4 jarige aan de kletter en er weer naast, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

4 jarige aan de kletter en er weer naast, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 10:34

Wij hebben sinds kort een 4-jarige ruin, net ingereden. Ging in begin super goed en hij loopt nu eigenlijk voor ze leeftijd en de tijd dat hij onder het zadel is ook netjes.
Het probleem is dat hij de laatste dagen telkens aan de kletter gaat en mij of mijn vriend eraf gooit. Hij gaat keihard aan de kletter en stopt tegen iets aan zodat je bijna op ze nek hangt en gaat dan weer omdat hij het dan weer eng vindt en dan zitten we hem niet meer uit. We proberen zo goed mogelijk onze handen naar voren te houden zodat we niet aan hem trekken. We hebben allebei iedere week privé-les en dan doet hij het niet. Volgens me instructeur moeten we strenger rijden, maar gister liep hij super en zomaar ging hij en ik lag weer op de grond. Op deze manier raak ik snel mijn zelfvertrouwen kwijt. Iemand hier ervaring mee en tips? Alvast bedankt!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:45

Ik denk dat dit paard je aan het uitproberen is, zodra hij door heeft dat na deze actie hij jouw er afgegooid krijgt denk ik niet dat dit snel zal stoppen.

Zodra hij eens wegspringt, zorg dat je stevig in het zadel zit en zorg dat hij hoe dan ook eerst even doorloopt. Als hij wil galopperen, laat hem dan ook galoperen todat hij terug wil. Goed been geven en zet hem maar op de volte in de bak dmv begrenzen met je buitenbeen. Zodra je paard terug wil, gewoon nog even die galop doorzetten. Voorkom dus dat ie ergens recht op af kan lopen om stil te staan en je eraf zou vallen.

Ben er normaal gesproken geen voorstander van om het paard boven zijn max rond te laten galoperen als het ware, maar ik denk dat dit voor jouw wel een goede oplossing is. Even de gedachtegang van je paar doorbreken dat als hij weg rent dat jij dan geen overwicht meer hebt. ALs je dit een paar keer succesvol is gelukt, denk ik dat de je paard je leiding wat beter accepteert. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, misschien dat anderen wel een goede/ betere oplossing voor je hebben.. Succes!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:48

He jakkes, dat is een naar probleem. Niet alleen OMDAT hij dat doet, maar ook omdat jij nu WEET dat die kans er in zit en dus niet meer lekker onbevangen op zult stappen.

Heb je enig idee van de reden waarom hij het doet? Schrikt hij ergens van, of is hij erg fris, of gebeurt er met het rijden iets wat hij niet aankan of eng vindt oid?

(klein voorbeeldje: mijn vierjarige vindt het dood- en doodeng als de ruiter ook maar een heel klein beetje achterblijft in de beweging. Dan gaat hij aan de kletter. Bij mij doet hij dat niet omdat ik ondanks mijn lengte en gewicht een 'lichte' ruiter voor hem ben die niet achterkomt in de beweging)

Kun je daar eens meer over vertellen?
En wat doe je verder met het paard? (hoe vaak per week loopt hij en wat voor werkjes doet hij dan?)

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:53

Wij zitten bij een jong paard vaak ietsjes voorover, want als hij dan aan de kletter gaat, dan zit je rechtop en niet achterover. Als je dan ineens achterover zit dan gaan ze vaak nóg harder. Ook op de volte en dan wat Bienotje zei; laat hem dan maar een keer flink galopperen, hij wil dat toch? Moet je overigens niet te vaak doen, als je het paard op de kleine volte zet dan komen ze meestal ook wel terug (als het lukt om hem op de kleine volte te zetten).

mellon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:54

Ik heb ook zoeen paard gehad en hij beleef aan de gang.
Ik was het een keer zo zat dat toen hij weer weg stoof ik hem net zolang heb laten galopperen en drijven dat hij het zat was en dan nog wat langer.
Heb dit 2x moeten doen en toen was het over.
Moet er wel bijzeggen dat ik een slof nodig had om hem rond te sturen anders haalde ik de bocht niet.
Het is wat werk en spierballen nodig en daarna had ik ook nog een en uur een rood hoofd maar het was wel over.
Weet niet of het pesten is of dat het een andere oorzaak heeft maar bij mij hielp het.
Van mij ook succes.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:55

Hoezo niet aan hem trekken? Als hij er als een haas van door gaat, zou ik toch eens even aan de rem trekken, weet hij ook gelijk waar die voor is. Paardje mag best een beetje meer rekening houden met de baas.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:13

We rijden hem nu 4x per week, eest aan de longeer ze energie er uit , dan aan de longeer erop even laten draven en dan los en een afgezet bakje. 2x van de 4 hebben we priveles, rijden niet langer dan kwartier/20 min. en het enigste wat hij moet doen is bezig zijn met ons, rechte lijnen lopen en grote voltes, veel van hand veranderen en van stap naar draf en terug. Hij kan al heel netjes galoperen onder het zadel, is er dan ook door. Hij is een paar keer goed geschrokken en toen aan de kletter gegaan en gevallen, maar gister konden we echt niets ontdekken waarom hij ging, hij was lekker aan het werk, er lekker doorheen en erg met mij bezig. Heb me vanochtend ook bedacht dat ik hem op de volte had moete trekken, maar ja dat bedacht ik me te laat.....
Vanavond gaan we het weer proberen en als hij dan gaat ga ik hem proberen om te zetten op een grote volte, kijken hoe dat gaat. Maar ik zit er nu idd op met het idee zodra hij een paar pasjes onder me wegloopt word ik eigenlijk al te onzeker van o´daar gaan we weer.......

