Eigen benen laten lopen... Word sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Eigen benen laten lopen... Word sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:01

Al een tijd geleden heb ik voor het eerst les gehad op de manege op mijn verzorgfriesje. Daarvoor kreeg ik af en toe les van iemand anders en dan thuis in de bak. Van haar kreeg ik te horen dat ik Frits (de fries) nageeflijk moet rijden, d.m.v. druk op de teugels.
Maar toen op de manege kreeg ik te horen dat ik Frits moet leren om op zijn eigen benen te laten lopen en dat hij zijn rug beter gaat gebruiken. Nu oefen ik dit al een tijdje, maar hij word hier zo sloom van! Hij is nog niet zo heel goed aan mijn been, maar dat word al steeds beter, maar ik kan been geven wat ik wil, maar soms reageerd hij soms niet eens. Hij heeft ook nog niet echt een goed achterhandgebruik, dus oefen al veel met overgangen .
Op de manege kreeg ik te horen dat ik Frits lang en laag moet rijden, dus beetje 'losse teugel' en steeds langer laten worden en na ong. een half uurtje weer oppakken.

Wat kan ik doen om hem toch actief te laten lopen? Hier word ik zelf namelijk ook zo moe van. Ik snap het als ik dit gewoon moet volhouden, maar dan moet ik wel goed doorzetten .
En het is geen oplossing om weer naar de manegeles te gaan, want zit beetje met trailerprobleempjes.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:02

Hey mag ik even vragen van wie frits is en hoeland de eigenaar frits al hefet ik ken ook iemand die ook een fries had die frits heten en die heeft hem verkocht..

corinagirl

Re: Eigen benen laten lopen... Word sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:04

Pm gestuurd

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:07

Mijn vorige pony reageerde heel goed op de ''druk'' manier.
maar de pony die ik nu heb, is hier niet van gedient!
Ik moet hem gewoon 'rijden' dan komt hij vanzelf lekker naar beneden.
Ik vond in het begin de 2e manier maar slecht omdat het niet werkte,.. maar dat is natuurlijk onzin.
toevallig reageerde mijn vorige pony daar gewoon niet goed op.
Met mijn nieuwe pony heb ik ook een kleine tijd op de 'druk'manier gereden maar dat werkt niet bij hem.
Het is dus gewoon wat jij het beste bij je paard vindt passen.
Dus misschien moet je weer gewoon weer zo rijden zo als je reed.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:09

ik heb het zelfde probleem ofja, datie niet voor men been opschiet

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:18

Inderdaad, dit is per paard verschillend. ook net wat hem of haar is aangeleerd. Probeer het maar op beide manieren en je zult zelf wel zien wat het beste bij je past.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:24

Dus dat betekent dat ik Frits ook goed kan rijden met druk? Ik wil graag dat hij ontspannen kan lopen, goed aan me been word en makkelijk in de hand...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:14

Ik zou Frits nog helemaal niet met druk aan zijn voorkant rijden, maar eerst aan het been, wat je ook doet van voren heeft geen nut als hij neit goed voorwaarst aan het been is, dus eerst dat tot in perfectie oefenen.

Rij hem op je been en je zit, hou wel contact met de voorkant maar laat dat verder even rusten en meestal vloeit de voorkant dan vanzelf door van achteren.

Edit: probeer het ook leuk voor hem te maken, leg wat balkjes neer en ga er overheen, zet pionnen neer en zigzag daar omheen met je been en zithulpen, maar allerlei figuren met behulp van je benen etc.
Hou er een beetje afwisseling in.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:35

Heb ik ook wel eens. Het ruggebruik wordt volgens mij dan gewoon "ingeleverd" voor het voorwaartse. Paarden en pony's moeten het ook leren en in het begin zal het aanspannen van de bovenlijn moeilijk zijn, zeker omdat de ruiter ook onstpanning wil zien.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 04:05

Ik zou me voorlopig maar concentreren op het voorwaarts zijn op je been. Blijf hierin ook consequent. 1 keer been geen reactie nogmaals en dan harder. Desnoods een tik achter je kuit.Als hij voorwaarts gaat laat je je benen gewoon afhangen. Niet blijven drijven! Als je weer voelt dat ie trager wordt BAM been eraan! Je mag best dan wat grover met je beenhulpen zijn.
Ik heb het vroeger met mijn paard ook gehad. Ik hoef nu maar te denken aan draf en hij gaat al Niets is zo vervelend dan een paard wat gewoon niet naar voren gaat.
Het begint al de eerste minuut dat je op je paard zit. Ook al stap je alleen in hij moet doorstappen! Als je daarin heel consequent bent heb je straks een paardje wat goed aan je been is.

Ik zou me nog niet druk maken over het rond aan de teugel rijden, want ik denk als jij maar en poging doet om dat te doen je paard gelijk niet meer voorwaarts is. Eerst naar voren dan komt het paard vanzelf naar je hand toe.
Succes!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 08:09

mijn auto rijd ook niet voordat ik de motor gestart heb :D

Eerst dat moturtje... ik zou hem de eerste 10 minuten over zijn tempo heen rijden, dan heel veel progressieve overgangen rijden........ en dan heb je denk ik al het stukje nageeflijkheid zomaar voor elkaar

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 10:24

Ik zal het proberen . Bedankt allemaal!

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:37

Hoi hoi...ik zou ook proberen je paardje eerst aan het been te krijgen...mijn jonge paard loopt er ook aldoor tegenaan te hangen en je kan gewoon niet rijden als ze niet voorwaarts zijn...ik ben het met Mork eens....consequent zijn en altijd hetzelfde doen...van kleine hulp naar steeds groter...en wat ook heel goed helpt bij d emeeste paarden zijn overgangen...halt, stap, draf, harder draven, zachter draven, stappen, draven, galop, draven...harder zachter harder zachter...vaak moeten ze gewoon even wakker worden en als ze eenmaal op gang zijn gaat het prima. Het zal wel even tijd kosten, maar uiteindelijk heb je er veel baat bij...en inderdaad...leuk houden voor je paardje Succes...paardrijden valt gewoon niet mee Maar kan je niemand vinden die je op stal les kan geven? Da's toch het allerbeste hoor, lessen bij iemand.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:41

Het verschilt een beetje per paard denk ik. Mijn (verzorg)pony moet ik ook met een beetje druk rijden, anders blijft ze gewoon lopen zoals ze zelf wil. Dus een keer druk geven en dan is ze nageeflijk. Maar een andere pony van stal heeft dat helemaal niet, die moet je gewoon 10 minuten of een kwartiertje lekker losrijden,dus veel figuren en overgangen en dan geeft ze vanzelf na, en dan pas kun je wat meer met je teugels gaan doen (voor de stelling enzovoort )