Help!!! weet niet meer wat ik moet doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nangila

Help!!! weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:47

hallo allemaal
Ik heb een paard van 9 jaar ik heb haar al vanaf dat ze drie jaar was.
In het begin heb ik zoveel problemen met haar gehad dat er geen andere oplossing was dan buiten rijden (omdat ze in de bak gewoonweg gevaarlijk werd ze was niet leuk meer) Buiten is het een schat van een paard na ongeveer 4jaar buiten te hebben gereden begon ze opeens kreupel te lopen er werd mij gezegd dat het door mijn rijden kwam maar dat vond ik niet kloppen want al die jaren heeft ze gewoon lekker buiten gehobbeld en opeens was het mijn schuld, ik was toen verplicht om in de bak te gaan rijden vanwege het been ik heb hulp gehad van veel mensen en ze begon steeds weer beter te lopen maar wat nou het probleem is met het rijden ze gooit dus heel haar gewicht op mijn handen ik heb al van alles geprobeert ik heb met 2 zwepen gereden voor tegen houden en achter er zachtjes bij tikken zodat ze goed haar acherhand erbij houd maar op een gegeven moment laat ze weer heel haar hoofd hangen degene waar ik les van had had een ophaaltrance aan bevolen toen heb ik daar mee gereden ze reageerde er perfect op ik was toen naar de winkel geaan om er 1 te halen maar die bitten blijken zo scherp te zijn dat ze bijna niet verkocht worden alleen op bestelling daar schroik ik zo van dat ik weer mijn bustrance erin heb geooid ik heb met slof gereden maar die trekt ze evn hard uit me handen nou is de vraag met wat voor bit kan ik volgens jullie het best gaan rijden ik heb ook met een pelham gereden maar daar ging ze mee headbengen ik weet niet meer wat ik nou moet doen HELP!!!
Alvast bedankt voor het lezen van ut verhaaltje hahaha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:52

Tsjah ik zou het niet weten. Aangezien ze op een scherp bit beter reageerts zou je kunnen kijken hoe ze reageert op een bitlooshoofdstel. (Je kan het altijd proberen)

Loopt zo nog steeds kreupel buiten? En waarom is ze zo vervelend in de bak? Vindt ze het saai of vervelend of heeft ze last van de kleine bochten?

nangila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:59

ik heb met een bitloos hoofdstel gereden maar ze hangt er precies hetzelfde op als een hoofdstel met bit qwa sturen enzo gaat dat ok maar het naar beneden rijden is weer precies hetzelfde probleem als met normaal bit.
ze loopt nou niet kreupel meer ze loopt weer goed mijn conclussie eruit is dat ze verkeerde bespiering had in haar been en dat daardoor haar andere been vezwakt was waardoor ze er pijnlijk mee liep.
ze vond het gewoon geweldig om in de bak helemaal door te fliippen 6 keer in 1 les er naast liggen is mijn recor haha maar ze probeerde andere paarden ook al tijd mee te krijgen het gaat nu weer goed in de bak en heb er ook geen angst meer voor ze krijgt nu flink op haar donder als ze vervelend gaat doen en dan weet ze het ook meteen en houd ze op maar het hangen op mijn handen is gewoon erg en ik krijg het er niet uit ze zit ook lings helemaal vast met haar nek en dat merk ik vooral als ze er vandoor gaat want ik kan haar lings absoluut niet om trekken maar rechts harstikke makkelijk daar doe ik nou wel buig oefeningen mee oefenen maar ze blijft heel lastig op die kant en veel slangenfoltes rijden

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:40

Probeer haar aan een licht teugeltje en lekker voorwaarts eerst goed los te rijden. Ook werken aan de longe kan hierbij helpen. Probeer haar in eerste instantie niet echt aan de teugel te rijden. Erg veel voltes en overgangen en schijnovergangen rijden. Verder maar korte stukjes werken en steeds stukjes met lange teugel tussendoor om even weer te ontspannen. Succes ermee!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:53

Blijkbaar is ze absoluut niet aan het been. Daar moet je eerst wat aan doen. Verder (het klinkt heel flauw, ik weet het) kan een paard nooit harder trekken dan jou.
Zorg dus dat ze weer op eigen benen gaat lopen, met een lang teugeltje. en laat je nooit verleiden om terug te hangen. Een ophouding ok, maar dan weer loslaten.

Maar wat bedoel je precies met flippen? Gaat ze er vandoor? Of begint ze te bokken? Mss eerst goed longeren.

O ja, als je nog reageert, probeer dan wat meer punten enzo te gebruiken. Dat leest wel zo gemakkelijk.

nangila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:02

dat is juist het probleem ze was niet aan het been dus toen was voor mij de oplossing heel simpel, goed door rijden en goed haar achterhand te laten gebruiken en veel overgangen maken. Dat doet ze nu prima alleen het hangen is nog steeds niet over zodra ze een tikje krijgt om wakker geschud te worden trekt ze um even op en daarna hangt ze weer. Ze ging gewoon uit haar naadje ze ging heel veel dingen zoeken die er niet waren en voor het kleinste geluidje ging ze er bokkend en rennend vandoor.

Peperkroket

Re: Help!!! weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:36

Citaat:
ik heb met 2 zwepen gereden voor tegen houden en achter er zachtjes bij tikken zodat ze goed haar acherhand erbij houd
\

of ik begrijp dit verkeerd.. of je rijdt echt met 2 zwepen tegelijk op een paard?!
wowie.. ik weet niet.. ik zou dat echt nooooit doen!!
maarja.. eigen keus..

