Schrikken, hoe gaan jullie daarmee om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Schrikken, hoe gaan jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 23:26

Het lijkt wel alsof ze het alleen bij mij doen
In de tijd dat ik nog super angstig was en alleen Pompidou had, kwam Pompidou erachter dat als ze veel schrok, ik bang werd, en dus afstapte. Dus deed ze dat heel veel, en reden we heel weinig
Nu ben ik veel zekerder en rijd ik veel op Illuster. Ook geen dooie, en zeker na een dag stilstaan super kijkerig.
Maar ik weet dat hij geen rare sprongen zal maken.
Dankzij hem heb ik geleerd het te negeren en juist lekker ontspannen en rustig te blijven, en veel afwisselen in werk. Dan gaat het al gauw goed.

Maar zodra ik op Pompidou stap, wordt ze meteen overdreven kijkerig. Om je rot te ergeren. Maar ik twijfel hoe ik hiermee om moet gaan.
Als ik dus mijn dag niet heb, ga ik er al niet op, omdat ik me dan echt rot erger.

Ik heb nu ook een nieuwe merrie, en best een heet paard. Die durft (ook met longeren of als ze buiten staat) echt niet een bepaalde kant van de bak op (aan de weg, naast het kinderboerderijtje) ze vind het doodeng.
Niet alleen bij mij, ook bij mijn bijrijdster.

Heeft iemand tip's? Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan?
Ik vind het nu op zich niet zo erg, maar wil eigenlijk wel eens weten hoe anderen hiermee om zouden gaan, ik vind het soms best heel irritant

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:28

Mijne is ook heel erg kijkerig en het liefst rent ze ook nog eens weg als ze ergens van schrikt, en dan bedoel ik ook echt keihard bokkend op de uitgang af en dan ineens weer omdraaien en verder rennen

Ik stap er iig nooit af, als ze probeert weg te rennen houd ik haar tegen (en dat lukt meestal ook wel, tenzij ze wel heel snel weg is) en vooral niet boos worden..
Laatst bijgewerkt door Marrepar op 15-02-06 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:29

Probeer haar gewoon aan het werk te zetten, als ze schrikt niet te veel aandacht aan besteden. Als je haar longeert kun je bijvoorbeeld steeds een stukje opschuiven naar het enge gedeelte.

Anneke

Re: Schrikken, hoe gaan jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 23:45

Nee tegenwoordig stap ik ook echt niet meer af. Ik moet en zal van mezelf ontspannen en goed afstappen

Maar soms wordt ik er wel eens moe van hoor, dan denk ik echt, hoevaak rijden we nou in deze bak?

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:06

Ach ja dat blijf je houden bij sommige paarden(kheb er ook zo'n een ) Je moet maar niet te veel aandacht aan besteden. Met rijden vind ze het ook eng? Dan moet je desnoods maar beetje schoudervoor rijden langs de "enge plekken".

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:14

Dat gedrag gewoon proberen te negeren, en lekker aan het werk zetten. Ik heb ook een paard gehad die overal spoken zag en van een scheet aan de kletter ging Hield na een tijd volhouden op..

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:16

ben het met mr_mikey eens, gewoon het gedrag negeren, als je het aandacht gaat geven heben ze hun zin!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:25

Ik heb dit achterlijke gedrag van mijn ruin altijd proberen te negeren. Ik ben er op verschillende manieren mee omgegaan (ook onder instructie) maar er is eigenlijk geen enkele manier om hem van iets te overtuigen. Als iets in zijn ogen eng is dan ís het eng en dan kun je op je kop gaan staan, maar je krijgt hem er níet langs!
In de training omzeil ik dit soort dingen tegenwoordig gewoon. Ik rij er dan niet langs, desnoods ga ik die dag op de volte rijden als het nodig is.
Daarbij wel opmerkende dat hij het op wedstrijden niet tot bijna niet doet en hij 'zo goed' aan de hulpen staat, dat ik hem er vaak op een rijtechnisch kunstje erlangs kan rijden.

