gangen aanleren bij ijslandpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Broeckda

gangen aanleren bij ijslandpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:21

Hallo,
Kan iemand mij zeggen of je een ijslandpaard dat de laatste jaren alleen in de 3 basisgangen gereden is de tölt en telgang kan aanleren?
Dank u voor uw reakties,
Danny

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:17

Ik denk dat het hierbij heel erg afhankelijk is van de aanleg van het paard. Het is best mogelijk dat het paard geen extra gangen heeft en een 'gewone' drieganger is. Het is niet mogelijk een paard (ook niet een ijslander) de tölt e/of telgang aan te leren. Het paard heeft hier aanleg voor of niet. Je kunt het wel de hulpen hiervoor aanleren. Ik weet niet wat de geschiedenis is van het paard, heeft het in het verleden wel getölt ? Is het van nature een vier- of vijfganger ? Een vierganger zal namelijk ook nooit telgangen.

Het lijkt me in jouw geval het verstandigst om hier een deskundige naar te laten kijken, die kan jou precies vertellen wat de mogelijkheden zijn van het paard en wat je zelf kunt doen en door een deskundige moet laten doen. Het gevaar van zelf aan de slag gaan als je er niet heel veel verstand van hebt is dat je het paard zuur maakt en het de tölt als iets vervelends gaat zien. Dan ben je nog veel verder van huis.

Succes !