Hoe krijg Ik hem goed los?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elienn

Hoe krijg Ik hem goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 10:50

Ik Heb een Probleem,
Mijn Ruintje, is Heel Lang niet gereden door de mensen waar hij vandaan komt, Ik rijd hem nu sinds een week,
en hij loopt op rechts heel Mooi,
Goed los, Mooie stelling,
maar Kijk
op de linkerhand is dat een heel ander verhaal!

Hij loopt met stelling naar buiten, en met geen mogelijkheid lukt het me om hem in de goede stelling te krijgen,
hij zit aan de linkerkant gewoon vast.

ik rijd veel voltes, kleine voltes,
ik houd hem goed bezig, figuren tempowisselingen,

weten jullie iets??

Groetjess

dorientjuh

Re: Hoe krijg Ik hem goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:50

Op mijn manege rijd ik weleens paarden die ook niet goed willen buigen. Ik ga dan altijd eerst op de hoefslag rijden en dan vooral op de lange zijdes vraag je zoveel mogelijk stelling naar binnen maar je blijft rechtdoor op de hoefslag rijden. Na een paar rondjes gaat die stelling vragen al heel wat beter, en dan kun je het ook van de hoefslag af proberen. Verder idd veel achtjes met goede stelling en slangenvoltes enzo.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:55

Rijd je paard eerst goed recht over en door zijn lijf en ga dan pas met stelling en buiging beginnen. Probeer wat schouder-voor oefeningen te doen. Als hij met stelling naar buiten loopt, gewoon rustig corrigeren, maar niet vergeten om te vragen en weer los te laten. Niet blijven trekken/vasthouden, want dan wordt hij alleen maar vaster en sterker. Lekker veel op de voltes werken en eventueel eens aan de dubbele longe of pessoa zetten. Als je paard zo vast zit, is het al moeilijk genoeg om zijn eigen lijf te controleren, laat staan als er nog iemand op zit. Wellicht is het aan de longe makkelijker voor hem.

Ook oefeningen op de grond kunnen hem goed helpen. Laat hem bijvoorbeeld inbuigen om snoepjes te pakken ter hoogte van zijn heup, of laat hem vanaf de grond inbuigen etc.

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:39

Rustig aan doen, anders staat 'ie stijf van de spierpijn.
Heb je al grondwerk met 'm gedaan?
Verder stomweg klassiek rechtrichten, dan komt het wel goed.
Wil niet te veel in een keer!

Elienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:08

Bedankt voor de reacties!

Ik ga er zeker wat mee doen

dr mag Een slotje Op

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:40

MariekeA schreef:
Rijd je paard eerst goed recht over en door zijn lijf en ga dan pas met stelling en buiging beginnen. Probeer wat schouder-voor oefeningen te doen. Als hij met stelling naar buiten loopt, gewoon rustig corrigeren, maar niet vergeten om te vragen en weer los te laten. Niet blijven trekken/vasthouden, want dan wordt hij alleen maar vaster en sterker. Lekker veel op de voltes werken en eventueel eens aan de dubbele longe of pessoa zetten. Als je paard zo vast zit, is het al moeilijk genoeg om zijn eigen lijf te controleren, laat staan als er nog iemand op zit. Wellicht is het aan de longe makkelijker voor hem.

Ook oefeningen op de grond kunnen hem goed helpen. Laat hem bijvoorbeeld inbuigen om snoepjes te pakken ter hoogte van zijn heup, of laat hem vanaf de grond inbuigen etc.

Succes!

Dat Is Het Juist,
Met het buigen om snoepjes te pakken enzo,,
doet hij het perfect,

dan kan hij het ineens wel,
maar juist in de bak met rijden ect, dan kan hij het niet meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:48

Misschien is dat iets om over na te denken. Wat zou de beperkende factor zijn, als hij het ZONDER ruiter WEL kan, en MET ruiter NIET?

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:05

Sonja schreef:
Misschien is dat iets om over na te denken. Wat zou de beperkende factor zijn, als hij het ZONDER ruiter WEL kan, en MET ruiter NIET?

