rij ik mijn paard aan stukken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

rij ik mijn paard aan stukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:01

Help, ik vraag me af of ik mijn paardje soms kapot aan het rijden ben?
Ik heb een heel leuke KWPN-er. Heel erg lief en gewoonweg super werklustig.
Zoals je kunt zien van mijn profiel woon ik in de USA.
Probleempje aan de oostkust vetrekken alle goede instructeurs/instructrices van December t.e.m Maart naar Florida om daar het wintershowseizoen door te brengen. Dus zo is ook mijn instructrice in December vertrokken en heb ik pas opnieuw les in April.
Bovendien zijn winters hier nogal wispelturig : soms -20C en een halve meter sneeuw dan weer 18C, dus rijden kan soms wel, soms niet.
Enfin, na enkele maanden niet gelesd te hebben stoot ik plots op een heel vervelend probleem en kom er echt niet meer uit!!

Ik probeer het kort te houden : mijn paardje loopt lekker flink voorwaarts, goed diep en achterhand flink erbij. Toch vind ik soms dat hij op de cirkel niet voldoende buigt. Dus dan doe ik ophouding buitenteugel, lichtjes op & afkneden binnenteugel en flink veel binnenbeen. Resultaat paard gaat plots rechtuit ipv op cirkel, hoofd komt precies iets dichter bij borst en bovennek & schoulders worden omhoog geduwd en hij neemt zo van die lang in de lucht hangende zwevende drafpassen. Ik kan er helemaal niet bij zitten. Hij wordt niet nerveus of zo, maar gaat precies in de lucht gaan draven en hij duwt mij als het ware omhoog.
Wanneer ik dan probeer een normale draf terug te krijgen door meer contact te nemen op beide teugels en flink beide benen ertegen aan, dan wordt het nog erger en gaat hij precies ter plaatse staan dribbelen. Raar maar waar hij blijft aan teugel en hoe meer been, hoe meer hij zich inspant om ter plaatse te trappelen.
Dus naar stap terug lukt niet, normaal draven worden zweefpassen, het enige wat ik dan kan is aangalopperen, wat hij heel keurig doet maar wel sterk verzamelt. Vanuit de galop kan ik wel terug naar de draf, maar wanneer we terug op de cirkel gaan en ik wat meer buiging in de hals wil zien, zijn we opnieuw vertrokken als hierboven.
Hij zwaait niet met zijn staart, oren netjes links rechts hangend en doet op zich niet echt moeilijk, is niet sterk in de hand, maar draaft gewoon niet meer normaal.

Mijn buurvrouw is een hunter/jumper, dus weet van dressuur ook geen barst, maar zij dacht dat hij eerder zo’n soort passage of piaffe aan het uitproberen was. Zij heeft hem ook reeds gereden en bij haar doet hij het vooral bij overgang draf naar stap, maar helemaal niet op de cirkel!??
Aan de longeerlijn is er ook helemaal niks aan de hand.

Wat moet ik nu doen? Hem misschien een aantal weken niet rijden zodat hij dit alles vergeet en dan opnieuw beginnen? Of enkel buitenritten? Zoals ik reeds zei les kan pas vanaf midden april. Grrr. Wanneer ik ga draven op buitenritten doet hij het helemaal niet.

Sorry als dit allemaal een beetje heel erg dom of onkundig klinkt. Maar ik wil hem echt niet verknoeien. Ik kocht hem een jaartje terug, hij had trainingsniveau Z1, maar ik zelf rij slechts B/L . Tot eind vorig jaar ging alles prima en was ik heel trots op hoe die liep en nu de laatste maand hebben we dit probleem telkens we in de bak rijden.

Dankjewel voor enig antwoord.

Patsy.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:10

Ik vermoed dat het gewoon een miscommunicatie is, je paard kan meer dan jij denk ik. Het paard is doorgetraind tot passage ed en jij bent nog wat meer bij de basis bezig.

Zorg dat je goed de hulpen geeft zoals deze zijn, simel dus niet teveel corrigeren met ophoudingen en verzamelingen etc. Geef hem de ruimte bij je handen van voor..

