wat te doen als een pony staakt?! in dit geval gaat het om een shetlander , nog niet helemaal ingereden ik ben begonnen. maar ze begint er dus nu soms al mee en op stem reageert ze niet, op drijven niet, hoe leer ik haar dat ze dit niet mag doen want als ze het nu al doet...
Het is sowieso belangrijk om ervoor te zorgen dat paarden reageren op je stem, het is ook beter om ze dit te leren voordat je ze überhaupt zadelmak maakt! Succes ermee
Heb je haar aan de longe alle stemhulpen aangeleerd?
Je kan weinig doen als je dat nog niet gedaan hebt dus daar zou ik aan beginnen.
Mijn shet wordt op het moment ook ingereden en alheowel hij ze aan de longe super kent, negeert hij ze ook weleens als er iemand op zit, daarom ben ik er zelf altijd bij om de stemhulpen extra te benadrukken en desnoods een dreigend longeerzweepje naar hem te wijzen als hij het doodgewoon weigert.
Het is ook vreemd om mensen op je rug te hebben, een heel gewicht extra dus let er goed op dat je hem voor de stappen die hij doet hard beloond. Als hij stil gaat staan maak je je stem dus iets bozer en zeg gewoon stap (ik doe er meestal een tonggeluid bij) en als hij dan weer gaat stappen gelijk goed zo (of wat je ook zegt) Meeste paarden vinden het geweldig om de wereld uitgeprezen te worden en werkt dus erg positief.
Het is sowieso erg handig om er dus een tweede persoon bij te halen, in je eentje is het gewoon bijna ondoenbaar.
op stemhulp reageert ze wel goed, longeren ben ik vandaag aan begonnen omdat nu het vakantie is er wel iemand is die me daarbij kan helpen(normaal niet). en belonen doe ik ook altijd meteen bedankt voor de tips, gaat wel goed komen denk ik !