Hoe rijden jullie los?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

Hoe rijden jullie los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:16

Heb een vraagje over loswerken/losrijden.
Hoe doen jullie dat precies? En welke werkt het best..
En hoe krijg je je paard dan makkelijk rond en diep?

Groetjes!

Marlou89

Re: Hoe rijden jullie los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:23

Het gaat natuurlijk niet om het ¨snel¨ diep en rond rijden, maar dat de spieren lekker los worden en dat hij dan lekker naar je hand gaat lopen. Ik doe eerst ongeveer 10 minuten in stap lekker veel figuren rijden en stelling vragen, ik vraag hem er al wel een beetje bij, maar hij hoeft niet meteen rond en diep te gaan lopen. Als hij gewoon lekker ontspannen loopt is het al prima. Daarna in draf nog lekker losrijden ook veel figuren rijden en stelling vragen. Ook rijd ik vaak wat overgangen, zodat hij actief aan de achterkant is en snel op mijn been reageert. Nou dan ga ik eens wat stelling naar binnen op de binnenhoefslag vragen, dan weer wat stelling naar buiten, maar dit is al later en hoort niet echt meer bij het losrijden.
Daarna als het paard lekker ontspannen loopt, kun je vanzelf gaan werken aan rond en diep lopen.

Succes ermee!

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:30

ik begin eerst altijd gewoon wat te draven enzo dat ie een beetje z'n energie kwijt kan.. en daarna goed "losrijden" stelling en heel veel figuren dat hij goed naar me gaat luisteren en veel overgangen.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:34

Bedankt!!

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:37

Ik rij altijd eerst met lang teugeltje: Stap, draf, galop! Alletwee de kanten. En dan ga ik hem lang laag rijden, en overgangen en lekker wat figuren! En daarna pak ik hem op

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:53

Ik stap eerst 5 minuten met lange teugel, dan paar rondjes draven met lange teugel, op allebei de kanten. Dan ga ik hem in stap oppakken en veel figuren e.d. rijden.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:40

Eerst soepel in de stap maken. Daarna aangalopperen, lekker de spieren los. Daarna pas oppakken en draven.

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:01

ben het met marlou16 eens losrijden duurt bij mij wel heel lang altijd..

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:20

ik rij mijn paard verschillend los, ligt aan hoe hij aanvoelt die dag en zich gedraagt.

maar meestal gaat het zo.

ik stap hem eerst aan een lange teugel waarbij hij lekker rond mag kijken en ik weinig contact heb, soms zoekt hij dat zelf op en dan bied ik wel contact, ik doe hier wat voltetjes in links rechts, beetje schakelen. daarna deken eraf en jas uit .
dan neem ik contact in een voorwaarts neerwaartse lijn, beetje schakelen, links rechts, pasje wijken.
dan hetzelfde eigenlijk in draf in een wat lagere lijn. wat voltetjes, links rechts, pasje wijken, schakelen, overgangen stap draf.

daarna doe ik of wat galop werk in die lange lijn, ligt eraan hoe ontspannen hij is en hoe fel, anders ga ik wat meer draf en stap werk doen om de ontspanning op te zoeken. veel schakelen en tempowisselingen.

en daarna pak ik hem op en gaan we aan het werk.

en soms heeft ie van die dagen dat hij overdreven kijkerig en springerig is en dan pak ik hem vrijwel meteen in die voorwaarts neerwaartselijn zodat hij niet de tijd heeft om op de omgeving te letten, en zet hem dan aan het werk met veel wendigen en schakelen e.d

het ligt dus puur aan hoe hij die dag aanvoelt.
het duurt ongeveer 20 tot 30 min, ik rijdt ook vaak langer dan een uur.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:01

per dag is dat verschillend want het ligt er ook aan hoe je paard aanvoeld meestal ong 20 min rustig stap draf en galop aan iets langere teugel en lekker door de hals

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:11

Ik begin met lekker instappen, lekker ontspannen met een lang teugeltje. Zo draaf ik ook aan, eerst gewoon lekker een paar rondjes op beide handen, dan rij ik een aantal voltes. Meestal heb ik ondertussen de teugels al iets opgepakt en rij ik met een lichte buiging en vraag ik licht stelling in de wendingen. Na dit alles te hebben gedaan begin ik pas aan het echte werk. Ik heb nog nooit paarden gehad die echt stijf werden doordat ik ze reed (wel eens goed spierpijn na een zware training natuurlijk ), dus ik denk dat ik het wel goed doe

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:25

Ik rij eerst een paar rondjes linksom en rechtsom met een lange teugel.Daarna pak ik de teugels op maat en stap vaak nog 10/15 minuten en rijd dan veel figuren en laat hem dan ook een paar keer wat extra inbuigen naar binnen en naar buiten.Daarna draaf en galopeer ik en rijd veel overgangen en rijd nog steeds veel figuren.

