik rijdt zelf gelukkig wel les en betaal daar 12,50 voor.Als je dit toch te duur vind kun je ook 1 keer per 2 weken rijden of 1 keer per maand.Beter 1 keer heel goed les en een bult huiswerk mee om dan de rest van de wken te oefenen dan zelf maar wat doen.Ik zeg niet dat jij dat doet maar vaak gebeurt dat wel.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:04

IK heb wel les!

Edit: Andere bokkers kunnen hier toch van leren

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:58

_Marinke_ schreef:
Edit: Andere bokkers kunnen hier toch van leren

idd. zoals ik maar ik neem het liefste les (net zoals wat anderen zeggen ) want met les leer je meer en diegene kent de pony ('s) ook en die kan je er meteen op wijzen en alles.. hoewel een manegeles wel verschilt met een privéles, en je leert er veel van (ik tenminste)

maar ik snap eigenlijk niet waarom jullie zo reageren.. dat is toch niet de vraag? ze vraagt hoe je een soepel, gehoorzaam en uitgebalanceerd paard krijgt.. en niet te zeggen van; ja neem (goed) les, of verdiep je in een goed boek

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 21:04

Whihi, ik krijg binnekort ook soort van prive-les.. En heb manegelessen, bovendien leer ik nog meer van me pony Ik ben benieuwd naar hoe jullie het doen etc.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:23

Marinke: ik bedoelde het niet richting jou.

Meer in het algemeen. Het is belangrijk om les te nemen. Zo leer je te communiceren met je paard en je paard te begrijpen.
Ik denk dat het onder andere ook erg belangrijk is om geduld te hebben. Het paard moet ook leren wat de hulpen van de ruiter betekenen.

Geduld, rustig met je paard om gaan en goed les nemen, dat is mijn idee van hoe je soepel uitgebalanceerd paard krijgt.