Mocht wel iets voorwaartser...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NRPSbokker

Mocht wel iets voorwaartser...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 12:09

Hoi!

Ik heb mijn haflinger nu net een maandje of twee onder het zadel en eigenlijk gaat alles prima. Hij is netjes aan het been, geeft al redelijk na en luistert goed naar de hulpen.
Het enige probleem is dat hij af en toe verschrikkelijk lui is. Het is niet dat hij zijn werk niet aankan, hij is in het begin namelijk zo voorwaarts als wat, maar zodra hij het saai begint te vinden rijdt je bijna voor hem uit zo sloom als hij dan is.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

Groetjes, Noëlle

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:24

Rij je met een zweep ? Het is natuurlijk niet zo dat je hem nu meteen een tik op zijn kont moet geven, maar je kan voor het idee een klein kort zweepje erbij nemen als je daar nog niet meer rijdt, en vaak is het idee al genoeg. Als je haflinger daar niet van onder de indruk is dan neem je na een keertje met een korte gereden te hebben een iets langere zweep erbij, en dan als hij na 2/3 keer aandrijven met je benen echt niet reageert een heel klein tikje achter je kuit. Dit hoeft absoluut niet hard te zijn, vaak is het gevoel van iets wat daar tegenaankomt bij jongere paarden al genoeg. En als dat nog niet werkt dan kan je het opbouwen naar een heel klein tikje achter de kuit van een iets harder tikje, en als het achter je kuit niet werkt kan je het ook nog proberen op zijn schouder of op zijn bibs.
En je kan hem natuurlijk ook met je stem eens een paar passen voorwaarts laten gaan, dat je hem vanaf zijn rug helemaal aanmoedigt van: '' Kom op Kom op ! je kan het ! '' Zoiets. Vaak worden de paarden daar helemaal blij van, en doen ze een pasje harder dan de normale gang in draf. Zodra hij een pasje harder doet beloon je hem erg goed met een klopje en je stem : ''Braaaaaaf paard, goedzo !!! '' ook heel enthosiast en dan neem je hem rustig terug naar de normale gang in draf. zo weet hij van oohh als ik een pasje harder doet wanneer mijn baasje dit wilt dan is ze blij met me en beloont ze me ! dus hij zal zelf gaan zoeken. Je moet hier wel de tijd voor nemen, en niet verwachten dat het natuurlijk in 2 keer rijden lukt. Vaak gaat daar erg lang overheen. Jou paardje is nog jong dus die zal snel leren.
Ook is het hoe je paardje gereden wordt
Succes

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:28

ik heb dat ook met mn haflingermerrie gehad.
ze moet in 1x op je been reageren, zo niet, een flinke tik,
die van mij gaf dan een bokje, dan geef je een nog flinkere tik,
of ze ging draven (nou ja, meer sjokken) dat is iig al een reactie, gaat ze dan weer in stap over, been eraan houden, en weer van voor af aan,

de eerste aantal maanden is dit flink vermoeiend, maar geloof me, daarna worden ze echt goed aan je been!

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:13

de mijne doet het dus ook alleen een zweep in de handen is in principe al genoeg, maar ik merk wel dat als ik te vaak in de bak rijdt dat het dan erger word ik wissel het werk dus vaak af de ene keer rij ik langs de weg (beetje dressuurmatig) de andere keer in de bak of we gaan es in het weiland rijden

dan verveelt hij zich niet zo en is hij veel meer voorwaarts dan alsmaar in de bak

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:02

een paard wat aan de hulpen is, is niet lui.. kortom haal je stijgbeugels er vanaf en ga hem eens strenger rijden zodat die echt aan je hulpen komt. Dan zal die niet meer lui zijn. Een paard word nl lui gereden en is niet lui van zichzelf..