hoe zouden jullie dit oplossen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

hoe zouden jullie dit oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:44

Gister was ik lekker met mijn verzorgpaard aan het rijden met een lange teugel. Opeens schoot ze uit het niets keihard in galop. Ze schrok nergens van van en haar oren stonden naar voren dus waarschijnlijk was het even uitproberen. Omdat ik op een dijk rij is dit dus levensgevaarlijk. Na een ophouding wilde ze niet terug naar draf dus heb ik haar met de zweep een harde tik tussen naar oren gegeven. Vervolgens weer een ophouding en toen stond ze stil. Daarna heb ik haar gelijk weer MET lange teugel laten stappen en toen was het over.
Wat doen jullie in zo'n situatie? Ik ben er toch best van geschrokken omdat er niks aan de hand was en aangezien er ook auto's rijden heb je niet de mogelijkheid om op je gemak haar terug naar stap te rijden.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:48

ik zou haar geen tik tussen haar oren geven want de kans dat ze in paniek raakt is groot...
waarom rijd je op zo'n gevaarlijk punt met lange teugel. Ik zou haar bij me houden en letten op signalen... je voelt het aankomen en kan dan op tiijd reageren. Als ik een gevaarlijk punt doormoet stap ik vaak af als ik het niet vertrouw... dan maar een watje maar heb een paar keer bijna in de sloot en bijna onder een auto gelegen...

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:50

Zowieso 'gooi' ik buiten nooit mijn teugels los, zorg altijd dat ik en nog een beetje aanleuning heb, mocht ie er vandoor gaan hoef ik niet eerst mijn teugels 'op te hijsen', maar kan ik gelijk reageren.
Mocht hij na een aantal ophoudingen niet reageren denk dat ik dan de 'noodrem' gebruik.
(als ik mijn paard een tik tussen zijn oren zou geven met de zweep, weet ik zeker dat ik onder aan de dijk zou liggen...)

Af stappen zou ik juist niet doen, er naast heb je minder te vertellen dan dat als je er op zou zitten. (nu heb ik gelukkig een braaf paard, waarschijnlijk had ik er anders ook al naast gestaan, hi, hi)

_Bolero_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:59

Ik kijk sowieso ook uit met het losgooien van mijn teugels.
hij mag van mij best zijn hals een beetje strekken, maar hou altijd nog contact.
Als ik mijn paardje een tik tussen zijn oren zou geven, is de kans groot dat ik nog harder aan de kletter ga.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:04

Volgende keer voorkomen.. Altijd kan je paard ergens van schrikken (ook al is het zoals je zegt misschien uitproberen). Wees daarop voorbereidt, als je dus ergens rijdt waar zo´n reactie gevaarlijk kan zijn. Teugels op maat houden dus, niet strak maar genoeg dat als je voelt dat je paard onder je vandaan gaat je hem terug hebt genomen voordat ie vaart maakt..

Ik zou ook niet afstappen, maar inderdaad bij geen reactie op terugnemen resoluut de noodrem gebruiken..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:08

Altijd ervoor zorgen dat je contact houdt. Verder zou ik de one-rein-stop even oefenen, en sowieso geen paard tussen zijn oren slaan.

Uitleg over de ORS vind je hier: www.paardnatuurlijk.nl onder natuurlijke kennis, en dan rijden en trainen.

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:17

heey je moet gewn een beetje contact houden en zorgen dat die je niet uit probeert

miss_nadine

Re: hoe zouden jullie dit oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:05

Het was ook niet de bedoeling haar tussen haar oren te slaan maar ik schrok zo en ik had wel gelijk haar aandacht maar dan heb ik waarschijnlijk het geluk dat ze niet snel ergens van onder de indruk is...
Ja en ik heb wel voor volgende keer geleerd dat ik beter de teugels wat korter kan nemen.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:35

atreyuevita schreef:
ik zou haar geen tik tussen haar oren geven want de kans dat ze in paniek raakt is groot...
waarom rijd je op zo'n gevaarlijk punt met lange teugel. Ik zou haar bij me houden en letten op signalen... je voelt het aankomen en kan dan op tiijd reageren. Als ik een gevaarlijk punt doormoet stap ik vaak af als ik het niet vertrouw... dan maar een watje maar heb een paar keer bijna in de sloot en bijna onder een auto gelegen...

Hier ben ik het mee eens, als je weet dat je op de dijk rijd en je vind dit een gevaarlijk punt dan hou je simpelweg je teugels erbij. Lange teugel is niks mis mee. Ik doe dit zelf ook als ik in het bos rij, maar als ik leen stukje weg of langs mensen ga of iets in die trant dan hou ik de paarden bij me.

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:37

Ja, let altijd goed op bij gevaarlijke punten!!!
Kus Sas

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:05

Ik ga met de rest mee,
niet buiten je teugels losgooien,,
en ik zou al helemaal niet tussen zen oren slaan,

daar kan hij heel erg van in paniek raken, en hij kan bang worden voor de zweep..