waar zit de rem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

waar zit de rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:54

Ben ik lekker relaext met mijn paard aan het stappen aan een lang teugeltje in de bak.
Krijgt ze ineens de polder in d'r kop en gaat als een gek rennen. (geen aanleiding voor).
Ik kan dan niks meer doen. Als ik in d'r mond zit gaat ze alleen maar harder.
Kan alleen maar wachten tot dat ze stil staat. Ik probeer d'r dan op een volte zetten. Wat nogal moeilijk gaat.

Hebben jullie daar tips voor?

PureSG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:03

hoi hoi,
1 ding: vooral NIET gaan trekken.
Dat je haar op een volte wilt zetten is al een goed begin maar als je trekt gaat je pony zich tegen het bit verzetten en dus wilt ie vluchten voor het bit, dus harder gaan..
Ik kan je zeggen dat je een ophouding ( een halve kan ook wel)moet maken van ong. 3 seconden en dan weer los laten en dan weer een (halve) ophouding maken van 3 seconden en ondertussen kan je proberen haar op de volte te krijgen waar weinig kans toe is..
Ik ben geen expert maar zo is het mij geleerd, mocht je pony gek worden..
Succes iig! groetjes...

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:11

Het is een paard van 1.67.
BEn gister op curcus geweest maar heb niks van de cursus mee gekregen (het praktijk gedeelte) omdat mevrouw alleen maar wilde rennen. Ik kon helemaal niets bij de minste druk op het bit ging ze alleen maar harder rennen. Ik kon een beetje de teugel tegen de hals leggen om een volte te maken maar meer niet.
Ze hielpen me wel. Maar ik raak dus heel gauw in paniek. Ze gaat rennen ik raak in paniek kom na een rondje weer tot bedaren en kan dan proberen haar terug te krijgen. Mar echt leuk is dit niet. Ik heb al geen vertouwen en dan gaat ze nog aan de kletter ook. Als iemand me dan toe roept wat ik moet doen dan gaat het wel aardig maar alleen raak ik echt helemaal in paniek . En kan dan niet veel meer.
Ze is echt super braaf maar ik heb geen vertrouwen en het paard ook niet.
(weer een lekkere combinatie)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:18

Hand naar voren en been eraan, laat maar lopen, dan is binnen een paar tellen de lol er van af en laat haar dan maar 5 rondjes achter elkaar galoperen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:28

hmmm ja dat is misschien wel een idee.
Heb nu echt de neiging om erop te gaan zitten en het even goed duidelijk te maken dat ik dat niet meer wil hebben. Rennen kan ze doen op het land of aan de longeerlijn niet met mij erop.

amice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:06

Zit d'r bit wel goed, is er niet iets waardoor ze pijn voelt, want als dat zo is blijft ze rennen en wordt het alleen maar erger

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:17

Ze is vorige week naar de tandarts geweest. En daar is flink geveild.
Ik heb al een myler geprobeert level 1 en rij nu met een dubbelgebroken watertrens. Maar op alle beide bitten reageert ze zo fel. Misschien moet ik maar zonder bit rijden of een bitje proberen met een smaakje.

Elmond

Re: waar zit de rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:41

ik ben bij mijn paard ook regelmatig de rem even kwijt, meneertje pakt het bit en zet het op een lopen. Loslaten is de beste oplossing, gewoon door laten rennen en als je voelt dat het paard opgeeft en weer rustiger gaat en terug wil naar de draf. Dan moet je doordrijven, laat hem nog maar een rondje of tien doorlopen omdat jij dat wil. Zo leert je paard/pony dat ie naar jou moet luisteren en je geeft hem niet zijn eigen zin. Je paard/pony moet een bloedhekel aan wegrennen krijgen, dan wil hij het de volgende keer wel laten. Ik heb het zo mijn pony afgeleerd, maar mijn paardje nu is veel sterker...ik ben met hem al een week of 3 zo bezig(ik rij maar 2 keer in de week ivm vroeg donker en stage/school en geen bak bij huis). succes ermee

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:23

Leer je paard eerste wijken voor druk. Van nature zal een paard altijd tegen druk ingaan, dus als jij druk geeft op het bit gaat je paard ertegen in. Elk paard moet leren dat als hij druk voelt in z'n mond of op z'n neus dat hij daar nooit, maar dan ook echt nooit tegen in mag gaan.
Dat leer je door zachtjes druk te vragen. Bijvoorbeeld achter de oren. Je geeft zachtjes druk achter de oren door het halster iets naar beneden te trekken, zodra je paard zijn hoofd ook maar iets laat zakken ontspan je. Zo leert je paard dat als hij mee gaat met de druk er ontspanning volgt en als hij er tegen in gaan de druk blijft.
Dit is een van de belangrijkste dingen in de omgang met paarden, simpel weg om gevaarlijke situaties te voorkomen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:25

goh dat is interesant. Dat heb ik nooit geweten. Bedankt

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:28

Wat ik nu ga zeggen komt misschien niet aardig over maar is wel opbouwend bedoeld.

