vast op links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Jana

vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:38

Heey!

Ik zit met een probleempje.Het rijden gaat heel erg goed en ik kan nu rustig de bak door ipv aldoor crossen en mijn paard doet het ook heele rg braaf en op rechts loopt hij echt helemaal super netjes inbuigen licht in mijn hand en lekker ontspannen.Maar als ik dan op de linkerhand ga rijden blijft hij wel redelijk ontspannen maar wordt zwaar in de hand en wil echt totaal niet inbuigen.Mijn paard is dus echt hartstikke scheef.Hij draagt zijn staart ook altijd iets naar rechts onder het rijden.Verder is mijn zadel goed en hij is ook echt kerngezond.Ik ben ook al een hele tijd aan het rechtrijden en goed laten inbuigen maar het lukt gewoon niet goed en ik wil al helemaal geen trekgevecht dus daar begin ik al niet aan want dan stop k gewoon ff en ga k ff stappen maar ik vind het heel vervelend en ik denk dat mijn paard ook niet lekker vind.Heeft misschien iemand nog meer tips om hem wat losser te maken op de linkerhand of moet ik er misschien toch een masseur of iets anders bij halen.

Gr.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:41

wat zegt je instructeur hiervan?

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:00

Die zegt meer dat ik iets meer been moet geven en dat hij er dan vaak doorheen komt maar ik heb gewoonweg heel weinig kracht in mijn benen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:04

dan is het denk ik in eerste instantie zaak dat je de pony beter aan het been krijgt... Paardrijden heeft niks met kracht te maken

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:07

Je zal eerst je paard recht moeten richten, maar daarvoor moet hij aan het been zijn. Dus van voor afblijven, tempowisselingen rijden en het paard actief aan je been maken. Zoals Kim al zegt, dit heeft weinig (niets) met de kracht in jou been te maken. Het paard moet reageren als je je been aanlegt !!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:29

Als hij niet op links wil inbuigen, dan zijn de spieren aan de rechterkant in zijn hals het probleem. Hij zit dan dus vast op rechts. Hoe doet je pard het aan de longe, buigt hij dan wel in?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:27

Die van mij had het ook, laat er eens iemand op rijden die meer ervaring heeft dan jou (ik weet niet wat je niveau is). Doet je paardje dit nog steeds is het toch teken dat hij/zij ergens pijn heeft.

Haal er de osteopaat eens bij en dikke kans dat alles terug in orde is.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:32

Ik ben er in mijn vorige bericht eigenlijk vanuit gegaan dat het dier gewoon gezond is. Als je idd daar aan twijfeld zou ik em eerst eens na laten kijken...

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 21:08

Bedankt voor de reacties ik ga goed tempo wisselingen maken en hem beter aan me been proberen te krijgen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:41

Ik vroeg je hoe je paardje aan de longe loopt???????

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 11:44

Hij loopt goed aan de longeaf en toe wat naar buiten kijkend maar dat doet ie aan beide kanten als k em aan 1 longeerlijn longeer.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:26

ik heb precies hetzelfde probleem alleen dan op rechts...

maar ik ga dit ook is proberen

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:18

je paard zit inderdaad vast op rechts, niet op links. Wanneer je je hoofd niet goed naar links kan buigen, dan zit er rechts dus iets 'vast'.
Ik zou vooral op de linkerhand blijven oefenen, en veel voltes rijden. vooral niet gaan trekken, dat heeft geen enkele zin, het paard is toch altijd sterker dan jij.
Probeer veel overgangen te rijden en zoals iedereen al zegt, je paard goed aan je been krijgen.
Succes!

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:28

Moet je het probleem niet eerst bij jezelf zoeken? Zit je zelf wel recht boven je paard? De reden dat heel veel paarden scheef lopen is omdat de ruiter inknikt in de heup en daardoor naar een bepaalde kant "zakt" in het zadel... Op deze manier wordt het paard verhinderd om dat betreffende achterbeen onder te brengen, met als gevolg dat hij scheef gaat lopen.

Ga eens na: knik je in in je linkerheup? zit je teveel op rechts? Het kan ook zo zijn dat je extreem rechtshandig bent, waardoor je te stug bent in je linkerhand om buiging te verkrijgen?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:17

Siddieqje schreef:
Die van mij had het ook, laat er eens iemand op rijden die meer ervaring heeft dan jou (ik weet niet wat je niveau is). Doet je paardje dit nog steeds is het toch teken dat hij/zij ergens pijn heeft.

Haal er de osteopaat eens bij en dikke kans dat alles terug in orde is.

kan me hierbij aansluiten. Scheef aan 1 kant, staart scheef.. lijkt toch wel wat vast te zitten in zijn rug / nek / spieren. Dan kan je rijden wat je wil, maar het lichamelijke probleem moet toch echt eerst opgelost.
Bekijk mijn website eens, misschien kan ik je helpen. Ik ben een dorpsgenootje van je...

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:48

ok ik ga even je website bekijken bedankt!

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:56

Ik heb je site bekeken en ik zou graag willen weten hoe duur zo;n behandeling kost.Zou je dat kunnen pb'en?
Gr.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:11

Ik heb je een pb gestuurd!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:46

Mijn paard is ook heel stijf aan de linkerkant, en nu weer helemaal doordat ik al een tijdje niet meer getraint heb.
Ik kan je wel 1 tip geven van wat je zeker niet moet doen en dat is: kracht op je linkerhand zetten. Hierdoor wordt je paard als het ware beledigd, terwijl hij er niets aan kan doen dat ie heel stijf is aan 1 kant. Hij begint dan nog harder terug te trekken en jij dan ook weer.. enz enz.. dat is dus helemaal fout . Ik zou als ik jou was gewoon heel veel gaan longeren op de linkerkant, zodat ie losser gaat worden aan die kant en het rijden ook lekkerder gaat.
veel succes

Betteke

Re: vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:39

Dit is dus wel rijtechnisch op te lossen, maar dan met instructie die echt verstand heeft van rechtrichten.

Ulissa

Re: vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 01:01

Ik ken het probleem vasthouden op links maar rechts zit het probleem.

Laat eerst je paard nakijken of hij/zij geen scheve heupen heeft of last van de rug heeft. Hoeven scheef afgesleten? Scheve staart duidt vaak op rugproblemen. Misschien zit jezelf wel scheef of zijn de kussens van je zadel niet gelijk. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten. Als dat verholpen is kun je weer aan rechtrichten gaan werken.