Bokt in de overgang naar galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

serena1978

Bokt in de overgang naar galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:13

Ik zit met een probleempje.

Ik rij een paard van een ander, maar nu bokt ze steeds als een gek als ik haar aandrijf naar de galop.
En dat doet ze dus niet alleen bij mij maar ook bij de eigenarese.
Ik heb er met haar over gehad, maar die zegt ja doet ze wel vaker het is echt een truttebel.
Ik vind dat een paard niet hoeft te bokken in galop.

Nu bekijk ik het dus van twee kanten ook omdat het op de rechterhand na 1 bok verder goed ging, maar op de linkerhand mij heel veel moeite heeft gekost om haar in de galop te krijgen.
Het doorzitten in draf vind ze ook niet echt prettig, maar eenmaal doorgepakt gaat dat ook goed en laat ze haar rug ook weer los en word weer nageeflijk.
Ik denk dat ze stijf is en ze zakt af en toe eens door de rechterachter been.
Zou er serrieus naar gekeken moet worden of zou wat longeer werk al voldoende zijn?
Of zou gewoon flink doorpakken en straffen voor het bokken misschien voldoende zijn.

Alle tips of meenings is welkom.

Weet dat het moeilijk te beoordelen is zo, maar ik ben benieuwd hoe een ander het heeft aangepakt met hetzelfde probleem.

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:36

Heb je haar rug laten controleren. Want sommige paarden die last hebben van hun rug kunnen geirriteert raken als je gaat doorzitten of gaat galloperen. Als het alleen maar aanstellerij is dan pak je hem goed aan. Kus Sas

_Zsazsa_

Re: Bokt in de overgang naar galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:39

past je zadel wel? en ik zou gewoon even de dierenarts bellen dan weet je zeker dat er niks aan de hand is. het klinkt namelijk alsof je zadel te klein is. en dat als jij dus doorzit of gewoon in de galop blijft zitten je misschien het zadel nog meer op haar rug duwt en dat doet pijn.. ik zou het toch even na laten kijken. want een paard met pijn is ook niet leuk.

mocht er niks zijn en is ze gewoon gezond. dan dnek ik dat je gewoon veel af moet wisselen met longeren en rijden. en wat strenger zijn.

Succes

Jennnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:49

hhmm... ik ga dit topic ook ff bijhouden... ik rijd manegepaarden... en een van die paarden doet dat dus ook! als je m in de galop aanzet *links of rechts maakt niet uit* 1 bok geven... en dan pas aanspringen...
maar bij hem is 1x ook echt genoeg haha

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:59

zadel past niet
rug vast
niet voldoende voorwaarts
gewoonte bokje dus aanpakken

zomaar een paar opties.
Kortom: laat zadel en rug nakijken.
Laat iemand die er verstand van heeft of het paard wel voldoende voorwaarts is (dus niet hard draaft in tempo maar aan het been) en als dat allemaal goed is, kan het ook gewoon aangeleerd gedrag zijn.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:02

Ben het eens met de bovenstaande.
Mijn pony bokte ook bij het aanspringen in galop en dat was omdat het zadel niet goed paste.
Nu rij ik boomloos en bokt ze alleen als ze er veel zin in heeft.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:11

Afgezien wat hierboven is opgenoemd: bokt ze alleen met aanspringen? Bokt ze ook aan de longe? Bokt ze als je vanuit een snelle draf haar in galop laat vallen?

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:19

misschien moet je je zadel nalaten kijken en je paard zijn rug ook misschien dat er iets niet helemaal goed zit

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:39

Aan de longe weet ik nog niet als ze bokt in galop en dat wil ik ook deze week even bekijken aan de longe.
Al in gewone of snelle draf het maakt niks uit als ik haar aan laat springen in galop, ze blijft bokken.
Ook als ik het harder aanpak blijft ze het bokken doen.

Ze is verder goed aan been een lichte hulp is voldoende en is verder ook goed nageeflijk alleen zodra ik doorzit in draf gaan de oren ook plat.

