Dit moet je ZIEN om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Kan etteren zijn, zoals hierboven geopperd. Maar om even een gezond evenwicht in reacties te geven zodat je zelf kunt kijken wat het meest van toepassing cq best toepasbaar is:
Het kan ook een evenwichtsprobleempje zijn, hoe raar dat ook klinkt. Vanuit draf heb je mogelijk wat meer stuwing, wat meer 'voorwaarts' in je halthouden, waardoor het paard wat 'geslotener' halthoudt en het gewicht dus mooi op vier benen verdeeld, dus in evenwicht staat. (wat een draak van een zin. sorry)
Ik denk aan deze mogelijkheid omdat je ook aangeeft dat hij vaak netjes vierkant staat vanuit draf.
Kom je vanuit een minder sterke stap aan, dan heb je meer kans dat je paard minder in evenwicht is bij het halthouden. En wat doe je dan als paard? Balans zoeken! Dus stapje opzij (tik, correctie van ruiter, dus nog geen balans gevonden) dan maar hoofd omhoog (deng, correctie op bit, Harsens omlaag! dus nog geen balans gevonden), wankelwankel dus dan maar stapje naar voren etc etc
Zie je het verschil in benadering?
Probeer eens zo objectief mogelijk voor jezelf te reconstrueren waar het fout gaat bij het halthouden vanuit stap? Ik denk dat de kans dat het mijn probleemstelling is ongeveer drie keer groter is dan dat het die van hierboven is.
Wat overigens ABSOLUUT niet uitsluit dat het geen etteren kan zijn! Ik merk echter op veel plaatsen dat er weinig aandacht en begrip voor BALANS is, dus ik doe een gokje!