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:50

ik ken deze problemen en bij mij zijn ze altijd snel verholpen..
ik zou zeggen goed aan het been rijden, maar je geeft aan dat je dat al doet, dus dan de volgende stap.
je geeft aan dat ze, als je haar een tik geeft, heel even niet meer 'hangt' en daarna wel weer. ik denk dat je haar dan een keer een flinke tik moet geven, zodat ze ontzag krijgt voor de zweep, want blijkbaar heeft ze dat niet..
elke keer als ze gaat hangen een echte tik geven en als het goed is is het dan zo over, met een beetje geduld. dan weet je paard namelijk waar ze aan toe is.
succes ermee!

nangila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:58

chrisje92 het is geen afslachting hoor om met 2 zwepen te rijden maar ik denk dat jij daar een heel verkeerd beeld van heb .
ik heb haar met 2 zwepen gereden omdat ze heel slecht was op de kuit die zwepen moest ik dus laten functioneren net of dat het mijn benen waren. ik sla der niet heel de tijd ofzo maar als ze dus niet op mijn benen reageerde gaf ik der een tikje bij (tegelijk ) zodat ze die voorkant er weer onder schoof en beter te rijden was. maar daar rij ik niet meer mee want ze reageert al goed op me benen. ontzag voor de zweep heeft ze dus wel en iets te veel ze heeft in der veulen jaren iets te veel meegemaakt waardoor ik in het begin nogeneens met een zweep op kon stappen. Nu is ze niet heel erg bang meer voor de zweep ik hoef haar alleen maar een tikje te geven en ze schiet al naar voor. En bij mij werkt het rijden niet met geweld dus ik hou er niet van om een paard eens flink de les te leren want ik vnd als een paard niet doet wat jij wilt is dat de fout van de ruiter die geeft dan de verkeerde hulpen aan (mijn mening)

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:23

jah, ik weet het ook niet als je paard al bang is voor de zweep.
ik ben ook echt tege gemeen zijn tege pony's alleen ik heb nu een pony die het al pcies doorheeft als ik em tik, dat ik nie hard tik, dus schiet ie heel ff iets naar voren en dan gaat ie weer heel langzaam, vandaar..
maar hoop dat et je lukt, et is ook moeilijk om zo te oordelen, eigenlijk moet je et paard kunne zien, want voor ieder paard is et weer anders.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:27

Jij hebt een fijne instructeur, ophaaltrens, twee zwepen, slofteugel, pelhambit....
En dat allemaal voor een fout van jezelf. Paard is nog steeds slecht aan het been, anders gaat hij niet hangen. Met je been moet je het neusje eruit kunnen rijden, lukt dat niet, dan heb je mss te veel vast van voren, of is ie nog steeds slecht aan je been.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:42

Dat je paard training in de bak nodig had is niet raar, trainen is gymnasticeren van de spieren. Door alleen maar een beetje buitenritjes hobbelen (zoals je het zelf ook noemt geloof ik), heeft je paard nooit zijn spieren getraind/ soepel gemaakt..

Dat is de reden waarom je paard training in bv de bak nodig heeft. Maar als je hem nooit geleerd hebt te werken en geoefend hebt om je paard bij elkaar te laten lopen, dan is het niet raar dat het niet echt wil lukken. Na 4 jaar ga je basis dingen vragen die voor dit paard al erg hoog gegrepen zijn, want hij heeft dit nooit geleerd.

Je paard heeft nog nooit zelf balans gevonden, hij heeft alleen geleerd uit elkaar gevallen door het bos te hobbelen.

Misschien eens op zoek gaan naar een rijtechnisch goede instructeur die zijn leerlingen hamert op rijden met zachte hand. Die kan je hiermee verder helpen, gewoon terug naar de basis en goed aanpakken met begeleiding die methodes heeft die bij jouw en je paard past..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:04

Op basis van wat jouw trainer adviseert, zou ik een andere trainer zoeken.

nangila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:58

ik heb indd een fijne instructeur kris25 of er niemand met een slof rijdt en of een pelham dodelijk is voor je paard de paarden van ankie worden ook niet met een suikerklontje ingereden hoor mijn istructriece had dat ook niet geadviseert trouwens want ik had toen nog geen les van haar. Ze kent alle basis oefeningen wel het is niet dat ik nooit in de bak heb gereden ik heb de eerste 2 jaar gewoon les gehad enzo, alleen door wat ze allemaal uit vrat in de bak was ik gedwongen om buiten te rijden (want k hb namelijk een pin in me heup). Ik rij nu al weer een half jaar in de bak en haar bespiering is weer aardig goed ze loopt lekker voorwaarts en ze zet netjes haar achterbenen onder haar lijf als ik haar losse teugels geef blijft ze ook lekker op hetzelfde tempo door lopen, alleen als ik de teugels dan weer op pak en wat aan haar gaat vragen (alleen al bij knijp los) gaat ze hangen. Maar als ik net in de bak rijdt let ze ook helemaal niet op mij maar op alles wat er om haar heen gebeurt. Als ik eenmaal een half uur aan het rijden ben komt ze wel los en gaat ze ontspannen maar ze blijft hangen en trekken aan haar teugels.
En even voor alle duidelijkheid ik heb met 2 zwepen gereden maar dat was niet om haar helemaal de .... in te slaan hoor dat was gewoon een hulp middeltje als ze niet haar achterhand eronder hield en daar had ik maar 3 weken mee gereden en toen had ze het al door. Pelham heb ik 1 avond mee gereden om te kijken of ze niet zo zal hangen maar dat werkte niet dus daar rij ik ook niet meer mee ik rij nu gewoon met een bus trance geen sporen geen slof niks. Die dingen waar ik mee gereden heb was om te kijken of het werkte en of ze er beter mee ging lopen dat was dus niet het geval dus nou gaan we een andere oplossing zoeken. Ik heb een afspraak met een fisio die komt aankomende vrijdag langs ik hou jullie wel op de hoogte groetjes