Sinds het begin kan hij al heel mooi galopperen in een fijn tempo. Ons probleem is dus dat hij dat wat te leuk vind… nou ja, hij springt dus vanuit de draf om de haverklap in galop aan, vooral nadat hij al eens heeft mogen galopperen. De positieve kant is dat hij goed aanspringt, in een rustig tempo én ik kan hem best weer terug nemen naar de draf… Máár: hij blijft het proberen, als ik hem tegen hou wil hij wat ongecontroleerd gaan draven alsof hij boos is. En als ik dan zelf aan wil galopperen, springt hij de helft van de tijd verkeerd aan.
Dat verkeerd aanspringen, komt deels voort uit het feit dat hij rechtsom moeite heeft met stelling, en wel eens door mijn binnenbeen wilt vallen (als ik niet zéér nadrukkelijk dat been gebruik). Dat kan ik wel voorkomen door mijn buitenteugel eraan te houden, maar dan kijkt hij dus naar buiten in de bocht… in de stap lukt het nu al aardig, maar in de draf kan ik het niet altijd bijhouden.
Hebben jullie tips hoe ik kan voorkomen dat hij steeds ongevraagd in galop springt. Enerzijds wil ik hem een stukje door laten galopperen omdat hij in de goede galop zit (om geen onduidelijkheid te krijgen als ik hem direct terug neem wanneer hij verkeerd aanspringt), anderzijds wordt hij daarmee weer beloond voor zijn daden en zou ik hem juist terug moeten nemen (maar dan reageert hij vaak heftig: kop omhoog, ongecontroleerd gaan lopen, dan gaat hij echt met me vechten). Hoe zouden jullie dit aanpakken?? Andere tips naar aanleiding van mijn verhaal zijn ook welkom.
Sorry voor het lange verhaal
En ja: ik weet dat hij jong is, we hebben ook geen haast, ik neem alle tijd om dit op een rustige manier op te lossen. En ik heb inderdaad ook les van een goede instructrice en daar zijn dit ook aandachtspunten.