paard met lange nek aan de teugel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

paard met lange nek aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:47

Hallo,
ik rijd nu al een tijdje een Arabier x Engels Volbloed. Het is op zich een heel rustig paard, maar kan af en toe wat hyper zijn. Wel heb ik nog nooit zo'n eigenwijs paard meegemaakt.
Ik probeer haar altijd aan de teugel te rijden, maar hoe meer ik het probeer, hoe hoger ze gaat lopen. Volgens een meisje uit mijn les doet ze het niet omdat het pijn zou doen.
Komt dit vaker voor bij paarden met een lange nek of is het klinkklare onzin?

Groetjes Ardine

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:06

Aan de teugel lopen heeft meer met de rug te maken als met de hals. Waarschijnlijk probeer je het paard met je hand aan de teugel te krijgen (in de krul) en niet vanuit de achterhand.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:38

Als ik jou was zou ik me niet te veel focussen op het 'aan de teugel,' maar gewoon lekker overgangen, figuren etc. rijden zodat hij zijn achterhand er goed onder gaat zetten (hoe zeg je dat ) en hij lekker ontspannen wordt, dan komt de rest vanzelf wel.

Goofy44

Re: paard met lange nek aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:45

Je zal waarschijnlijk een lange hals bedoelen.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:48

Het probleem is dat dit paard zich ertegen verzet... Op zich kan je heerlijk met haar rijden en haar achterhand zet ze er ook wel onder. Maar haar rug is echt net een plank (ze heeft er ook hartstikke last van, maarja het is een manegepaard).
@ Goofy44; ja, ik bedoel een lange hals, maar nu snap je toch ook wat ik bedoel?

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:50

heeft ze erg last van haar rug dab?

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:52

Ja, als je haar rug rost is het al een ramp... (lichtelijk overdreven, maar ze geeft duidelijk aan dat ze dat niet wil)

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:56

tijd om dáár wat aan te (laten) doen dus

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:58

Maar dan is de vraag; wát? Het blijft een manegepaard.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:00

meld het dan bij de manegeeigenaar(esse) ! en niet aan de teugel rijden dus!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:01

Een paard kan niet aan de teugel als de rug gespannen is
Dan is het in de krul, omdat de hand dwingt in dat krulletje te lopen.
Dus dat "aan de teugel" lopen zou ik niet meer proberen.

verder zal er echt een da oid bij moeten komen om te kijken wat er is.
Helaas heb jij daar niets over te zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:03

Misschien handig als je uitlegt hoe jij het paard 'aan de teugel' probeert te rijden?

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:21

Ik probeer haar idd voor het grootste deel vanuit mijn handen aan de teugel te rijden. Met ophoudingen en drijven.
Ik heb ook eigenlijk altijd gedacht dat het goed zou zijn haar aan de teugel te rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:23

dintjo0W schreef:
Ik probeer haar idd voor het grootste deel vanuit mijn handen aan de teugel te rijden.

Even alleen over dit stukje, dit lijkt me dan niet helemaal de goede manier aangezien nagevelijkheid vanuit je been komt, en niet vanuit je handen.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:25

Ja, dat realiseer ik me nu ook!

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:26

ik ben het met wildwings eens...

monsera

Re: paard met lange nek aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:56

Het paard heeft al last van zijn rug{zou eigenlijk gelijk naar gekeken moeten worden maar daar heb jij jammer genoeg niets over te zeggen}Als jij haar nu aan de teugel rijd krijgt ze nog meer last van haar rug.Ga hier in het belang van je paard niet mee verder.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:22

Met manege paarden is dit vaak een beetje moeilijk. Veel manege eigenaren willen niet teveel geld uitgeven aan hun paarden en er rijden heel veel verschillende mensen op.

Mijn paard heeft ook last van z'n rug gehad, hij is er wel voor naar de DA geweest. De DA heeft hem behandeld en daarnaast moest ik heel veel longeren, wandelen en masseren.
Masseren zou jij misschien ook kunnen doen. Gewoon zachtjes met je handen over de rug wrijven zodat het lekker warm wordt en als het paard het toe laat zachtjes op de spieren duwen. Goed in de gaten houden wat het paard wel en niet fijn vind.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:15

Ik denk ook dat als je echt goed resultaat wilt boeken, je een andere manier van nageeflijkheid moet zien. En misschien eens laten nakijken van de rug ofzo.

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:24

Rug na laten kijken.
En 'aan-de-teugel-rijden' doe je met je been, en niet je hand.
Paard moet van achteren naar voren lopen, en doordat het dan tegen de hand (die mee is, en niet tegenhoudt) aanloopt, zal ze 'aan-de-teugel' gaan lopen.

Anour15 heeft ook een goede tip.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:29

dintjo0W schreef:
Ik probeer haar idd voor het grootste deel vanuit mijn handen aan de teugel te rijden. Met ophoudingen en drijven.

En dat is waarom ze zich verzet.
Als jij een paard met je benen (d.m.v. veel overgangen, goed aan het been zetten, stelling vragen enz.) aan de teugel rijdt, kán je paard zich niet tegen je hand verzetten. Dan loopt je paard vrijwillig aan de teugel. Bij het ene paard is het wat moeilijker dan bij de ander, maar vrijwel ieder paard kan aan de teugel lopen.

Enne.. Dit is niet iets dat je in één lesje voor elkaar krijgt, en bij een manegepaard is het al helemaal moeilijk omdat er verschillende mensen met verschillende rijstijlen op rijden.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:34

wat denk je van: niet aan de teugel rijden, en genieten van et rijden

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:54

wat je zelf al zegt: klinklare onzin dat eej paard met een lange nek niet aan de teugfel kan lopen. Aan de teugel is een resultaat, een kado wat je krijgt van het paard als het netjes aan de hulpen en aan de hand staat en actief is van achter. Het is neitz o dat als je gaat zitten plukken aan de teugels en paard met zn neus op de loodlijn loopt dat het dan aan de teugel is.

Ga je eerst een focussen op het aan d ehulpen en aan de hand zijn, activiteit van achter verkrijgen en les hebben en dan kijken wat er gebeurd!

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:58

mijn paard heefd ook een lange lage nek.op den duur kwam ze in protest als ik haar in de krul wou rijden.ik heb er een osteopaat bij laten komen,en wat blijkt ze zat helemaal vast in de rug en nek.ze is behandeld en ze word nu al soepeler.
als ik het zo hoor denk ik dat dit paard ook last van de rug heefd.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 16:05

Last van haar rug heeft ze zeker; je kunt haar niet eens meer lekker op haar rug poetsen, dat doet al pijn!