Hoe krijg ik hem ontspanner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenMeisJ

Hoe krijg ik hem ontspanner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:12

Ik had vandaag weer wedstrijd op Spetter. Ik heb wel vaker op hem gereden en ben ook weleens 3e met hem geworden. Ik heb ook meestal wel een promotiepunt, maar de laatste 2 wedstrijden niet...Wat nou het probleem is: hij is niet ontspannen en daarom loopt ie flink door. Ik had vandaag als commentaar van de jury dat ik ontspanner moet gaan zitten, en een vriendin zei dat ik mijn handen wijder uit elkaar moet houden. Hoe krijg ik hem ontspanner? Iets met z'n hoofd naar beneden? Zou mijn zit alleen al helpen?

Horsea_nl

Re: Hoe krijg ik hem ontspanner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:32

je handen niet uit elkaar zetten!

en gewoon elkker ontspannen gaan rijden wanneer je voor jezelf rijd.. gewoon lekker wat voltes rijden zijn hoofd laten zakken en weer omhoog vragen.. als jij ontspannen bent word je paard het vanzelf ook!

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:36

Je moet zelf ook ontspannen zijn, een paard voelt het namelijk aan van de ruiter en neemt dat dan over. Probeer rustig te zijn voor een wedstrijd en gan je vooral niet druk maken dat je paard onrustig is want dan wek je een kettingreactie op en dat is ook niet de bedoeling!

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:37

lotjj92 schreef:

en gewoon elkker ontspannen gaan rijden wanneer je voor jezelf rijd.. gewoon lekker wat voltes rijden zijn hoofd laten zakken en weer omhoog vragen.. als jij ontspannen bent word je paard het vanzelf ook!

Kijk dat doet ie niet, zijn hoofd naar beneden En waarom niet mijn handen wat verder uit elkaar zetten?
Laatst bijgewerkt door PaardenMeisJ op 12-02-06 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:38

Linda1984 schreef:
Je moet zelf ook ontspannen zijn, een paard voelt het namelijk aan van de ruiter en neemt dat dan over. Probeer rustig te zijn voor een wedstrijd en gan je vooral niet druk maken dat je paard onrustig is want dan wek je een kettingreactie op en dat is ook niet de bedoeling!

Dat weet ik inderdaad, de volgende keer dat ik op hem rijd zal ik er extra op gaan letten. Bedankt voor je reactie!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:50

PaardenMeisJ schreef:
Ik had vandaag als commentaar van de jury dat ik ontspanner moet gaan zitten

Het antwoord op je vraag heb je zelf al gegeven.Als jij ontspannen gaat zitten gaat je pony ook ontspannen.als jij gespannen zit gaat je pony gespannen lopen.Zo simpel is het nu Het heeft dus niets met je pony te maken maar met de ruiter.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:52

Oké, maar hoe zou ik hem dan verder met zijn hoofd naar beneden kunnen laten komen?

amice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:13

rechts of links gesteld rijden, en dan een aantal klein ophoudingen maken , zodra hij zijn hoofd laat zaken de teugel iets ontspannen (als beloning, niet helemaal losgooien), zodra hij weer omhoog komt met zijn hoofd opnieuw ophoudingen maken, vooral consequent blijven hierin, het kan lang duren maar op een bepaald moment merkt hij dat het voor hem aangenamer is om zijn hoofd laag te houden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:25

Als jij niet ontspant gaat zijn hoofd helemaal niet naar beneden.Als je te snel en te veel wilt waar het nu een beetje op lijkt zal het niet goed gaan.Eerst werken aan de ontspanning van jezelf.vraag jezelf eens af waarom je gespannen rijdt.Vind je het spannend, vertrouw je het niet helemaal??

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:48

Ik denk dat het komt gewoon door de zenuwen van de wedstrijd. Als ie hard gaat denk ik dat ik te gespannen ga rijden, daar moet ik aan werken. Bedankt!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:13

PaardenMeisJ schreef:
lotjj92 schreef:

Kijk dat doet ie niet, zijn hoofd naar beneden En waarom niet mijn handen wat verder uit elkaar zetten?

Als jij vraagt of hij z'n hoofd naar beneden doet dan is het niet eens hup, klaar.
Daar moet je tijden (maanden) voor oefenen voor dat dat goed gaat.

Als jij je handen uit elkaar gaat zetten trek je de pony aan de teugel. Je ziet heel vaak meiden rijden die de handen heel wijd en naast de knieen hebben. Alleen om de pony aan de teugel te 'rijden.'

Steeds vragen en ontspannen. Vragen is knijpen in de teugel en bij ontspannen laat je weer los en doe je hand naar voren om te kijken of je pony de hand wil volgen. Doe dit niet met een hand en dan met de andere hand, dan ga je uiteindelijk zagen.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:20

Oké bedankt!

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:18

PaardenMeisJ schreef:
Ik denk dat het komt gewoon door de zenuwen van de wedstrijd. Als ie hard gaat denk ik dat ik te gespannen ga rijden, daar moet ik aan werken. Bedankt!

Komt wel goed hoor.Lekker blijven oefenen.Vraag eens aan je instructeur ontspannings oefeningen die je kunt doen dan kun je steeds weer ergens op terug vallen als het even niet lekker gaat.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:51

Door zelf ook goed te ontspannen

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:21

Zelf minder gespannen zijn, goed losrijden