Vierkant halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:40

Ik ben nu steeds meer en meer aan het letten op het halthouden tijdens m'n rijden, want ik ben van mening dat dat ook heel belangrijk is.
Maar, wie weet een goed middel om vierkant halt te houden?
Winnetou staat meestal met 3 voeten juist en dan juist dat ene achter of voorbeentje dat afwijkt van de rest.
Soms staat ie echt vierkant en dan beloon ik hem (uitbundig ).
Maar meestal staat ie toch echt niet vierkant.
Nu, ik ga eerst een rechte lijn rijden, zowel op de korte als lange zijde, zolang ie maar helemaal recht in z'n lijf komt. Ik rijdt hem tussen m'n 2 teugels, dus geen stelling.
Dan geef ik enkele ophoudingen en waarschuw hem met m'n stem Hooooo, en dan geef ik een hele ophouding en dan zeg ik 'halt'.
Soms staat ie vierkant en soms niet.
Soms voel ik zo dat ie vanuit draf/stap direct z'n 4 benen in de grond zet en dan weet ik zeker dat ie vierkant staat, maar om hem zover te krijgen...
Meestal verzet ie nog vaak een voetje..
Nuja, heeft iemand tips?
Alvast bedankt.

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:46

Als je gaat halthouden is het belangrijk dat jij en je paard rustig is dus niet gespannen. Zorg dat je paard allebei de kanten los is en probeer dan gwn willekeurig in de bak halt te houden. Probeer niet teveel aan de teugels te trekken maar gwn ook veel met je been werken. Terug, en knijpen met je benen. Als hij uiteindelijk halthoude is dat al goed. Nu komt jouwn probleem dat hij niet vierkant halthoud. Pak een zweep erbij en laat door iemand , of door jou zelf, even op de kant waar het voetje achter blijft op te tikken. Bv: Rechtsachter blijft hangen. Dan tik jij, of iemand anders, op zijn bil of voetje. Jij moet dan je handjes laten staan, maar ook niet laten zorgen dat hij vooruit gaat hij moet blijven staan, en je been erbij houden. Zo ga je door tot hij vierkant staat. Is dat eenmaal gelukt beloon je hem, want zo weet hij wat hij moet doen! Dit herhaal je een paar keer, en oefening baart kunst! Heb je nog vragen? Stel die dan gerust!
Kus Sas

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:50

Ik wil er wel even bij toevoegen als hij het met de zweep vierkant stilstaat, probeer het dan zonder zweep. Dus dan alleen met je been!
Ik hoop dat het lukt!
Kus Sas

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:52

Dank je, ik zal het proberen.
Maar, klein probleempje, hij is heeeel erg bang van de zweep.
Af en toe pak ik die erbij om hem wat te laten 'opletten' zeg maar, maar hij loopt er echt van weg.
En ik moet nog een slachtoffer vinden die er naast wil gaan staan .
Als het niet sneeuwt woensdag, ga ik dit es uitproberen.

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:54

Ah dat is wat minder dat hij bang daarvoor is. Maar probeer het toch. Als het echt niet kan, dan kan je altijd gwn je been gebruiken. Heb wel gedult Yulan, want dat is het allerbelangrijkste!
Kus Sas
Ps: ik heb je al vriend toegevoegt!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:00

Ok!
Geduld jach:+
Soms, als ie weer es wat te onstuimig is, zet ik hem stil,en adem ik es diep in en uit en zeg ik tegen mezelf dat ik meer geduld moet hebben.
En het werkt .

Eff off-topic: ik kreeg net een telefoontje, en er antwoordde niemand aan de lijn, maar ie hing ook niet op.
En m'n ouders kunnen elk moment thuis komen, maar kben momenteel alleen.. Brr

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:01

Tja, bij mij is ook soms de maat vol,hoor. En dan zet ik haar ook ff op de rem. Maarja, ik heb geleert dat je daar niets van opschiet. Dus ik heb nu meer geduld!
Ieuw, jakkes! Naja,als er wat is geef je maar een gil want ik ben er nog een kwartiertje erop !
Kus Sas

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:05

Mja, soms wordt ik chagrijnig en dan trek ik es of schop ik hem eens, maar achteraf wordt ik daar zo slecht van en verwen ik hem extra om maar van dat nare schuldgevoel te raken.

*Zal ik doen! Kben nu eenmaal zo'n broekschijter.
Jeetje, bel gaat...
Bel ik naar m'n ouders en hoor ik m'n pa op straat opnemen
Safe! .

