wanneer passage???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie27

wanneer passage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:06

hej,
ik had een vraagje over de passage.
mijn fries kan soms heel verzameld en verheven draven.
nou vraag ik mij dus af wanneer hij nou in de passage loopt en hoe kan ik hem dat aanleren. hij is 7/goed bespierd/redelijk goed aan het been dus kan iemand mij helpen??

groetjes

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:44

Een instructeur

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:53

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die verheven draf richting passage gaat. (maar misschien kan je echt enorm goed sturen hoor, kan ik niet zien vanaf hier)
Is ie dan niet gewoon enorm traag en achter het been inclusief weggedrukte rug? je ziet wel eens vaker paarden met een hele grote langzame zweefdraf, maar dat heeft niks met passage te maken. Daarvoor moeten ze volgens mij juist heel erg vlug voor zijn (en VERSCHRIKKELIJK SNEL voor je been ipv REDELIJK GOED).
Ik kan me voorstellen dat je Fries er nog wat knieactie bij ontwikkelt waardoor het net lijkt of je hogeschool aan het rijden bent.

Verder is passage nou niet echt iets wat je op aanwijzingen van een forum even kan gaan aanleren!

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:14

Neem een goedee instructeur/trice,

zoals wowamigo al zegt, je kan het niet even op aanwijzingen van een forum aanleren!

Amina_

Re: wanneer passage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:14

Instructeur , we kunnen wel uitleggen HOE het moet maar als je het zomaar even gaat proberen en dingen verkeerd doet of je paard 'wil' het niet doen ..beter een instructeur

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:15

waarschijnlijk is het wat nerveus en niet voorwaarts genoeg, maar passage.... kan me het niet voorstellen.
Vraag eens aan je instructeur.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:51

Weet je het verschil tussen passage, aanstellen en zweefdraf?

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:49

In passage heeft een paard zeer veel voorwaartse drang en in een zweefdraf vertraagd het paard en trekt hakken naar achter omhoog ipv onder de massa te plaatsen. Vaak gaat in een zweefdraf het paard ook breed van achter. Bij een goede passage gaat een paard op een smal spoor.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:57

Waarschijnlijk zal je paard met de rug weggedrukt en een omhooggedrukte hals lopen en geen passage. Friezen kennende lijkt dit me de meest voor de hand liggende.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:02

Als je al zegt dat hij redelijk aan je been is, danis dat never nooit niet passage wat hij doet, maar waarschijnlijk draaft hij gewoon sloom en gooit hij misschien wel hoog op waardoor het voelt alsof...

Andalief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 04:09

Als ik het goed begrijp ben je L1 met je Fries.
Dan moet je nog niet eens denken aan passage. Ook niet met een instructeur (een goed instructeur zou het je snel uit je hoofd praten).
Gewoon dressuurmatig doortrainen met je paard. Voorwaarts, rechtrichten etc. Eerst goed je paard echt recht krijgen door zijgangen, dan verzamelen en dan.....wie weet ooit passage...

PS ben een beetje kort door de bocht, met dit opleidingsschema, maar het is ff om aan te geven dat het gewoon niet aan de orde is om passage te gaan rijden, wat dit drafje ook mag zijn.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:19

Ik heb een haflinger.. en die tilt zijn benen ook erg hoog op in draf, misschien dat je je daarmee vergist? Maar ik zou ook graag wat tips willen hoe je een paard nou de passage aanleert (mijn instructrice heeft er geen verstand van) Ik weet dat je het niet kan leren via forums, maar je kan wel een bepaalde indruk daardoor krijgen hoe je het m nou moet leren.. vind ik.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:53

Latisha schreef:
Ik heb een haflinger.. en die tilt zijn benen ook erg hoog op in draf, misschien dat je je daarmee vergist? Maar ik zou ook graag wat tips willen hoe je een paard nou de passage aanleert (mijn instructrice heeft er geen verstand van) Ik weet dat je het niet kan leren via forums, maar je kan wel een bepaalde indruk daardoor krijgen hoe je het m nou moet leren.. vind ik.

Het is niet zo maar een trucje wat je je paard aan kunt leren Je paard moet eerst de basis goed beheersen, goed aan de hulpen staat en je paard moet goed kunnen verzamelen. En er zullen vast nog wel meer dingen zijn waar je aan moet denken voor je aan passage kunt gaan denken. Het is ook niet voor niets een hoge(re) oefening. Zijn er trouwens mensen op bokt die hoog in de dressuur rijden en ook passage goed beheersen?

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:39

Delphi schreef:

Het is niet zo maar een trucje wat je je paard aan kunt leren Je paard moet eerst de basis goed beheersen, goed aan de hulpen staat en je paard moet goed kunnen verzamelen. En er zullen vast nog wel meer dingen zijn waar je aan moet denken voor je aan passage kunt gaan denken. Het is ook niet voor niets een hoge(re) oefening.
Zijn er trouwens mensen op bokt die hoog in de dressuur rijden en ook passage goed beheersen?