Jaa zou kunnen,
maar ach,

Hij doet het met heel veel verschillende ruiters niet,,
en zeg me niet, dat er bij 15 ruiters ofzo, die allemaal rond m dressuur rijden, geen 1 goede zit

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:09

Als er al zo lang niet op is gereden, en er zonder zadel geen probleem is, zou ik eens kijken naar de rug, naar het zadel en vooral naar de mond.
En vlak jezelf niet uit. Zit je recht, hou je aan een kant te erg vast?

Wanneer is de laatste keer geweest dat er een tandarts bij is geweest?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:13

dorientjuh schreef:
Op mijn manege rijd ik weleens paarden die ook niet goed willen buigen. Ik ga dan altijd eerst op de hoefslag rijden en dan vooral op de lange zijdes vraag je zoveel mogelijk stelling naar binnen maar je blijft rechtdoor op de hoefslag rijden. Na een paar rondjes gaat die stelling vragen al heel wat beter, en dan kun je het ook van de hoefslag af proberen. Verder idd veel achtjes met goede stelling en slangenvoltes enzo.

Ben ik het niet mee eens. Als het paard het niet uit zichzelf doet, zal hij er waarschijnlijk problemen mee hebben.
Zoveel mogelijk stelling vragen werkt dan alleen averechts. Wat ze dan vaak doen is niet de stelling aannemen, maar een valse knik naar binnen maken, waarbij ze sterk over de buitenschouder wegvallen.

Probeer je paard niet te snel naar het ideaalbeeld te rijden. Geef je paard juist tijd om zijn spieren te laten aanpassen aan de buiging op deze zijde.

Je krijgt meer resultaat met minder.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:14

hij is 4 weken geleden gekocht toen is alles er bij geweest,, Maar ook met zadel, als er iemand naast staat, doet hij het gewoon,
Misschien is het wel gewoon eigenwijsigheid

het is een shet/welsh, duss

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:14

Elienn schreef:
Sonja schreef:

Jaa zou kunnen,
maar ach,

Hij doet het met heel veel verschillende ruiters niet,,
en zeg me niet, dat er bij 15 ruiters ofzo, die allemaal rond m dressuur rijden, geen 1 goede zit

Deze reactie (en dan doel ik op je smiley) zegt meer over jou dan over mij overigens... maar omwille van het paard krijg je nog een antwoord van me.

Ik zeg niet dat het aan JOU als ruiter ligt, maar aan het feit dat er EEN RUITER op zijn rug zit. Het grote verschil: gewicht/zadel/aanleuning. Dat betekent dat je een grote kans hebt dat je een zadel danwel rugprobleem hebt bij dit paard. Dat maakt het zoeken toch al veel makkelijker?
Oftewel: zadel even laten checken en/of keertje fysiotherapeut erbij. Heel grote kans dat je probleem dan gevonden wordt. Mogelijk drukt je zadel ergens, of zit er bv een werveltje of spiertje niet lekker waar hij last van heeft als er gewicht op zijn rug komt.

Voortaan niet zo snel meer in je wiek geschoten zijn hoor, nergens voor nodig.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:16

Elienn schreef:

Niveau zegt niet alles en zeker niet over de zit van een ruiter. Ik kom zat ruiters tegen van B t/m Z waarbij de zit gewoonweg niet correct is.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:17

Het zadel Past Ook precies..
maar tyrza,: Bij 15 ruiters, zit vast wel 1 goede

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:18

Elienn schreef:

Ik geloof daar niet zo in. Denk je nou echt dat een paard uit eigenwijzigheid of om de ruiter te pesten niet naar 1 kant in wil buigen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:19

Elienn schreef:

Als er veertien op zitten te hopseflopsen doordat ze kontjeboem in het zadel zitten, dan heeft hij als nummer vijftien opstapt absoluut dusdanige pijn in z'n rug dat hij dan ook geen kant meer op wil.

Als het zadel goed past (door wie vastgesteld?) dan ga je dus mogelijk richting rugprobleem.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:20

Ik heb hem net gereden, rustig aan gedaan,
in de stal al wat met koekjes laten buigen ect ect,
en het gaat al wat beter,
het advies van dorientjuh heeft goed gewerkt..

dus dit topic kan dicht,
Reacties hebben dus ook geen zin meer..

en Wat betreft sonja,
leer manieren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:20

PARDON?????????????????????????????????????????????????????