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:07

Ik heb je foto's gezien en ik vind dat je zo op de foto's netjes rijd. Het is nooit makkelijk, en soms goed kwaad worden is ook niet slecht! Dan weet je paard dat jij ook de baas bent. heb je geen filmpjes van je rijden?!
Pfieuw, gelukkig!
Kus Sas

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:10

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:12

Ik vind het een scheetje van een pony. Maar je ziet dat hij soms niet leuk vind om nate geven en daarom ook soms ze kop omhoog doet, haha! Verderest blijf je wel rustig, en dat is go0ed! Binnenkort ga ik ook filmen, dan stuur ik het je wel gelijk op!
Kus Sas...
PS: blijf maar doorsoeke haha!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:14

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:18

Ja, mijn ene verzorgpony ook,, maar dan hou ik hem juist in een lager tempo tijdens het galloperen. En nu gaat het alweer wat beter. Ik reed eerst op een eigen pony. Maar die is helaas al 3 jaar geleden overleden. Sindsdien rij ik op een verzorgpony en nog een...amar geen wedstrijden. Nu mag ik weer wedstrijden rijden:) op een schimmeltje. Egt een mooiie. Als ik van de week ga filme laat ik je die gegaranderrt sien!
Kus Sas

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:21

Zeker laten zien!!! .
Ik kan niet wachten om weer op wedstrijd te gaan.
Normaal volgende maand 19 maart.
En over lager tempo in het galopperen, normaal gaat Winnetou toch redelijk hard.Vandaag es duidelijk m'n buitenbeen overdreven naar achter gedaan om hem duidelijk te maken dat ie moet blijven galopperen en ophoudingkes gegeven, hij liep opeens heel traag en beheerst en nageeflijk.
Amai, ik denk dat ie ziek is

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:24

Ja ,, ik heb ook weer zin !! Vroeger ben ik 2x naar de Limburgse Kampioenschappen geweest, en 1x in de prijzen. Ik was toen 5de geworden! Grenslandtreffen werd ik toen Kampioen! Ja,, soms is ze weer te langzaam en dan weer te snel. Ik ken dat probleem!
Ik laat het je zkr zien!
Kus Sas

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:29

Ok!
Nu moek wel door, kheb nog huiswerk

*Jeetje, wat zijn we offtopic gegaan *

xxx

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:33

Ey,
Ik ben er weer haha! Heb je nog meer videootjes van je paard, dan allleen die?!
Kus Sas

tRaLaLaLa

Re: Vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:25

Ik heb et als volgt geleerd (heel simpel):
Je draaft gewoon rustig, in het begin op lange zijdes doen.
Paard zijn pas af laten maken en dan direct terugnemen.

_Lonne_

Re: Vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:00

zo heb ik het geleerd:
als je wilt gaan halthouden je benen goed om zijn buik houden en van voren gewoon ophoudingen maken. En als hij dan toch nog niet vierkant staat of weer verstapt is ofzo dan houd je met de teugel aan de kant waar hij wel goed staat goed contact en aan de andere kant ontspan je de teugel en drijf je voorzichtig aan zodat hij bijstapt

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:12

Goed actief houden bij de overgang! zelfs bij het stilstaan. Been er dus goed aanhouden en wat extra kuitdruk tijdens de overgang, dan moet je hem natuurlijk wel goed kunnen opvangen.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:38

je pony staat niet genoeg aan de hulpen.
Ik heb je filmpje bekeken en hij is niet van achter naar voren gereden.
Met het aangalopperen gooit ie zijn hoofd eruit ( elke keer weer) en ook in de overgangen terug.
Probeer meer met je zit te rijden en minder met je hand.

Die galopwissels zijn wel leuk, maar als je de basis nog niet voor elkaar hebt ( je kan hem nog niet voldoende in je eigen tempo galopperen) wat moet je dan met wissels.
Hij gaat er alleen maar harder door lopen en meer van in verzet.

Dus ik ga ook met fallstar mee, goed actief houden bij alle overgangen, hij moet actief vertrekken bij het been geven.

Veel overgangen maken, met zachte hand. Dan zal je zien dat je pony ook minder verdedigend wordt.
Als je hem dan mooi voor je been hebt, is het vierkant halthouden een stuk makkelijker. dan kan je met een kleine beenhulp 1 voet bij laten zetten.

Succes

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:14

Dank je,
ik ga vanmiddag rijden en zal erop letten