Kan vastzitten op 1 kant voortkomen uit artrose?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Kan vastzitten op 1 kant voortkomen uit artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:19

Mijn paard zit al geruime tijd vast op rechts. En als ik zeg geruime tijd, dan heb ik het al over een jaartje of 2/3. Hij pakt vaak vast op rechts en is moeilijk in te buigen. Na flink los te hebben gewerkt loopt hij dan wel braaf en word hij soepel.

Nu is vorige week artrose bij hem geconstateerd op beide voorbenen. Hij liep op het rechter voorbeen voordien al 11 dagen kreupel ( uiteraard niet gereden!! )

Nou vraag ik me af of hij dus vast kan zitten door de artrose?

MariekeA

Re: Kan vastzitten op 1 kant voortkomen uit artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:36

Ja, dat kan zeker. Op het moment dat je met stelling en buiging werkt, wordt de drukverdeling op de benen anders. Als er dan meer druk komt op het been met (ergere) Atrose, kan het zijn dat hij die kant niet meer in wil buigen en zich vast houd.

Meer druk doet uiteraard zeer als je Atrose in het betreffende been hebt.

Groetjes!

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 15:47

Hij heeft het op beide voorbenen ( een 2 ) en houd voornamelijk vast op rechts.

Ik ga er in het vervolg rekening mee houden, apart is wel dat nu pas alle stukjes op hun plaats vallen. Hij zit vast, conditie is slechter enz.. Maar kreupel is hij voor dit dus nooit geweest!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:58

volgens mij is het andersom:

Is je paardje zo linksgebogen dat ti op rechts valt waardoor die slijtage in zn kogelgewrichten krijgt.. hij krijgt dus artrose van het vast zitten ipv dat ti vast zit door de artrose..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:06

Je paard kan om te ontlasten zichzelf flink zijn spieren moeten gebruiken dus lijkt me logich, als je zelf alles links moet doen omdat je arm is gebroken, krijg je ook links overbelasting!
Het is vaak moeilijk vast te stellen of je paard pijn heeft, hij kan niet kreupel lopen maar bijv. wel heel mager worden van de pijn!

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:25

Mager is hij niet en hij heeft op beide benen de zelfde gradatie aan artrose.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:42

Nee, ik bedoel niet dat jou paard mager is, maar dat soms andere tekenen dan waar het om gaat naar boven komen, jouw paard zit vast in de nek zeg maar, terwijl hij pijn aan zijn benen heeft....
Ook liep hij op het ene been kreupel, niet wiselend.
Het is voor jou paard belangrijk dat je goed kunt zien wanneer hij niet in orde is, dan weet je dat hij pijn heeft.
Goed op het achterbeen zetten om de voorkant te ontlasten, vastzetten kan eigenlijk alleen als jij vasthoudt, probeer goed uit te zoeken wat de goede manier is om het jouw paard zo aangenaam mogelijk te maken!
Succes!

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:58

M3isSi3j schreef:
volgens mij is het andersom:

Is je paardje zo linksgebogen dat ti op rechts valt waardoor die slijtage in zn kogelgewrichten krijgt.. hij krijgt dus artrose van het vast zitten ipv dat ti vast zit door de artrose..

Is ook mogelijk. Verhaal van het kip en het ei.

Het heeft in ieder geval een duidelijk verband.

Wat Miranda zegt, kan ook. Er zijn nog wel meer verbanden te bedenken tussen atrose en vastzitten. Ik gaf maar 1 voorbeeld om aan te geven dat het inderdaad kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:41

Het kan daar door komen. En andersom kan ook.
Kijk eens kritisch naar jezelf; zit jij helemaal recht en ben je zelf niet sterk op 1 kant? De ruiter is in heeeeel veel gevallen de bron van dit probleem!

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:34

Hij zat al vast toen ik hem kocht ( niet tot nauwelijks gereden ) Ik heb hele goed begeleiding, maar soms pakt hij nog steeds vast.. Het is gelukkig wel veel minder geworden in het laatste jaar

Ik blijf gewoon met hem lessen en probeer hem zo veel mogelijk naar ontspanning te rijden, hopleijk heeft hij dan het minste last van zijn benen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:08

Wel eens aan de AdBmethode gedacht? Of vloek ik nu in de kerk?

UK_eef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:52

Zijn gebit eens na laten kijken??

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:19

Gebit word jaarlijks gecontroleerd en hij heeft nooit iets

AdBmethode? Wat is dat?

bruine1

Re: Kan vastzitten op 1 kant voortkomen uit artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:28

Citaat:
Wel eens aan de AdBmethode gedacht?

wij hebben een dvd van AdB en ik moet zeggen na het recht richten hebben toegepast op mijn eigen paard loopt ze beter als ooit te voren, mijn paard was niet kreupel maar wilde links niet inbuigen, het is een rechtsgebogen paard , dus haar op de lange zijde 5 meter uit de hoefslag rechtsom in het begin steeds contra te stellen werd ze recht in het lijf en kan ze veel makkelijker bewegen. ook doet deze methode veel goed voor paarden met atrose en hoefkatrol.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:35

keertje rug na laten kijken kan geen kwaad, eventueel behandelen en daarnaast goed rechtrichten met rijden... kan een poosje duren voor je verbetering merkt, zeker als de problemen al zo lang aanwezig zijn.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:26

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:59

Ik dacht ook direct aan de AdB methode, heb er zelf veel goede resultaten van gezien bij scheve paarden.