(En tóch ben ik een keertje uitgebeld in het ZZ licht omdat ik hem niet langs het juryhokje kreeg.)

Door de ervaring met mijn ruin denk ik dat echt kijkerige paarden nooit zullen ophouden met kijken, 'zoeken' en schrikken. Hooguit zul je het ooit wat kunnen 'verbloemen' doordat het paard verder komt in de africhting.

Ik zou er als ik jou was niet op ingaan. Misschien kún je een paar keer proberen de confrontatie aan te gaan en het op te zoeken. Afhankelijk van die reactie en je ervaring ermee, zou ik ermee doorgaan of ermee stoppen en gewoon lekker op een plek gaan rijden waar ze níet schrikt.

Mijn ruin heeft overigens diverse 'schrik'trainingen (o.a. Emiel Voest, Dream Stables etc.) gehad die allemaal ook niet hebben geholpen. Hij is inmiddels 15 en het is niet minder dan toen hij jonger was.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:40

Ook San kan een vreselijke zeikerd zijn met dingen in de bak.. Ik weet wel waar hij zijn kop erop zet.. dat is bij de uitgang. (springbalken hokje ) Vroeger ging ik stilstaan en dat is natuurlijk ook een spelletje geworden.. Hard aanpakken heeft helemaal een averechtse werking.. In stap kijkt San er helemaal niet naar..
Ik probeer het ook zoveel mogelijk te negeren en echt de andere kant op te kijken als we daar langs gaan rijden.. En dat helpt redelijk.. Als ik mee ga kijken is het helemaal foute boel.
San maakt er ook een spelletje van hoor.. want als hij eenmaal lekker aan het werk is dan rij ik hem overal zonder te kijken langs.
En als ik het gevoel heb dat ik er boos om ga worden omdat ik niet zoveel gedultjes heb gegeten voordat ik op stap.. Dan ontwijk ik die plek een tijdje.. Ik rij lekker.. en dat vind ik eigenlijk heel belangrijk..

Op wedstrijden heb ik er het minste last van.. Ik laat hem een rondje kijken en meestal gaat het dan wel..
Paar wedstrijden terug in het Waarland vond hij een hoek eng waar hij al die wedstrijden ervoor nooit naar gekeken had.. Ja dan rij je 146 pnt.
Want dan los ik dat ook echt niet op in 5 minuten..
Laatste wedstrijd is hij erg kijkerig in de losrijbak en ik ga de wedstrijdbaan in en hij heeft nergen naar gekeken.. Ja dit weet ik inmiddels en hier zal ik mee moeten leren leven
Ik ben er niet bang meer voor.. (vroeger wel) maar soms trek ik hem wel eens door de gehaktmolen hoor in gedachten als hij zijn kijk dag weer eens heeft

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:16

Die van ons kon dat ook heel goed, schrikken kop in de lucht en wegwezen.
Tot op zekere hoogte is dat genegeerd en als hij stilstond werdt hij uitgebreid beloont. Het stilhouden dus en niet het wegwezen.

Maar op een gegeven moment was het toch wel heel duidelijk dat voor het "schrikken" al eens de oren naar achteren gingen of eens nijdig van het bit af werd gekomen, kortom hij was het er niet mee eens, concentratie verlies op de ruiterhulpen en dan maar even wegwezen...

Als je dat verschil kunt onderkennen kan je het vaak al van te voren oplossen door hem bij de les te houden. Schiet hij toch weg, zorg dan dat je een noodstop leert. En altijd belonen als hij weer tot rust is gekomen.

De noodstop moet je alleen leren met hulp van een ervaren iemand, je moet n.l. 1 of 2 keer heel vervelend zijn in zijn mond. Het gaat om je veiligheid maar toch... Maar als Uk zich nu groot maakt en wegsprint dan hoeft Saskia alleen haar hand naar voren te brengen en Ho te zeggen, 100% succes verzekerd( bij Uk dan, niet ieder paard zal, denk ik, hetzelfde zijn) En dan maar weer belonen en op zijn gemak stellen.

