Paard wat gewend is om te werken recreant maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard wat gewend is om te werken recreant maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:15

Kan het zijn dat een paard wat in zijn leven altijd dressuurwedstrijden heeft gelopen en tot Z getrained is niet floreert bij een recreant?
Ze heeft nu een heel ander leventje. Luieren in paddock of wei en paar keer per week rijden, longeren, buitenritje en daagje vrij.

Mijn paard is sinds ik haar heb niet echt beter geworden. Ze is slap en mager (medische verhaal is zo goed als afgesloten ze hebben niets kunnen vinden) geef haar wel iedere dag beweging maar zoals ze gewend is natuurlijk niet.

Kan het er aan liggen dat ze het bij mij niet zo goed doet omdat ze eigenlijk gewend is aan dat harde trainen? Heeft het nut om haar een tijd in training te zetten kijken of het beterd?

Anoniem

Re: Paard wat gewend is om te werken recreant maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:20

Is ze afgetraint, of hoeft dat niet bij paarden. Bedoel dus ze heeft idd elke dag in training gestaan, lijf is gewend aan hard werken en conditioneel bezig te zijn en ineens helemaal niks meer, want recreatief is eigenlijk niet echt veel. Kan zijn dat ze in elkaar ploft.

Zal ook zeker tijd nodig hebben om het lichaam aan te laten passen tegen een ander manier van ZIJN. Hebben wij mensen toch ook? Een lange tijd veel stress, lange dagen, veel doen. Wij voelen ons alsof we de wereld aankunnen, omdat we in die tretmolen zitten, ineens val je eruit, kom je stil te vallen en dan wordt je moe, lusteloos, je bent ineens helemaal niet meer die kanjer, die tarzan. Die spanninggraad hield je overeind, te relaxed is ook niet goed, maar over een tijdje heb je dat levensritme ook te pakken en zal je denken, jeeee dat ik dat heb volgehouden, zou ik nu niet meer kunnen, zal ik echt toch weer meer moeten gaan doen, meer moeten gaan sporten...... Voel je???

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:31

Ja ik snap hem. Had ff niet aan gedacht dat een paard dat ook zo zou kunnen voelen.

Ik zat meer 'technisch' te denken dat haar lichaam nu slap is en niet goed kan functioneren zonder hard te trainen. Dat haar botten, spijsvertering afgestemd is op het werk zeg maar. Haar achterhand is zo slap dat ze als ze op het harde draaft met haar achterhoeven sleept en strijkt. Al het medische is uitgesloten dus het moet aan de manier en intensiteit van het werk en combinatie voer liggen. Bij mij krijgt ze geen sportbrok bijvoorbeeld maar onderhoudsvoer anders werd ze sjago.

Heb gewoon het gevoel dat ze niet helemaal gelukkig is ook zonder echt te werken. Heb ze nu vanaf aug 2004 dan zou ze wel gewend/geaclimatiseerd moeten zijn aan het nieuwe leven toch?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:56

Psychische factor ook niet onderschatten. Een paard dat vindt dat het niet gewaardeerd wordt kan kwijnen, wat lichamelijke gevolgen geeft. Ik ken dit van een harddraver. Die heeft na zijn officiele loopbaan nog lang kotebaan draverij gedaan en is daarna maar ingereden omdat hij niet gewoon wilde "rusten" in de wei. naar mijn weten is hij dertig ofzo geworden.
Kun je geen nieuwe "taak" vinden voor het paard waar wat regelmaat in zit, iets om naar uit te kijken?

Van een veulen opvoeden worden heel veel paarden weer lekker fit en levendig!

Anoniem

Re: Paard wat gewend is om te werken recreant maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:39

Ja dat kan ook, kan je niet iets anders met haar gaan doen, grondwerk of zo of vrij laten springen, maar iets waar ze haar best mee moet doen en waar je haar mee kan prijzen. Ze heeft misschien een werkwillig karakter en wil misschien graag die bevestiging van mensen voelen dat ze het goed doet. Zij is ook maar geconditioneerd op een bepaalde manier en dat natuurlijk al flink wat jaren achter elkaar.

Ik bv heb een springpaard die met mij hindernisjes moet springen waar hij zich rot om lacht en vaak zat spelletjes gaat spelen, maar ik laat hem ook vrij springen en dan moet hij wel opletten en dat vind het tof, zeker als ik hem dan prijs.

Misschien kun je hogeschool oefeningen doen aan de hand? Zij kent de zijgangen, etc. ga je piaff doen of andere Z oefeningen in de bak. Alles kan, gewoon bedenken en doen, lekker veel rare dingen doen.

Zo doe ik bv een paar balken neerleggen op een longeervolte. Mag hij galop en voor de balk in draf in draf erover heen en daarna weer galop. Zoiets hebben ze snel door en dan is het een leuk spelletje. Hardop tellen en bij een tel een paar galopsprongen en weer in draf en zo kun je steeds wat bedenken, dan blijft het leuk. Ga haar dingen leren, al zijn het nog zulke stomzinnige dingen,maar dat vinden ze echt heel leuk.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:05

het moet idd, een paard aftrainen na een carriere in de sport. Ook de psyche kan een rol spelen. Bonfire wordt ook elke dag nog even gereden door anky, omdat hij gewoon niet met pensioen wil; hij wordt sneu en kwijnt weg als hij helemaal op rust wordt gezet.
Kan best dat jouw paard datook heeft.

Zet hem af en toe toch eens lekekr aan het werk, kan ook best in het bos! Succes!