Ga zelf nou eens goed lessen (weet niet of je dat inmiddels al doet) en kijk wat er bij jou gebeurd.
Je hebt nu een ander paard die toch behoorlijk goed gereden is dus daar moet het niet aanliggen. Geklooi met bitten ben ik ook niet zo'n voorstander van, gewoon dubbel gebroken trensje (naar mijn mening het vriendelijkst), handen laag (heb ik zelf ook nog veeeeeel moeite mee, maar het helpt wel).

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 11:20

Ik heb al heel lang les.
En dit gebeurde tijdens een cursus.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:52

ik heb net je andere topic gelezen, en daar werdt geschreven dat je erg snel in paniek raakt, ik denk dat daar het probleem zit omdat je zelf angstig bent straal je dat ook uit. Messchien is de les die je nu hebt wel niet de goede les ik zou opzoek gaan naar iemand die ervaring heeft met onzekere mensen. en dan komt het vast helemaal goed.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:20

Je hebt inderdaad al een tijdje les, maar met je nieuwe paard heb je nog niet gelest....

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:59

Zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar als je snel in de stress schiet is het misschien wat om er voor de 'zekerheid' een slofje aan te hangen? Je hebt dan net wat meer controle (tuurlijk, als ze écht gaan dan gaan ze, maar het gaat om het idee), dus psychisch voor jou misschien wat fijner?

Natuurlijk eerst zorgen voor vertrouwen en gehoorzaamheid in de bak, gewoon lekker les gaan nemen en áls je dan besluit weer naar buiten te gaan de slof er lang aan voor je eigen gemoedsrust. Misschien dat je dan net wat meer rust en vertrouwen uitdraagt richting je paard, waardoor jullie elkaar minder snel 'aansteken'. En een ander rustig paard mee kan ook helpen.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:02

Remember los je daar het probleem mee op dan? Het probleem zit volgens mij gewoon tussen je oren en denk dat je beter aan vertrouwen kan werken dan een slof pakken zodat je straks niet meer zonder durft.

Ga eerst eens lessen met je nieuwe paardje.

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:05

Misschien kan je (zit)lessen nemen met je nieuwe paardje??

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:14

Charos schreef:
Remember los je daar het probleem mee op dan? Het probleem zit volgens mij gewoon tussen je oren en denk dat je beter aan vertrouwen kan werken dan een slof pakken zodat je straks niet meer zonder durft.

Juist omdát het probleem tussen haar oren zit kan een slof uitkomst bieden. Net dat idee van extra zekerheid kan voor haar wat uitmaken. Als het helpt kan ze ook haar geluksknuffel meenemen hoor, zelfde effect .

Ik zeg ook niet dat ze de slof ook daadwerkelijk moet gebruiken (als in de zin van continu op 'inwerkstand'), die kan gerust op half 7 hangen. Mocht het nodig zijn kun je hem net wat korter pakken zodat het paard niet met het bit tussen z'n kiezen z'n hoofd in de lucht kan gooien, en dat kan je net dat beetje extra vertrouwen geven om het al rijdend weer op te lossen. Nee hoor, ik zie niet in waarom niet!

Veder geef ik ook duidelijk aan dat ze er rijtechnisch en qua vertrouwen aan moet gaan werken, en de slof kan een fijn psychisch hulpmiddel zijn op het moment dat ze weer naar buiten gaat. En wat dan nog als ze verder altijd de slof er aan heeft hangen buiten? Als hij er gewoon losjes bij hangt, puur voor haar eigen gemoedsrust kan dat in mijn ogen absoluut geen kwaad.

Het woordje slof doet een hoop mensen heel snel op hun achterbenen staan, terwijl het juist een heel fijn hulpmiddel kan zijn, júist voor de ruiters tussen de oren... En dan heb ik het natuurlijk niet over misbruik, want dat beeld heeft iedereen voor zich bij 'de slof', terwijl het ook zo veel beter en anders kan.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:20

Charos schreef:

Remember geeft toch ook tips om het op te lossen. Ze zegt ook niet dat de slof het oplost, maar dat het voor haar een vertrouwder gevoel kan geven. Ik ga mee met Remember Neem les, en blijf zelf rustig. Verder is het ook goed wat Kris25 geloof ik zei, laat maar gaan

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:22

Remember schreef:
Charos schreef:

Juist omdát het probleem tussen haar oren zit kan een slof uitkomst bieden. Net dat idee van extra zekerheid kan voor haar wat uitmaken. Als het helpt kan ze ook haar geluksknuffel meenemen hoor, zelfde effect .