Natuurlijk gaat dit niet op bij echte paniek, maar 99% van de schrikpaarden wil toch eigenlijk ook wel heel graag schrikken, ze zitten onder het rijden al te loeren van wanneer krijg ik de kans. Waar zit die kabouter.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:19

Melody heeft ook die vreselijke bakkabouters ziekte

Tsjah, ik erger me er nu niet meer zo erg aan. Vroeger vond ik het wel vervelend, omdat ik toen geen vijf minuten kon rijden of ze verstoorde de rust weer met haar ge-ren en geschrik. Ik heb haar gewoon consequent teruggenomen, en meteen verder gegaan. Langzamerhand bouw je natuurlijk ook een band op, en dat helpt ook wel. Ze schrikt nu veel minder vaak, en ik weet wat écht eng is en wat niet. Door een enge hoek rijd ik vaak schoudervoor, zodat ze er toch een beetje doorheen gaat

Mijn tip is dus, blijf lekker ontspannen zitten zodra ze schrikt, maar neem haar wel metéén terug, dus echt consequent op de rem zetten. Daarna rij je weer vrolijk verder alsof het helemaal niet gebeurd is. Maak je vooral niet druk, en word niet bang, want dat vind ze natuurlijk nog leuker

(ik typ nu alles in de 'ze'-vorm maar misschien is het wel een hij )

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:21

@amondi, ik ben het niet helemaal met je eens, want paarden bedenken dat niet van tevoren, paarden gaan de ruiters niet pesten, zo denken paarden namelijk niet. Dat maken wij ruiters ervan: hij stelt zich aan, hij heeft geen zin blablabla. Wij snappen niet hoe zij dingen zien en zullen nooit begrijpen waarom ze schrikken.

Ik heb ook een kijkerige merrie, zeker op die winderige dagen zoals gister. Vreselijk. Soms is er niks mee te bezeilen, dan stap ik af, klik de teugels los en laat haar even lekker rond rennen in de bak, even de spanning eruit rennen. Dat werkt wel, daarna stap ik op en ga het negeren en idd dressuurmatig rijden, veel figuren en oefeningen. Ik kan er zelf ook wat gespannen van worden en dat moet ik zien te voorkomen, veel uitblazen, kletsen, lachen erom dat ontspant en helpt ook. Straffen helpt NIET, krijg je alleen maar meer spanning van!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:25

En ik ben het niet met jou eens bramblerose, want paarden stellen zich soms wel degelijk aan. Voorbeeldje : Ik rijd een rondje langs m'n instructrise. Volgende rondje heeft ze ipv 2 maar 1 hand in haar zak (bijvoorbeeld), daar schrikt Mel zich dan hélemaal kapot van, dat vind ik dus best wel aanstellen

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:07

Ik heb 4 jaar op een vreselijke zenuwachtige KWPN merrie gereden. Ze was in de bak net een mak lammetje, reed ook op M-niveau (altijd wedstrijden gereden), maar zodra ik buiten de bak kwam dan kon ze, echt waar, als een hond inelkaar kruipen en trillen over haar hele lichaam, zo bang. Dat was dus ook echt niet gespeeld! Maar ik heb toch doorgezet, deedt altijd net alsof er niets aan de hand was, en ze wist ook dat ik er, hoe bang ze ook was, toch langs ging. Bovendien ging ik situaties die echt voor grote problemen zorgde uit de weg. Maar echt relaxed buiten rijden was het niet, had er ook een slof aanhangen, omdat ik haar op de teugels alleen bij het schrikken echt niet kon houden. Ze knalde rustig 100 meter in woeste galop weg, en dat gebeurde ook wel bij de autoweg. Heb er wel mee om leren gaan maar ben wel eens door het oog van de naald gekropen.

Denk dat het er zeker mee te maken heeft dat sommige dingen onverklaarbaar zijn voor paarden. Bovendien horen ze veel beter dan ons, dus als wij nix in de gaten hebben hebben de paarden dat al lang en breed door. En zal het ook geen karaktereigenschap kunnen zijn??

