ik rij mijn paard verschillend los, ligt aan hoe hij aanvoelt die dag en zich gedraagt.
maar meestal gaat het zo.
ik stap hem eerst aan een lange teugel waarbij hij lekker rond mag kijken en ik weinig contact heb, soms zoekt hij dat zelf op en dan bied ik wel contact, ik doe hier wat voltetjes in links rechts, beetje schakelen. daarna deken eraf en jas uit
.
dan neem ik contact in een voorwaarts neerwaartse lijn, beetje schakelen, links rechts, pasje wijken.
dan hetzelfde eigenlijk in draf in een wat lagere lijn. wat voltetjes, links rechts, pasje wijken, schakelen, overgangen stap draf.
daarna doe ik of wat galop werk in die lange lijn, ligt eraan hoe ontspannen hij is en hoe fel, anders ga ik wat meer draf en stap werk doen om de ontspanning op te zoeken. veel schakelen en tempowisselingen.
en daarna pak ik hem op en gaan we aan het werk.
en soms heeft ie van die dagen dat hij overdreven kijkerig en springerig is en dan pak ik hem vrijwel meteen in die voorwaarts neerwaartselijn zodat hij niet de tijd heeft om op de omgeving te letten, en zet hem dan aan het werk met veel wendigen en schakelen e.d
het ligt dus puur aan hoe hij die dag aanvoelt.
het duurt ongeveer 20 tot 30 min, ik rijdt ook vaak langer dan een uur.