Mijn jonge paard zwaait met zijn hoofd, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Mijn jonge paard zwaait met zijn hoofd, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:26

Ik heb al vaker paarden beleerd maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen en misschien heeft iemand tips.

Het is nu de zevende keer ongeveer dat ik op hem gereden heb, los in de bak, en het stuur zit er al redelijk op, we maken simpele voltes en draf-stap overgangen en afentoe halt houden, galop vind hij nog moeilijk dus dat doen we nog niet.

Nou sluipt er langzaam een kwaaltje in dat hij zijn hoofd steeds hard omhoog zwiept zodra hij teugeldruk voelt. (alsof er muggen op zijn ogen zitten zegmaar, even om een voorstelling te maken )

Als ik zachtjes inhoud met mijn teugels en ga zitten en "hooo maar " zeg, gaat hij hard tegen de druk in door zijn hoofd omhoog te zwiepen op een ontustige manier, waardoor hij eigenlijk alleen maar rukken in zijn mond krijgt.. Hij stopt dan wel, maar ik kom dus niet in de gelegenheid om een zwachte subtiele hulp te geven..

ook bij eenzeidige teugeldruk wil hij het nog weleens doen.

Maarja, toch is het gebruik van de teugels nodig als hij nog niet geleerd heeft op gewicht en been te sturen enz..

Als hij bijgezet is aan de longe doet hij het trouwens ook afentoe gewoon omdat hij een beetje jolig is, maar met rijden doet hij het denk ik meer uit "stoutheid" want hij doet het ook vaker dan aan de longe.

Ik wil dit gewoon voorkomen want als hij er voor zorgt dat hij steeds rukken in zijn mond krijgt, wordt hij natuurlijk ook veel eerder hard..

Misschien kan iemand me helpen.. ik ben er nog niet aan toe om les te nemen want we rijden hooguit 10 minuuten tot een kwartier per dag, we zitten echt nog in het beginstadium.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:49

mischien zit je dan te diep in het zadel?

Dat hij te veel druk op zijn rug voelt, om dit te gaan ontwijken schud hij mischien zo met zijn hoofd. Lastig probleem...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:52

Misschien is het verstandig om alvast een tandarts naar zijn gebit te laten kijken... Als je druk neemt dat het zeer doet? Wat voor een bitje heb je in? Ligt het zadel helemaal goed? En heb je geen instructeur die een kwartiertje met je kan werken, zo deden wij het ook en dan heel langzaam opbouwen... Succes!

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 16:10

Bedankt voor de tips, de tandarts is vorigeweek net geweest, alles was goed. Ik zal eens aan mijn instructrice vragen of ze voor een kwartiertje wil komen.. aan zijn rug had ik eigenlijk nog helemaal niet gedacht, ik ga vandaag eens proberen om diep te zitten zónder de teugels te gebruiken, kijken of hij het dan ook doet.. maar ik denk het niet, want als ik gewoon lichtrij en eenzeidige druk geef tijdens het sturen vind hij dat ook niet fijn. Hij moet gewoon het bit gaan acceptere, kijk de bijzet wisselt niet van druk, teugels wel, het is ook volkomen begrijpelijk maar ik wil niet dat dit er in gaat sluipen als kwaaltje.. Ik rij met een dubbelgebroken watertrens.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:48

in het begin zijn ze nog wat onwennig met het bit, ken ook een paard die daar last van heeft, nu kauwt hij er lekker op en vind hij het geen gek ding meer, hoofdje is dus ook een stuk rustiger, ik zou het nog even afwachten. Maar inderdaad eerst even de instructrice laten komen, misschien dat zij het weet.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:50

Ik weet niet hoe oud je paard is,maar het kan zijn dat hij nog aan het wisselen is.Dan staan er misschien tanden op doorbreken en dat is best wel pijnlijk.Wat ook nog wel eens wil helpen is,in plaats van een dubbelgebroken bit,er een dikke watertrens in te doen.Een dubbelgebroken bit ligt n.l wat losser in de mond en sommige paarden vinden dat niet fijn.Iemand even laten kijken is natuurlijk altijd goed,twee weten immers meer dan een.Succes.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:23

Mijn vierjarige heeft daar ook last van. Hij doet het inmiddels al stukken minder. Bij mij hielp een dunner bitje in ieder geval al heel erg, hij heeft maar een kleine mond, dus een gewoon/dikker bitje vond hij niet prettig. Nu rij ik dus met een Myler.

Daarnaast probeer ik zo min mogelijk met mijn hand te doen, de hand ontspannen houden, geen tegendruk geven, en hem op je been naar voren rijden zodat hij zelf na gaat geven. Dus toch proberen zoveel mogelijk op been en zit te doen, en hem van voor met rust te laten, hij komt vanzelf wel. Met mijn paard kan ik nu ook in de draf en galop gewoon contact houden met de teugel zonder dat gezwaai, het beperkt zich nu alleen nog tot de stap.

Maar het zou goed zijn als je instructrice tijd voor je heeft. Zit je dr echt nog maar 15 min op? want je kan ook een groot deel van je les stappen, daar kun je ook veel dingen oefenen.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:54

Heey bedankt voor de tips, de tandarts is net geweest dus daar ligt het niet aan, ik heb gister gereden en hij begint nu al wat voorwaardser te worden, dan komt hij toch al iets naar de hand toe, ik denk dat het inderdaad veel temaken heeft met onwennigheid, het nog niet willen accepteren van teugeldruk. Ik heb gister niet eerst gelongeerd maar ben er voor het eerst meteen op gegaan, dat ging eigenlijk harstikke goed, en zo hebben we ook iets langer kunnen rijden, en veel dingen in stap geoefend.. ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. En ik moet inderdaad van voor met rust laten maar dat probeer ik toch al wel zo veel mogelijk te doen, ik hoop dat hij snel begrijpt hoe hij een overgang op zit maakt, want ik moet hem nu echt nog tegenhouden met het bit omdat hij afentoe gewoon eigenwijs is en door mijn stemhulp heen loopt..

Nina_Chicka

Re: Mijn jonge paard zwaait met zijn hoofd, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:59

Mijn vriendin heeft ook een jong paard dat net onder het zadel is en het hoofd zwaai probleem komt bekend voor.. alleen het paardje in kwestie doet het enkel in draf.. niet in de andere gangen.

Ik heb dit probleem ook al eens voorgelegd aan mijn instructrice en die zei dat als het paard niets mankeert aan gebit, rug en het heeft een goed passend tuig het waarschijnlijk inderdaad moeite heeft met het bit accepteren. Lastig die jonge paarden