Lang en laag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Lang en laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:35

Mijn paardje heeft een aantal massage sessies gehad, want hij zat vast in de rug.

Nu moet ik van de masseur mijn paard over de rug rijden om zijn spieren te ontspannen en los te maken. In het begin was dit heel erg wennen, omdat ik nooit zo reed en simpelweg omdat mijn paard en niet deed (achteraf ook niet kon).

Ik moet mijn paard dus lang en laag rijden, of heb ik dit fout? Ik krijg hem wel al iets lager ingesteld dan eerst, dus dat is al een pluspunt.

Maar hoe krijgt hem nu nog verder omlaag? Zodra hij ook maar iets ziet ben ik hem direct kwijt (als is het maar een mus ).

Iemand tips? alvast bedankt

carlijn83

Re: Lang en laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:24

De verbinding er in rijden van achteren naar voren, door de voorwaartse hulp zal ie als t goed is wel het tempo opvoeren maar dan vang je hem vervolgens weer op met je zit.
Dit herhalen en dan uitkauwen naar beneden, een beetje zoeken met een kleine handhulp door in die laag/lange houding af te kunnen wissselen in nageeflijk door rechts en links, als ze daar in los laten kun je m nog verder laten zakken.

Lastig uit te leggen achter de compu, hoop dat je t begrijpt

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:48

contact houden met de mond en steeds iets vragen en dan toegeven. vraag steeds iets meer totdat ze heel laag loopt met haar neus. sommige paarden hebben er een handje van om dan heel sloom te gaan lopen, dus zorg dat je wel voorwaarts blijft, anders is het gewoon lopen met hoofd laag en dat is neit de bedoeling van over de schouder.

sannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:41

Ik heb het als volgt geleerd.
Zet je handen flink breed (echt dat je denkt dat je als een malloot op je paard zit). je kan dan veel druk zetten zonder dat je echt trekt en hij kan er op die manier ook niet op hangen. Hou een behoorlijke maar constante druk (NIET zagen). De enige manier voor je paard om onder de druk uit te komen is dan omlaag. Je volgt dan de beweging door je handen dichter bij elkaar te brengen. hierdoor worden je teugels langer. Als hij weer omhoog komt zet je je handen weer breedt. Als je dit goed doet komt je paard heel snel met zijn neus tussen zijn knieen.
Hou er wel rekening mee dat dit veel spierkracht vraagt van een paard. Als hij het goed doet, eerste keer 10 minuten volhouden in stap en dan stoppen. Dit langzaam opbouwen en ook oefenen in draf.

LilliputterJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:49

het ene paard wil graag lang en laag lopen en de ander niet,de mijne deed het echt niet maar nu rijd ik er al 2 jaar op en de laatste 3 maanden gaat dat heel goed,veel oefenen...vraag'stelling' naar beneden en steeds meer vragen,net of je wilt halsstrekken maar dan wel rond houden,en hij moet niet op je hand gaan hangen....zo probeer ik het in elk geval het gaat nu al stukken beter,het is ook niet iets wat je in 1x kan....sucses ermee

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:53

dat met die handen breed klinkt me erg onlogisch en nogal dwingend in de oren (lang en laag is een resultaat van ontspanning?). maar over handen breed loopt elders op dit forum al een discussie, dus dat terzijde. ik zou het zelf niet zo doen, hoogstens als laatste redmiddel als ie op geen andere manier omlaag komt, maar dan zou ik het liever aan een (dubbele) longeerlijn proberen. uitleg van carlijn met de toevoeging van patsur klinkt me goed. als hij "slomer" wordt betekent dat dat of hijzelf of je hulpen niet in evenwicht zijn, naar voren oplossen en overnieuw evenwicht zoeken dus.
succes! aan je foto's te zien komt het wel goed.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 17:09

Heej, super bedankt voor al jullie reacties ...ik kan weer aan de slag. Helaas vandaag nog niet want volgens het trainingschema mag ik vandaag alleen maar met hem aan de hand stappen....Dus morge weer heb er nu al zin in. Toch wel vervelend als je gedwongen wordt niet te rijden, maar te stappen aan de hand maar goed het is voor zin bestwil!