Ik zeg ook niet dat ze de slof ook daadwerkelijk moet gebruiken (als in de zin van continu op 'inwerkstand'), die kan gerust op half 7 hangen. Mocht het nodig zijn kun je hem net wat korter pakken zodat het paard niet met het bit tussen z'n kiezen z'n hoofd in de lucht kan gooien, en dat kan je net dat beetje extra vertrouwen geven om het al rijdend weer op te lossen. Nee hoor, ik zie niet in waarom niet!

Veder geef ik ook duidelijk aan dat ze er rijtechnisch en qua vertrouwen aan moet gaan werken, en de slof kan een fijn psychisch hulpmiddel zijn op het moment dat ze weer naar buiten gaat. En wat dan nog als ze verder altijd de slof er aan heeft hangen buiten? Als hij er gewoon losjes bij hangt, puur voor haar eigen gemoedsrust kan dat in mijn ogen absoluut geen kwaad.

Het woordje slof doet een hoop mensen heel snel op hun achterbenen staan, terwijl het juist een heel fijn hulpmiddel kan zijn, júist voor de ruiters tussen de oren... En dan heb ik het natuurlijk niet over misbruik, want dat beeld heeft iedereen voor zich bij 'de slof', terwijl het ook zo veel beter en anders kan.

Hier ben ik het zoooooo mee eens!!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:30

hey

misschien kan je ze even laten gaan en op je zit proberen terug te nemen , gewoon je lang en zwaar maken en niet te veel trekken in de mond.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:42

Idd kán zijn, maar als je uit angst de slof er aan hangt, wanneer haal je hem er dan weer af.
Voor zover ik heb begrepen wil Felicity op den duur ook wedstrijden gaan rijden en dan zal ze het ook zonder moeten doen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:51

Charos schreef:
Idd kán zijn, maar als je uit angst de slof er aan hangt, wanneer haal je hem er dan weer af.
Voor zover ik heb begrepen wil Felicity op den duur ook wedstrijden gaan rijden en dan zal ze het ook zonder moeten doen.

Alles op z'n tijd hoor . Slof eraf kan in stapjes hè, bijv. na het rijden slof eraf en uitstappen, als dat vertrouwd is de laatste 20 minuten de slof eraf, op een gegeven moment na de warming-up slof eraf, en voor je het weet stap je op zonder slof eraan .

Misschien dat ze er meer aan durft te rijden als de slof eraan zit, waardoor het paard meer aan het werk gezet wordt en minder van dit soort geintjes uit gaat halen. Als het goed gaat met steeds minder uitspattingen schept dat vertrouwen en natuurlijk moet je in je achterhoofd houden dat die slof er een keer af moet, omdat ze dus wedstrijden gaat rijden.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:04

Ik weet niet hoe jullie erbij komen dat ik nog geen lessen op mijn nieuwe paard heb gevolgd. Ik ben een hele zaterdag weg gewezen om les te krijgen. En daar ging ze dus aan de kletter. Ze hebben me eholpen zo ver het kon, En ik ben niet bang voor dit paard. Ik heb er elke keer weer zin in om te gaan rijden. Ik kan alleen in paniek/stress schieten als ik het idee heb dat er helemaal geen houden meer aan is. En ik d'r voor geen mogelijkheid terug krijg en dat dan een uur lang.

Remember misschien heeft het inderdaad wel een vertrouwder efect. Ik rij alleen niet zo graag met slof dat ding hangt altijd op half 7 en als ik hem een keer nodig heb vergeet ik dat hij er aan hangt.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:19

Als je het geen fijn idee vind moet je er dus geen slof aan hangen, dan is het 'effect' weg.

Verder zou ik zeggen gewoon lekker aan de gang gaan, veel naar andere plekken en probeer 'm écht aan het werk te zetten! Niet afwachtend rijden, JIJ geeft aan wat, wanneer en hoe en hij moet op blijven letten. En verder moet je zo'n instelling krijgen dat als hij weer echt flink aan de kletter gaat (dus niet een sprongetje opzij of een sprintje, dat heb je zo weer in de hand) en je dus geen rem hebt dat hij dat op dat moment in z'n eigen tijd doet, laat maar gaan, geef zelfs een keer extra been (dan neem jij het initiatief weer over ), er zit toch een hek om de bak en zolang het geen rodeo wordt is het goed uit te zitten toch ?!