Ik denk dat je je meer op het juist houden van de beenhulpen moet richten. probeer de voltes te openen en sluiten. Voorkom dus die flinke ophouding om hem te verzamelen want het lijkt erop dat je dan de hulp geeft voor iets anders.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:13

De enige oplossing is voorwaards rijden, hij blijft hangen in de zweefdraf. het voelt wel leuk, dat rijzen en veren maar voor de basis is het niet gewenst.

Probeer op de volte geen ophouding te maken, maar gewoon te begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen.
Dus gewoon tegenhouden ipv kleine rukjes.
Dan doe je je binnen hand van de hals af en vraag je zo paard naar binnen te kijken, en om je binnenbeen te buigen.

Blijven herhalen en op dit moment tevreden zijn met weinig, als hij maar voorwaards is en niet in de zweefdraf komt.
Dus, ook vlugger voor je been maken.

Klinkt ingewikkeld, maar probeer het maar.

polly2

Re: rij ik mijn paard aan stukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:16

Als hij het tijdens buitenritten niet doet, kun je daarvan gebruik maken (want ik denk dat de vorige reactie gelijk heeft).
Ga bij jezelf eens na welke hulpen je dan geeft en wat je in de rijbaan anders doet. Ga vervolgens over op de manier zoals je het tijdens buitenritten doet.
Hem laten staan en wachten tot hij het vergeet heeft geen zin...een paard heeft een olifantengeheugen.
Focus je voor jezelf vooral op je benen en je zit en doe zo weinig mogelijk met je handen.
Dat is wat ik er zo bij dacht.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:20

ik denk ook dat jou paard ik de war raakt. misschien is hem wel aangeleerd op deze manier te gaan piafferen, en als jij dit gebruikt om hem net wat meer stelling te leten geven..tsja dan heb je een kleine miscommunicatie.

ik zou zeggen, zoek het probleem even niet op. vraag extra buiging in hoeken van de bak, en laat de cirkels even voor wat ze zijn. ga in stilstand die buiging opzoeken. rijd even een weekje zonder dat je in een kleien cirkel rijdt. daarna langzaam het weer opzoeken en proberen. steeds een klein beetje verder gaan. als je paard goed reageert even vasthouden en dan wer verder rijden. je moet niet teveel verwachten in een keer en genoeg nemen met een klein stukje verbetering. je kunt het beter nu laten voor wat het is dan hem iets aanleren en dat ook weer afleren.

ik zou het dus even laten, een weekje, dan weer langzaam het probleem opzoeken en tevreden zijn met kleine verbeteringen. wees duidelijk in wat jij wilt en verwacht. een paard dat zoveel al weet, raakt ookweleens confused!!

succes, en hou vol!!

groetjes denice

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:06

Blijkbaar ben je idd op een knopje aan het drukken, beetje miscommunicatie.

Als ik het zo lees zou ik iets minder met je handen doen, hou het gerwoon simpel, begrenzen aan de buitenkant, binnenhand iets naar binnen en binnenbeen er aan, niet kneden of spelen of tegenhouden en als je instructrice dan terug komt kan je vragen hoe en wat.
van achter de computer is het allemaal wat moeilijk te zien

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 02:45

Dankjewel allen. Hier op bokt krijg je wel snel antwoord
Ja, hij is waarschijnlijk een beetje in de war en ik zal wel iets verkeerds doen.
Vandaar dat ik ook helemaal niet kwaad op hem wordt, want hij denkt echt dat hij het goed doet (arm paard).

Op de vraag wat ik op buitenritten anders doe dan in de bak, ‘t ja heel eenvoudig, ik gebruik mijn handen minder, totaal geen ophoudingen en slechts een keer been en alles blijft prima gaan. In de bak wil ik natuurlijk figuurtjes rijden en loopt het fout.
Het vervelende aan die rijbakken hier, is dat het buitenpistes zijn, ttz bak zonder omheining en die van mij ligt dan nog boven op de helling. Dus zelfs bij de uiteindes van de bak loopt het in draf soms al verkeerd. Hij moet om de bocht heen gestuurd worden, anders loopt hij zo de heuvel af. Dus vandaar weer mijn handen en binnenbeen.

Ik zal maar teruggaan naar draf enkel op de lange zijdes voor een tijdje want dat lukt wel en verder niet wenden in draf. Figuren in stap & galop gaan wel prima.