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:21

Elienn schreef:

Ik heb inmiddels honderden mensen zien rijden tijdens mijn clinics maar toch is 99 van de 100 keer de zit niet correct.

Waarom wordt jouw paardje door zoveel verschillende mensen bereden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:23

Is geen eigen paard. Is een dertienjarig snotneusje met een verduveld grote bek via PB die niet zit te wachten op goede adviezen. Lekker laten gaan dus...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:23

Elienn schreef:

Als ik nu eis dat jij nu in spagaat moet zitten en je doet het niet omdat je het waarschijnlijk niet kunt, ben jij dan ook eigenwijs?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:33

Sonja schreef:
Is geen eigen paard. Is een dertienjarig snotneusje met een verduveld grote bek via PB die niet zit te wachten op goede adviezen. Lekker laten gaan dus...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:46

Elienn schreef:

dus dit topic kan dicht,

en Wat betreft sonja,
leer manieren

Een stijf en of een paard met een vastzittende rug, kun je niet met een goed advies in één of twee keer oefenen losrijden.

Tyrza heeft trouwens een goed punt wat betreft dorientje haar advies. Losrijden is inderdaad goed, net als een beetje stelling vragen etc. maar weet je zeker dat je dit paard nu niet richting een valse knik aan het rijden bent, waarbij hij over de buitenschouder weg gaat vallen?! Dan zit je namelijk nog steeds niet op het goede spoor..

Zorg dat je correct zit en vraag eens of je instructrice erop wil letten of jij nietteveel druk neemt op bv de binnenteugel. Vraag of ze je wil helpen met dit paardje om hem goed soepel om je binnenbeen te laten buigen en dat beide kanten op.

Goed oefenen, zorg dat jouw rijkundige basis goed is zodat met trainen vanzelf het paard losser zal worden. Wanneer je geforceerd bezig bent met dit paard, kun je wel tijdelijke adviezen ter harte nemen maar uiteindelijk loopt zo´n spoor toch dood..

Kijk liever dus nog eens kritisch naar de gegeven adviezen ipv degene die het beste in jouw straatje past alleen ter harte te willen nemen..

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:08

Tyrza schreef:
Elienn schreef:

Ik heb inmiddels honderden mensen zien rijden tijdens mijn clinics maar toch is 99 van de 100 keer de zit niet correct.

Waarom wordt jouw paardje door zoveel verschillende mensen bereden?

Hij is heel vaak verkocht ect ect, en nu is hij bij ons

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:10

Bienotje schreef:
Elienn schreef:

dus dit topic kan dicht,

en Wat betreft sonja,
leer manieren

Een stijf en of een paard met een vastzittende rug, kun je niet met een goed advies in één of twee keer oefenen losrijden.

Tyrza heeft trouwens een goed punt wat betreft dorientje haar advies. Losrijden is inderdaad goed, net als een beetje stelling vragen etc. maar weet je zeker dat je dit paard nu niet richting een valse knik aan het rijden bent, waarbij hij over de buitenschouder weg gaat vallen?! Dan zit je namelijk nog steeds niet op het goede spoor..

Zorg dat je correct zit en vraag eens of je instructrice erop wil letten of jij nietteveel druk neemt op bv de binnenteugel. Vraag of ze je wil helpen met dit paardje om hem goed soepel om je binnenbeen te laten buigen en dat beide kanten op.

Goed oefenen, zorg dat jouw rijkundige basis goed is zodat met trainen vanzelf het paard losser zal worden. Wanneer je geforceerd bezig bent met dit paard, kun je wel tijdelijke adviezen ter harte nemen maar uiteindelijk loopt zo´n spoor toch dood..

Kijk liever dus nog eens kritisch naar de gegeven adviezen ipv degene die het beste in jouw straatje past alleen ter harte te willen nemen..

Ik wil best normaal reageren, en ik neem de adviezen ook allemaal aan,
maar zoals sommige mensen reageren..