Hoe lang duurt het voor jou paard los is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Hoe lang duurt het voor jou paard los is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:46

Heey Bokkers,

Hoe lang duurt het bij jou voor je paard goed losgereden is en lekker aan de hulpen staat?

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:05

Half uur
En dan heb ik het over echt goed los zijn ..
Ik stap 10 minuten in, draaf 5 minuten aan een lange teugel en begin dan op te pakken ..
Het eerste kwartier is het dan meestla nog wat aanmodderen voordat ze doorheeft wat ik bedeol
En als ik dan een half uurtje heb gereden is ze heerlijk aan de hulpen en super ontspannen
Ik vind het wel best zo

Imago01

Re: Hoe lang duurt het voor jou paard los is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:07

Hmmm mijn ruin kun je bij wijze van spreken drie weken stil zetten (wel los en molen) en daarna opstappen zo wegkarren. Hij is meteen al los en erg fijn om te rijden. Hij loopt op ZZ-licht niveau in de training maar de écht zware oefeningen doe ik pas al hij écht lekker warm gereden is hoor. Dus ik begin niet met doorverzamelen. Galop is zijn lekkerste gang om hem in los te werken, dus ik begin meestal met stappen, dan in stap wat zijgangen meepakken voor de gehoorzaamheid (voor de kuit) en daarna begin ik met de galop.

Mijn merrie is wel een dieseltje. Duurt meestal een minuut of twintig en dan kan ik haar echt lekker bewerken. Ze laat wel vanaf begin af aan alles los maar voordat ze écht lekker begint te bewegen zijn we zeker wel een kwartier verder.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:00

Bij mijn dressuurpony verschilt dit. De ene keer is het in een kwartiertje klaar en de andere keer duurt het een half uur.

Mijn springpony is meestal wel snel los. Dat duurt ongeveer 10 - 15 minuten.

Ik wil de pony's dan voor het been hebben, voorwaarts-neerwaarts en de buiging voor elkaar hebben. Hij moet dan de aandacht bij mij hebben en niet ergens anders bij.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:41

Mijn nog vrij jonge dressuurpaard heb ik echt pas na een lange tijd los..dit duurt meestal wel 3 kwartier..de eerste 10 min. loopt ze zelf, laat ik haar eigen gang gaan als j het hebt over tempo..niet dat ze zelf mag weten of ze harder of zachter gaat, maar dat ze zelf loopt en k haar niet te veel in de weg zit..nou, en op een gegeven moment komt ze een beetje terug..heeft ze zichzelf redelijk goed losgwerkt en kan k haar gaan dragen..dit gaat steeds beter naarmate ik haar vaker rijd..en dan kan k beginnen met het oefenen van figuren en die achterhand eronder te krijgen pas na 3 kwartier kan ik dus doorzitten en die dingen

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:46

Bij mijn paard is het verschillend . De ene keer als het warm weer is is hij na een half uur echt voor elkaar en de andere keer duurt het een uur en dan ben ik nog niet tevree .. als ik hem los heb wil ik ook dat hij voorwaarts is en dat is hij ook niet altijd ... MIjn paard is dus niet de makkelijkste om los te krijgen en voorwaards aan de hulpen

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:33

Het instappen duurt wel een minuut of tien. Daarna een paar rondjes met waslijnteugels in draf in een laag tempo. Vervolgens weer stappen, flink doorstappen, teugels op maat nemen en vragen. Dan aandraven, een paar keer van hand veranderen, wat voltetjes, overgangen en ze loopt echt fijn en soepel door de kaak met goed achterhandgebruik. Al helemaal na de eerste galopjes [waar ik haar meestal eerst een paar rondjes met het neusje eruit laat scheuren, om vervolgens weer te vragen], dan is het echt optimaal. Maar goed, exclusief het instappen is het dus rond de tien á vijftien minuten.

Dit is weleens anders geweest [lag ook absoluut aan mij], dan was het na een uur nog hangen etc.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:38

vroeger had ik er een half uur voor nodig,, nu kan ik erop stappen en weg draven en dan loopt ie alsnog goed aan de teugel.. maar zelf stap ik eerst goed in vraag ik haar laag en diep ga ik stelling,8tjes, snelle stap rustige stap rijden.. daarna in de draf precies hetzeflde en dan rijd ik hem omhoog inrijden is meestal kwartiertje

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:42

Mijn pony is altijd zo los! Instappen met een langere teugel lekker diep en rond en daarna zo doorvragen!

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:19

meestal zo'n 30minuten, en wat heel goed helpt om haar lekker door de rug te krijgen is een paar in/uitjes of een klein kruisje.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:51

Meteen los, niet meteen warm.
Ik stap dus eerst even een paar rondjes, beetje schouderbinnenwaarts meenemen, dan laag over de rug draf & galop en we kunnen beginnen.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:33

duurt ongeveer 30 minuten.. Maar ik moet niet langer dan 50 minuten gaan rijden want dan merk ik dat het haar te zwaar wordt en dan gaat ze klieren en is de ontspanning verloren.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:56

Lang.

Wil ik echt dressuren met Amo kan ik er wel wat tijd voor rekenen. Eerst flink losstappen en draven, dan veel figuren rijden, heel veel kleine voltes. Dan langzaamaan wat gaan oppakken, maar hij vind het echt moeilijk (jaren op manege gestaan ), en vaak duurt het ruim een half uur voordat hij in de stap lekker los en naar beneden komt. Draf en galop moeten we het maar niet over hebben, dat is nog altijd Kop in de lucht en gaan.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:17

In de zomer zo'n 15 tot 20 minuten.
En in de winter toch al gauw een half uur, helaas

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:18

Ik ben pas bezig met mijn 5 jarige merrie. Los is ze meteen al, en na een kwartier is alles aardig opgewarmd. Soms ben ik na een half uur tevreden en kan ik stoppen, soms ben ik een uur verder en lukt het totaal niet.
Dan denk ik maar: morgen weer een dag .

Er was laatst ook een topic over lange teugel indraven. Toen werd er verteld dat je dat beter niet kon doen, maar meteen oppakken. Hier lees ik dat veel mensen toch lang instappen en ook met lange teugel draven. Ik moet wel zeggen dat sinds ik dat niet meer doe, dat ze veel sneller geconcentreed is en beter is gaan lopen.

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:51

Meestal duurt het bij beide toch wel een 20 minuten. Maar kan ook langer duren ligt er aan wat ze de dag ervoor gedaan hebben..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:40

Lekker aan de hulpen staat ze eigenlijk altijd gelijk (tenzij het ZO"N dag is, maar ja, dit zitten er tussen)

Lekker warm, schuimend zo'n 20 minuten, helemaal ideaal vind ik na een half uur, dan is ze toch wel zo'n beetje op haar top van super lekker te rijden.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:41

toch zeker 20/25 minuten. rambo is 29

Rita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:49

Zeker zo'n kwartier. Maar voordat ze echt los is, en ik echt lekker kan rijden zijn we vaak wel een halfuur verder!

_Ulster_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:07

ongeveer 20 minuten lekker stappen 5 minuten
draven en dan veel overgangen rijden
en in galop ook veel overgangen rijden
zodat die lekker los word en goed reageert op je
benen en hulpen

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:32

Zo'n 20 minuten meestal, maar ik rijd dan ook niet erg lang.
Kort maar krachtig op dit moment.