Paard (was niet mijn eigen) is uiteindelijk verkocht naar een manege. Voor haar misschien het beste, kan ze in de veilige bak lopen. Zorgt het minst voor stress.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 10:24

1 ding weet ik idd wel, en dat is dat je het nooit moet afstraffen, omdat je het dan dus (negatieve) aandacht geeft en je het eigenlijk alleen maar erger maakt.

Ik weet uit ervaring dat ontspannen zitten en negeren het beste werkt. Het vergt wel wat van je geduld, maar ik bereik er het meeste mee. Maar als ik dus mijn dag niet heb, kan ik er best slecht tegen. Dan moet ik echt tot 10 tellen en heel fanatiek gaan zingen en zo

Ik denk ook wel dat het een beetje paard gebonden is of zo. Want echt die hetere paarden zijn veel kijkeriger. We hebben namelijk ook een 4,5 jarige merrie die juist weer supercool is en nergens van schrikt. Da's echt de enige, de rest is heel kijkerig en aanstellerig.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:35

Ik ken het hoor Anneke; mijn ruin is echt een heethoofd en lekker fanatiek. Ziet dagelijks bakkabouters en spoken en per dag verschilt het wat hoe heftig hij erop reageert.

Mijn merrie daarentegen is gewoon een heerlijke, super relaxte, cool-in-de-kop-merrie! Zet geen pás verkeerd, was binnen 1 rit lekker verkeersmak en kun je altijd lekker en ontspannen op zitten.

En toch hebben mijn ruin én mijn merrie allebei zo hun eigenaardigheden, twee totaal verschillende karakters maar vind ik ze allebei even gaaf, leuk en lief: mijn ruin omdat het zo n patser is en mijn merrie omdat ze altijd zo lekker nuchter is!

Als ik absoluut mijn dag niet heb, ga ik meestal ook niet rijden op mijn ruin. Gewoon omdat ik weet dat ik dan ga 'happen'. Het aparte aan hem is wél weer dat hij niet extra heet wordt van eventuele weersomstandigheden...

arabiergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:52

wat ik doe met mijn pony is vaak aan de hand langs enge dingen heen lopen ..
en dat vaak herhalen .. tot dat het wat beter gaat..
doet ze dat goed..ga er eens opzitten en doe het dan eens.
bij hielp het heel goed.
ze is nog wel angstig maar loopt er nu wel gewoon langs met wat been ..
mischien dat je hier wat aan hebt

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:16

Dat een paard soms linksom iets niet eng vind en rechtsom wel, heeft te maken met de manier waarop het paard ziet. En niet met aanstelleritis.

Overigens heb je bij paarden, net als bij mensen nou eenmal dieren die heldhaftiger zijn dan de andere. Jij als ruiter bent dan verantwoordelijk om dat dier meer zelfvertrouwen te geven.

Door de manier warop jij reageert, kun je paard heel erg helpen. (Denk aan je houding, ademhaling etc.)

Ik zou dus toch een goede instructrice vragen. Dikke kans dat het niet van vandaga op morgen weg is, maar dan kun je het gedrag op de lange termijn wel degelijk doorbreken door het dus wat meer zelfvertrouwen te geven.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:38

Het valt mij op dat sommige mensen weten waar hun paard van schrikt in de bak,
Onbedoeld en onwetend misschien ga je daar op zitten,
Als een paard een vliegje voelt,
voelt je paard ook die ene spier die je vasthoudt omdat je denkt dat je paard gaat schrikken..

En dus schrikt hij,want hij denkt dat er iets engs is,
Het is dus een cirkel.

Mijn paard is in de bak nooit bang,Enkel van zijn eigen deken die daar opeens al een half uur langs de kant ligt,Niks tegen doen,normaal doen..