Het is echt heel frustrerend en ik voel me er ook een beetje triestig bij want het zou zo sneu zijn als ik in mijn onwetendheid er bij hem de verkeerde knoppen op zet.
Ik heb geen idee of en hoe ze hem passage ed geleerd hebben.

Leuk alle adviezen te lezen ‘k Zal het best maar zo basic mogelijk met hem houden voor een tijdje, tot ik weer kan lessen

Dankjewel hoor!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:01

waar zit je in New Jersey?? ik ken nog wel wat stallen daar

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:38

PatsyDB schreef:
Hij moet om de bocht heen gestuurd worden, anders loopt hij zo de heuvel af. Dus vandaar weer mijn handen en binnenbeen.

En ik denk dat 't hem daar nu net in zit. Je stuurt te veel. Ik begrijp het wel hoor...maar je zou hem meer op je been en je zit die bocht door moeten krijgen. Dus je buitenbeen wat naar achteren en juist je buitenteugel er aan. Met je binneteugel doe je eigenlijk weinig...dus GEEN druk, zeker niet in wendingen. Je doet alleen je hand een klein beetje van de hals en je houdt je elleboog in de zij. Ik denk dat het paard zo gereden is. Probeer het eens uit!
En doe dat dan ergens op het midden van de lange zijde, als je dan nog even een miscommunicatie hebt ga je niet zitten stressen dat hij de heuvel af loopt. Lukt dat goed...dan heb je dus de oplossing gevonden. Dus niet sturen met je binnenteugel...maar met je buitenbeen en begrenzen op de buitenteugel. Loopt hij weg naar buiten...meer buitenbeen er aan en desnoods een kort zweepje op de hals leggen als hij over de buitenschouder weg loopt.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:22

Hoi allen,
Ja dat van die binnenteugel klinkt wel aannemelijk. Ik zal toch maar moeten proberen wat minder met mijn binnenhand te spelen zo te zeggen. Om eerlijk te zijn ik dacht er al aan dat ik waarschijnlijk te veel buiging in de hals wil zien alhoewel hij best wel door zijn lichaam buigt. Hij is nogal groot en heeft een echt lange nek, vandaar dat ik soms wat meer een boog naar binnen toe in de nek wil zien bij wendingen, maar misschien is dat ook wel niet nodig.

Hi Kiwiko, ik zit in Milford NJ, dus west NJ, net aan de grens met pennsylvania.

Het is hier idd niet altijd eenvoudig dressuur instructie of dressuurstallen te vinden. De overgrootte meerderheid is volledig toegelegd aan springen en jacht.
Het vervelende is dat wanneer je mensen uitlegd dat je dressuurpaarden en dan nog Nederlandse warmbloed paarden, men hier onmiddelijk denkt dat je GP niveau bent. Wanneer ik hen uitleg dat ik slecht trainingsniveau 1 (B/L) rij, dan gaan ze dat gaan vergelijken met een buitenritpaard die af & toe in de bak komt. 'k Snap dat niet zo goed want hier moeten ze in principe toch ook eerst door de basis heen voor je GP niveau bereikt. Enfin dit ter zake, verder wel leuk land & leuke mensen, maar wat zijn die hunter/jumpers (springruiters) hier fanatiek moet ik zeggen.

Groetjes, P.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:55

Ik weet stallen in Howell en Freehold..... das in Monmouth County aan de NY kant

Helaas kan ik je dan niet verder helpen.

Toen ik er woonde heb ik voor de gein ook wat Hunterwedstrijdjes gereden...... vond het erg leuk

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:26

Ik zou niet stoppen met draven op voltes en door bochten, maar gewoon zoals Polly zegt iets minder met je hand doen, less is more zeggen ze weleens en bij paarden werkt dit ook goed.

Als je dan op de lange zijde draaft probeer hem dan wat naar binnen te vragen met zijn hoofd, kan je zien hoe snel hij al reageerd op jouw hulpen, dus je binnenbeen aan en breng je binnenhand ietsje naar binnen (heel klein beetje maar)
Dan kan je jezelf misschien aanleren om minder met je handen te doen, als je doorhebt hoe snel je teveel vraagt.