Ik stap meestal ook weer 10/15 minuten uit.Ik las laatst in een boek dat een goede cooling down de warming up is voor de volgende dag en ben het daar helemaal mee eens.

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:09

mijn paard is eigenlijk heel soepel en los maar ik heb die ook zelf in gereden dus die is helemaal naar mijn hand gereden
maar anders heelveel voltes openen en weer sluiten en veel overgangen maken dat helpt eigenlijk altijd wel

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:10

hoi

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:14

Ik stap ook best wel lang in.
Maar dat is bij hem ook wel nodig.

Ik doe ongeveer 10 minuten tot een kwartier instappen, met een half lange teugel.
Daarna lekker draven en wat stelling vragen + veel figuren rijden.

Daarna een lekker galopje en dan is hij meestal wel lekker ontspannen ( en stoom afgeblazen, dus rustig )
En kan ik pas echt heerlijk rijden

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:21

Ik begin met stappen aan een lange teugel. Aan die lange teugel ga ik veel figuren rijden en van hand veranderen, tempowisselingen in de stap. Dan pak ik m iets op, dus nogsteeds lang, maar wel contact, en dan vraag ik al stappend/dravend extreme stelling en rijd nogsteeds veel figuren, tempowisselingen en wissel veel van hand. Dan pak ik m echt op en ga ik aan het werk met hem. Buiten doe ik altijd mijn best om hem zo lang mogelijk aan een lang teugeltje te laten stappen, maar hij ziet dan zo gruwelijk veel, dus dan pak ik m er wat sneller bij.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:35

10 minuten losstappen, daarna beginnen met een drafje, nog wat lange teugel daarna actief maken en rond en diep rijden, dan voltes openen en sluiten en erg veel overgangen maken.

SaskiaKur

Re:Voorwaarts-Neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:35

Ik doe eerst 10 minuten voorwaarts-neerwaarts rijden. Dat is dat je paard of pony goed ontspannen door je lichaam rijd. Je doet in alle 3 de basisgangen. Stap,draf en Galop. Bij voorwaarts-neerwaarts rij je met iets langere teugels! Als ik eens een keer ga filmen dan stuur ik je wel het videootje! Ik heb je bij vrienden staan!
Kus Sas

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:30

tien minuten stappen met haar neusje op kniehoogte ongeveer. Daar bij slinger ik lekker door de bak en vraag vast een beetje buiging. Daarna rustig draven en een beetje schakelen, een galopje, en dan gaan we beginnen.

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:32

Ik doe niet speciefiek iets eigenlijk. Ik begin met een paar rondjes op beide kanten met lange teugel stappen, dan draven, galopje op beide kanten en dan ga ik "aan het werk". En dat verschilt elke keer wat ik doe.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:00

ik stap eerst altijd aan lange teugel in, daarna ga ik figuren en stellign rijden met iets spanning op de teugels, ondertussen laat ik haar laag en diep lopen.. daarna precies hetzelfde in de draf, dan rij ik haar omhoog en ga ik gewoon actief aan het werk.

xx lot

tRaLaLaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:08

Ik stap eerst lekker gewoon 2 of 3 rondjes met hele lange teugel, zodat der spieren beetje rustig op kunnen warmen, derna beetje oppakken, voltetjes rijden (zodat hals en achterkant lekker los raken), dan lekker rustig aandraven, nog even wat figuurtjes, beetje wijken enzovoort en dan beginnen maar

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:59

Ik probeer zo vaak mogelijk als ik dressuur rijd het hele uur 'loswerkend' te rijden. Lekker laag en ontspannen. En dan een beetje wat oefeningetjes, heeeel veel voltes, slangenvoltes, S-jes, beetje wijken, pasje schoudervoor. Lekker veer draaien, een keer in contrastelling. En dan 1 of 2 keer in de week pak ik m wel op, beetje druk erachter rijden zeg maar. Bevalt me heel goed!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:08

Ik doe vaak eerst 2 a 3 rondjes stappen links en rechts, lange teugel.
Daarna neem ik de teugels wat meer op maat. Rondje beide kanten op.
Daarna ga ik draven (Mijn paard wordt beter los in de draf dan in de stap).

Beetje nagefelijk rijden. Neusje er nog uit.
Tussendoor ook vaak nog even lang maken. Dat ie zijn rug kan strekken. Hij heeft namelijk nogal snel last van zijn rug.
Als ie lekker ontspannen is, ga ik pas echt aan het werk.

Maar het varieert per dag. Als ie lang binnen heeft gestaan, stap ik wat langer.
Als ie net uit de wei komt, en hij heeft daar lang gestaan, dan stap ik wat minder lang.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:15

Mijn paard wordt los van veeeeeel galopperen. Eerst stap ik een minuut of 5, dan ga ik draven en na een minuut of 5 ga ik galopperen... Daar wordt hij actief van, en dan komt de achterhand er mooi onder en is hij dus ook fijner in de hand... Ook rijd ik schoudervoor, zodat ik hem mooi verdeeld krijg op twee teugels.