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:38

Wij hebben ook een jong paard op stal die dit grapje uithaalde. Rennen en bokken, en dan vlak voor het hek remmen, en omdraaien. Hij heeft zijn eigenares er op een gegeven moment 3x achter elkaar flink hard afgegooid !
Toen is een meisje met pit erop gegaan in de longeerpaddock, longeerlijn eraan en lopen maar. Zodra ze weer ging rennen moest ze gewoon diep zitten.
Daarna ben ik er een paar keer opgegaan, omdat ik niet bang was. Ze heeft het wel geprobeerd maar door telkens als ze wóu gaan een fikse ophouding te geven is het meeste gedoe over.
Ze doet het nu nog wel eens, maar de eigenaresse heeft veel meer zelfvertrouwen en weet nu hoe ze moet handelen (eerst een ophouding geven, als het paard doorrent gewoon het bokttouw pakken en zichzlef in het zadel trekken )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:07

Rayo, doe vanavond even een beugelriem of halstertouw om z'n hals zodat je je makkelijk vast kan pakken. Voel je je wat zekerder.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:18

Sonja schreef:
Rayo, doe vanavond even een beugelriem of halstertouw om z'n hals zodat je je makkelijk vast kan pakken. Voel je je wat zekerder.

Of een bokriempje.... zo kun je je ook makkelijker vastpakken en kun je gelijktijdig naar voren drijven....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:25

Continu bezig houden.... In de lessen doet hij het niet zeg je, dat is waarschijnlijk omdat hij continu afleiding heeft, van je hand, been of stem. Voltes, overgangen, veel schakelen en zodra je voelt dat hij onder je vandaan wil geef je een flinke ophouding en roep je heel hard nee. Mss dat het helpt. Bij het paardje dat ik reed en die ook zulke kuren had werkte dit super... Succes.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:42

Ja, inderdaad, halstertouw om de nek en rijd anders voorlopig even aan de longeerlijn, zodat degen op de grond de macht kan houden en jij je kunt concentreren op blijven zitten.

Het inrijden van een jong paard is niet gebeurd na het eerste zadelmak maken, het is erg belangrijk dat je consequent blijft en de ontspanning er wel in houdt!

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:44

Bedankt voor de tips, doe in ieder geval idd even lijn om zijn nek! De ontspanning met rijden zit er hele stukken al in, loopt vrij makkelijk er doorheen en is eigenlijk verder erg braaf en cool. Maar de momenten dat ie gaat liggen we er telkens af en dat wil ik proberen te voorkomen. De tip uitlaten rennen en daarna nog langer laten galoperen tot ik besluit dat we stoppen wil ik graag met hem doen, maar dan moeten we eerst blijven zitten en proberen dat ie rond gaat inplaats van ergens op af loopt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:48

Kris25 schreef:
Continu bezig houden.... In de lessen doet hij het niet zeg je, dat is waarschijnlijk omdat hij continu afleiding heeft, van je hand, been of stem. Voltes, overgangen, veel schakelen en zodra je voelt dat hij onder je vandaan wil geef je een flinke ophouding en roep je heel hard nee. Mss dat het helpt. Bij het paardje dat ik reed en die ook zulke kuren had werkte dit super... Succes.

Hier dacht ik ook aan
Zet ze maar aan het werk.
Zo'n jonkie die graag wat kliert kun je beter 15 flink laten werken, dan 3 kwartier met veel stappen enz tussendoor.
Dan gaan ze dingen verzinnen.

Veel overgangen, voltes
Laat hem maar op jou letten ipv dat hij zelf van alles kan gaan bedenken

valine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:49

tja... 3x vallen is tracteren was de afspraak toch?
het is klote dat het nu gaat minder gaat met ventje maar misschien is hij een beetje aan het puberen of wordt het hem allemaal te veel...
ik zie je vanavond wel op stal,met jeweetwel...
x cass

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:50

Wat bij mij hielp dat was veel kleine rondjes om een pion heen laten stappen en draven. lekker door laten lopen. Op een gegeven moment gaan ze opletten en gaan ze het moeilijk vinden en saai. dan kan je de rondjes weer wat groter maken en op een gegeven moment gewoon je rondje weer rijden.
Maar laat hem opletten en als je merkt dat hij weg wilt springen gelijk op een cirkel trekken en flink door laten lopen. en hoofd naar binnen houden zodat je hem niet uitnodigt om rechtdoor hard weg te sprinten.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:55

Wat nou niet aan hem trekken !!!
Je mag best een keer stevig inkomen met de hand als hij dat geintje flikt !! Je schaadt hem dar niet meteen mee hoor.

