Rug wegdrukken met springen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Risico_T

Rug wegdrukken met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 12:50

hallo,,

ik zou graag willen weten wat je eraan kan doen als je paard zijn rug weg drukt met springen.

mijn paard is er voorzichtig met springen, hij wil echt niet ze benen stoten. Maar daardoor gaat hij soms ( echt niet altijd) zonder rug springen (als een hert) omdat hij juist niet ze benen wil stoten maar dat dan meestal wel gebeurt als het een beetje hoger is.

Ik rij hem in een rustig grondtempo aan maar zorg wel dat ie actief blijft galoperen op de sprong af, ik geef hem voldoende ruimte op de sprong om te springen. Wie weet een oplossing om een paard beter met de rug te laten springen??

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:51

veel lijntjes met gymnastische sprongen gebruiken zoals in uitjes zodat ie over de rug gaat springen leert om zijn rug in de juiste manier te houden

HarryM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:59

ik denk dat als je je paard op een ontspannen manier rijd dat hij zijn rug dan al in mindere mate wegdrukt (weet natuurlijk niet hoe je hem/haar rijd ) dus ik zou hem lekker ontspannen eerst even lekker laag laten springen en dan aldoor als je merkt dat ie zen rug wegdrukt weer een stapje terug doen zo denk ik dat je hem het beste weer een ontspannen houding kan geven zodat ie zijn rug niet wegdrukt

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:33

probeer je paard al in het losrijden voorwaarts neerwaarts te rijden. rijd hem maar met zijn neusje naar de grond, maar wel rond, dus niet te lang laten worden, dat hij uitelkaar valt. op de manier rek je zijn spieren in zijn rug. begin ook op deze manier met draven.

inderdaad grondbalken en in-uitjes is ook een goede oefening. ga je toch al een hogere sprong springen (50/60 cm), probeer je paard iets eerder uit te vloeien, laat hem zijn pas verruimen, zodat hij zich voor de spong al langer kan maken (lees laatste 3, beter 2 passen)
als je hem te kort laat galoperen, dus misschien te rond, dan ga je een veer spannen en het paard verruimd zich dan niet meer.

succes

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:35

Ze eens 2 hindernissen op een grote volte, tegenover elkaar, zodat je bijvoorbeeld bij B een hindernis hebt en eentje bij E. Voor elke hindernis leg je een balk op 3 meter. En ná de hindernis leg je een balk op 3 meter.

Houd stelling en blijf in je basistempo.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:40

Ik ga mee in de in uitjes. zodra ze die kent kan je er wat mee variëren, meer achter elkaar en ook korter zettten.
1 recht , 1 kruisje, 1 recht, etc.
Is een super oefening, maar wel vermoeiend voor het paard.
En uiteraard vw neerwaards losrijden.

Risico_T

Re: Rug wegdrukken met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 13:34

Hij is wel ontspannen met los rijden, en loopt dan ook zeker wel over de rug, ik rij hem vaak heel laag rond.

Ik ga wel proberen om veel gymastiek met hem te doen (in uitjes grondbalkjes enzo ) dan zal het denk ik wel goed met hem komen.

heel erg bedankt voor de reacties.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:46

Ik dacht ook direct aan balkjes lopen...

Garfield

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:54

nelis schreef:
veel lijntjes met gymnastische sprongen gebruiken zoals in uitjes zodat ie over de rug gaat springen leert om zijn rug in de juiste manier te houden

Helemaal mee eens.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:48

Probeer het ook rustig op te bouwen, dan heeft hij meer tijd om te onspannen en tussendoor ook steeds éérst weer tot ontspanning rijden, je kunt beter twee keer ontspannen een klein sprongetje maken, dan bouw je dat makkelijker op dan 10x een gespannen sprong!
Het is ook écht zwaar voor je paard, dus let goed op dat je niet teveel vraagt!
Succes, volgens mij moet het met de reacties die je gehad hebt best lukken!