De eigenarese zei al gelijk toen ik door ging zitten in draf dat daar altijd kribbig van word en nu het galopprobleem erbij komt wat ze dus ook altijd al gedaan heeft bekijk ik het toch nog van twee kanten.
Of het is gewoon een aangeleerd spelletje waar ze niet opgestraft is of het is een serrieus probleem met de rug omdat ook af en toe onder het rijden door de rechter achterbeen zakt.

Nou ik zou er eens morgen met de eigenares over hebben.

Karnaval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:17

Mijn paard bokt ook als ik haar in galop zet, Maar ze bokt alleen als ik mijn buitenbeen achter de singel doe en mn binnenbeen eraan, Als ik mijn buitenteugel er goed bij hou, en dan mijn binnenbeen aandruk, dan springt ze gewoon aan in galop, Mischien even proberen of dit werkt?

En anders idd even nalaten kijken !

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:50

Mijn paard deed dat ook, hij sloeg heel handig mijn voet uit de beugel, vraag me niet hoe, maar het lukte hem. Vroeger had hij veel moeite met galoperen en had volgens mijn instructie ook geen vertrouwen in het galoperen. Ik gaf altijd heel duidelijk en stevig de galophulpen en ben toen hij begon met slaan gaan zoeken naar de oorzaak. Aangaloperen met lange teugel, in de galop laten vallen, op stem aanspringen en tot slot heel klein de hulpen geven. Wat het probleem was, is dat hij sloeg als ik mijn buitenbeen opeens ver naar achteren aanlegde, nu schuif ik mijn been langs zijn buik naar achteren en voila, hij trapt niet meer
Waarvan ik vroeger dacht dat het probleem was is; dat zijn achterhand niet sterk genoeg is om opeens zover onder te springen en dus makkelijker aansprong door te bokken. Veel galoperen over rechte stukken is dus uitstekend en als dat goed bevestigd is, veel aanspringen. Ik zal niet direct straffen, want misschien is het een lichamelijk probleem zoals ik hierboven beschreef.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:05

Op het moment dat een paard aangalopeert, moet hij zijn bekken flink kantelen. Meer dan in de andere gangen. Ik zou eens laten nakijken of daar geen blokkade of scheefstand in zit.

Succes!

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:43

Mmm jullie kunnen wel zeggen, als ie verder goed gezond is, dan moet je m gewoon een beetje aanpakken want hij is ongehoorzaam!! Dat is makkelijk gezegd, maar HOE?? Als jij je paard een tik op zn kont geeft omdat hij bokt, zal dit zorgen voor stress, en dat is iets wat je er niet bij kunt hebben. Volgens mij vererger je het probleem en hij kon wel eens veel meer gaan bokken.
Als er verder geen rugproblemen of zadelrpoblemen zijn, moet je eens kijken naar hoe soepel het paard is. Kun je aan beide kanten evenveel stelling vragen? Als dit niet kant is je paard scheef. Dit moet je eerst oplossen, want een niet rechtgericht paard is de oorzaak van bijna alle rijkunstige problemen. Vraag anders je instructrice eens om advies, en vraag of dit met scheefheid te maken kan hebben.
Ga anders eens naar www.hoefkatrol.com
Dit is een website van een Belg die door een bepaalde manier van rijden paarden van hoefkatrol af kan helpen, maar niet alleen dat, hij kan ook andere rijkunstige problemen oplossen zoals het bokken bij het aanspringen in galop. Misschien heb je iets aan de informatie op die site. Succes ermee

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:44

Nou gisteren aan de longe gehad en ging in alle gangen goed.

Eergisteren op de manege voor het eerst in tuigage gezet en hebben ze ook gelijk gekeken naar stijfheid, maar dat is niet aan het orde.
Daarvoor heb ik Angel gereden omdat ze heel nerveus was op de manege en ze heeft in galop niet gebokt.
Nu ga ik zelf een beetje denken dat ze dus aan het klieren is.