Ben het met Fronton eens. Niet te voorzichtig zijn met zo'n dier/ Voor je het weet is hij je met alles de baas !!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:01

Misschien de reden waarom het bij lessen niet gebeurt, dan zet je instructrice jouw en je paardje aan het werk. Als je zelf rijdt is dat misschien wat minder en heeft hij dus meer tijd om ondeugendheden te bedenken..

Als hij eenmaal er vandoor is gegaan mag je hem trouwens best wel iets strenger aanpakken dan normaal. Als hij geen rekening met jouw houdt, is het niet oneerlijk als jij dat tijdelijk even niet bij hem doet. Gewoon een stevigere ophouding is dan wel op zijn plaats, trekken werkt alleen maar averechts aangezien je dan een trekspelletje maakt van zijn ondeugendheid. Daarmee zal hij het nog niet snel afleren denk ik..

Ik vermoed dat als je een paar keer voor elkaar hebt dat jij als ruiter het laatste woord heb, dat het snel minder wordt. Als het doorgaat dat je paardje het laatste woord heeft, omdat het gelukt is je eraf te gooien gaat het misschien juist van kwaad tot erger.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 14:05

Trekken werkt nietbij hem want dan raakt hij helemaal in paniek!!
De eerste keren dat hij aan de kletter ging deed ik me handen naar voren en stopte hij meteen, maar aangezien ze conditie nu beter word en hij slimmer en minder overbluft werkt dat niet meer helemaal. Probeer nog steeds me handen naar voren te doen, maar nu moet het stuur het op zon moment ook nog gaan doen. Ben ook zo veel mogelijk met hem bezig met verschillende makkelijke oefeningen, maar idd misschien toch nog te kort..... We zullen misschien idd iets niet helemaal goed doen zodra we geen les hebben, alleen wat.....Voor ons idee doen we hetzelfde, dingen die we in de les moeten doen doen we dan ook, degene die er neit opzit staat er altijd bij in de bak en geeft aanwijzingen die we in de les ook krijgen.Zodra we zijn gevallen stappen we altijd weer op en rijden verder, hij mag absoluut niet gelijk naar ze stal!!!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:37

Dat hij jong is betekend niet gelijk dat het ander hoeft te werken, als er lichamelijk en geestelijk niets mis is zou ik óf een stap terug nemen, kijken hoe dat gaat, het kan teveel zijn allemaal, 4 is jong.
óf korter werken en gaat hij er een keer vandoor dan al inhouden voordat hij de kans krijgt, gewoon duidelijk op de rem!
Als dat lukt, heb je gelijk niet meer het idee dat je hulpeloos erop zit, je kunt hem dan stoppen!
Vergeet vooral niet heel erg te belonen!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:47

Als ie aan de kletter gaat, kan je hem dan wel op de volte zetten?
Hoe gaat ie er eigenlijk vandoor, vliegt ie ineens keihard weg (alsof ie in paniek raakt)?

Probeer ontspannen te gaan zitten, een beetje staan in de beugels en probeer hem door je binnenhand helemaal opzij te zetten hem op de volte te krijgen. Dan hoef je hem niet in zijn mond terug te trekken, maar je moet wel even zien dat je zijn hoofd opzij krijgt. Dus niet terug trekken, maar echt opzij. Terugtrekken aan een paard dat aan de kletter is heeft geen enkele zin en is naar mijn mening ook niet goed voor een jong paard.

Maar op een rechte lijn kunnen ze gigantisch veel snelheid maken en heb je niks meer te vertellen. Als je hem omkrijgt kan ie ook nergens meer tegenaan lopen. Dus probeer dan zelf heel rustig te blijven en concentreer je direct op het opzij krijgen van dat hoofd. Hij moet een beetje uit evenwicht raken want dan kan ie niet meer zo hard. Eenmaal op de volte kan je hem net zolang laten lopen als ie wil. Is ie klaar met rennen dan kan je gewoon proberen verder te gaan met wat je aan het doen was. Maak er geen probleem van en blijf ontspannen (he wat is dat makkelijk vanachter je PC). Doet ie het weer dan doe je gewoon weer hetzelfde. Net doen of je hartstikke gek bent. Vaak raken ze nog verder in paniek omdat er allerlei acties volgen op zulke ongein, als je laat merken dat je niet onder de indruk bent, maar gewoon consequent doorgaat zullen ze vaak wat meer zelfvertrouwen krijgen in het gebeuren. Of doorhebben dat het uiteindelijk niks uithaalt.

Maar het hangt er ook een beetje vanaf waarom ie het doet natuurlijk.