Buiten wil de mijne nogweleens onverwachts schrikken,
Maar daar kun je niet op zitten,omdat je simpel weg niewaar WAAR en WANNEERm hij schrikt,

Ik heb bij mijn paard gemerkt,
Hou ik vast,schrikt hij,vind IK iets eng en laat ik los,banjerd hij zo door...

amice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:36

Probeer eens tips uit het boek Het paniekvrije paard van Rick Pelicano, is nog leuk ook.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:16

De mijne schrikt ook best vaak. Meestal zet ie het dan op een lopen. Vaak ook nog wat fijne bokken erbij.
In de bak zet ik hem dan op de volte (niet te klein, dan draai ik hem kreupel) en neem em terug in draf. Gewoon doorrijden en lekker hard werken.

Buiten probeer ik hem eerst terug te nemen en als dat niet lukt, draai ik hem gewoon de bosjes in. Mss niet dé manier, maar beter dan dat we onder een auto komen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:23

Mr_Mikey schreef:
Dat gedrag gewoon proberen te negeren, en lekker aan het werk zetten. Ik heb ook een paard gehad die overal spoken zag en van een scheet aan de kletter ging Hield na een tijd volhouden op..

Ja, precies, als ze ze goed aan het werk zet hebben ze geen tijd voor geintjes!
Mocht het echte angst zijn, dan kun je het beste ook proberen net te doen alsof er niets aan de hand is, dan zoek je het gewoon niet op, gaat eerst aan de andere kant beginnen, pas als dat echt lekker gaat ga je steeds dichter richting de enge plek, voordat je het doorhebt ( en het paard ) kun je gewoon doorrijden!
Dus niet kwaad worden, maar ook niet geruststellen, dan geef je juist toe dat het eng is!
Het is soms lastig, zo'n paard, maar als het eenmaal lukt, heb je je paard wel echt in de hand, dus zie het als een uitdaging!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:33

Bramblerose schreef:
@amondi, ik ben het niet helemaal met je eens, want paarden bedenken dat niet van tevoren, paarden gaan de ruiters niet pesten, zo denken paarden namelijk niet. Dat maken wij ruiters ervan: hij stelt zich aan, hij heeft geen zin blablabla. Wij snappen niet hoe zij dingen zien en zullen nooit begrijpen waarom ze schrikken.

Paarden denken ook niet dat ze gaan pesten, maar ze kunnen op die manier wél proberen onder het werk uit te komen, vooral de slimme paarden kunnen er wat van!
Als je namelijk zo'n paardje goed aan het werk hebt, en jij de overhand, dan merk je dat het paard opeens helemaal niet schrikkerig is!
Zelf heb ik het vaak meegemaakt, sommige paarden weten precies wie erop zit, of ze lopen prima, of ze maken er een potje van!
Onderschat ze niet, mijn paard had ook een heeeele grote trucendoos!
Zo had ik een verzorgster, zij ging rijden en ik gaf wat aanwijzingen.
Als ik wegliep racede mijn paard gelijk lekker de bak door, mamma is weg dus ik ga even stout doen!
Kwam ik weer terug was hij weer zo braaf...en dat paardje was echt nergens bang voor, ik trouwens ook niet!

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:38

soms heb mijne ook zo'n dag, maar eigenlijk vind hij het helemaal niet eng. en moet ik hem gewoon ff afstraffen en is alles goed.
en als hij ergens niet langsdurft gaan ik hem niet slaan ofzo, maar ik schreeuw gewoon heel hard zn naam, en dan loopt ie er zo langs.

maar iedere 1e maandag van de maand gaan er natuurlijk buurtsirenes. en toen wist ie niet waar het vandaan kwam, alle kant opkijken.. haha.

maar soms moet je gewoon ff laten weten dat ze zich niet zo moeten aanstellen.
succes!

simmy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:15

kom op mensen, paarden zijn vluchtdieren! Het is dus voor een paard volkomen natuurlijk om.. (juist ja) te vluchten als het denkt dat er gevraar dreigt.
Het heeft dan dus ook geen zin om een dier te straffen!