Thyrza v. Ieperen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:00

Tyrza idd, verder zou ik zo ook niet weten wie er daadwerkelijk GP rijdt. Er zijn nog wel een aantal hoge wedstrijdruiters op Bokt die er wellicht mee bezig zijn.
Maar Latisha: ga er maar vanuit dat je Haf nog niet sterk en verzameld genoeg kan lopen voor de passage

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:04

Jullie moeten eerst je punten voor het Z2 maar eens hebben, en zelfs dan hoef je nog geen passage te gaan trainen. Geloof me; je maakt meer indruk op mensen door je paard lekker voorwaarts over de rug naar de hand toe te kunnen rijden (is al moeilijk genoeg met een fries of een haflinger; ik spreek uit ervaring) dan dat je een rare zweefdraf voor passage aan gaat zien. Koop maar een DVD met Anky of één of andere klassiek afgerichte andalusiër en ga hiermee maar genieten van de passage. Ga je paard niet forceren, want je hebt een enorme kans dat je paard er alleen maar slechter van wordt en allerlei blessures krijgt in de rug met alle gevolgen van dien.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:07

Suzanne kan het ook... Die rijdt geen GP, maar kan het toch zeker wel!!!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:16

Mijn Andalusier ben ik nu aan de hand pasage aan het leren maar dan vanuit de spaanse pas. Ze is nog niet ingereden (4 jaar) maar ben vrijheidsdressuur aan het doen dus.... heb ik het dan juist... ze doet zeg maar de spaanse pas maar dan minder uitgestrekt en met zweefmoment waarbij de voorwaartse stuwing uit haar achterhand komt... ??? Klopt dit of ben ik aan het klooien?
(Ze doet nog maar 2 passen achter elkaar hoor dus er is zeker nog werk aan de winkel)

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:21

haha Urielle mijn haf zal nooit de passage leren;) maar ik heb nog een kwpn die erg goed kan verzamelen ik zou van daar uit hem ook de passage willen leren maar dan zou ik een betere instructeur moeten zoeken denk ik.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:48

Citaat:
Jullie moeten eerst je punten voor het Z2 maar eens hebben

En als je nou geen wedstrijden rijdt? Ik ben nooit zo onder de indruk van mensen die Z rijden, daarvoor heb ik genoeg (tranentrekkende) proeven gezien.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:53

Betteke schreef:
Citaat:
Jullie moeten eerst je punten voor het Z2 maar eens hebben

En als je nou geen wedstrijden rijdt? Ik ben nooit zo onder de indruk van mensen die Z rijden, daarvoor heb ik genoeg (tranentrekkende) proeven gezien.

Amen _/-o_

Niet dat ik nou vind dat deze personen hard aan de passage moeten gaan werken. Leer eerst maar eens gewoon rijden

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:08

Ik geef gewoon goede raad, wat TS ermee doet moet ze zelf weten. En wat de Z2 ruiters betreft; ze hebben in ieder geval bewezen dat ze de basis aardig voor elkaar hebben, want ik als wedstrijdruiter wéét hoe moeilijk het is om Z2 te worden. De mensen met commetaar op de Z ruiters zijn het ook niet als ik zo eens een kijkje in de profielen neem. Dat je passage kan rijden op een heel goed leerpaard, dat snap ik, maar Suzanne heeft dat paard ook niet zelf opgeleid dacht ik zo.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:11

Passage is inderdaad niet zomaar iets en kan je zeker niet via woorden leren!

Mijn 3-jarige maakte laatst een foutje, het was de 9e keer dat er iemand opzat, dus hulpen enzo zijn niet bevestigd wel is ze enorm aan het been (ik bedoel dan been aan duwen is weg naar voren, wel gecontroleerd al (vind ik dan voor een 3-jarige) nog niet zoals een Z paard hoor!)
Maar ik gaf dus been, en had losse teugel, en ze begon enorm actief te lopen, achterhand er volledig onder voorhand los van de grond en echt de nek er even op, maar ze vergat dus voorwaarts te lopen. dit was wel maar 2 passen, ik weet dat ze het dus kan, oke niet zoals het dadelijk uiteindelijk (ooit) zal moeten, maar voor een 3-jarige ja dan wel, maar ik ga, omdat ik weet dat ze het kan, niet meteen ohh nu ga ik haar de passage leren. nee moet je pas doen als je dadelijk in het Z2 komt, dan kan je er aan gaan denken, eerder niet...

Iig succes ermee!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:32

Ik rij geen wedstrijden maar wel dressuur en krijg iedere week erg goed les. Ik mag geen passage gaan doen als mijn paard daar klaar voor zou zijn omdat ik geen zin heb om wedstrijden te rijden? Wie gaat voor mij en mijn paard bepalen wanneer we daar aan toe zijn? Kunnen alleen jury's dat?
Bizar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:58

Betteke schreef:
Ik rij geen wedstrijden maar wel dressuur en krijg iedere week erg goed les. Ik mag geen passage gaan doen als mijn paard daar klaar voor zou zijn omdat ik geen zin heb om wedstrijden te rijden? Wie gaat voor mij en mijn paard bepalen wanneer we daar aan toe zijn? Kunnen alleen jury's dat?
Bizar.

nee, Z rijden wil niet meteen zeggen dat je dat op wedstrijd moet rijden, daar bedoel ik vooral mee op dat nivo rijden, dus de africhting moet zover zijn, de verzameling alles moe er zijn zoals in een Z2 proef verwacht wordt. Snapje?

en dan heb ik het nu wel over het gewone engelse dressuur rijden, want ik heb gemerkt dat mensen die (vooral shows) rijden het paard een piaffe en passage al aanleren voordat het dier uberhaupt ook maar een uitgestrekte draf in balans kunnen laten zien...