paard gallopeert erg verzamelt, maar snel, hoe verruimem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

paard gallopeert erg verzamelt, maar snel, hoe verruimem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:17

Mijn paardje galloppeerd erg verzamelt en snel met een redelijk bolle rug, ik heb haar pas 2 weken en probeer nu steeds eerst een rustig tempo te draven voor aanspringen en de eerste twee passen zijn dan wat ruimer en maakt ze zich iets langer maar daarna bolt ze haar rug weer en begint heel hard met kleine passen te galloperen, ze heeft dus een beetje een overactief achterbeen, hoe krijg ik haar naar een arbeidstempo met ruime sprongen?
Ik heb wekelijks priveles en doe haar 2 keer per week met Pessoa.

Faustie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:05

Dat probleem heb ik ook, erg vervelend. Lijkt net of ze teveel omhoog springen ipv voorwaarts.
Concentreer je enkel op de achterkant, laat die voorkant voor wat die is. Probeer haar wel gewoon recht in de hals te krijgen. Flink laten doorgalopperen, en dan wat terug nemen. Bij mij werkt het. Succes!

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:11

Faustie schreef:
Dat probleem heb ik ook, erg vervelend. Lijkt net of ze teveel omhoog springen ipv voorwaarts.
Concentreer je enkel op de achterkant, laat die voorkant voor wat die is. Probeer haar wel gewoon recht in de hals te krijgen. Flink laten doorgalopperen, en dan wat terug nemen. Bij mij werkt het. Succes!

Ja daar lijkt het wel op alsof ze omhoog springt alleen is ze wel enorm voorwaarts dus flink doorlaten galopperen lijkt me geen optie, dan gaat ze helemaal rennen/ krabbelen. Voor laat ik helemaal los, anders gaat ze helemaal racen of even laten zien dat ze ook op 2 benen kan lopen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:29

Je paardje is dus niet verzameld maar dat terzijde..

Wat je moet doen is je paardje los maken in de bovenlijn.. In elke gang moet je de volledige controlle hebben over het tempo, hiermee begin je in stap. Tijdens het losstappen maak je veel overgangen stap-halt eenvoudig op je been en zit hulpen.. als dit goed gaat ga je een stapje verder: schakelen in stap. Een stukje verruimen en weer een stukje terug komen tot bijna halt en weer netjes verder stappen. Dit combineer je met wendingen waarin je hem lekker doorbuigt en des noods af en toe een pasje opzij zetten in de wendingen om hem extra rond en los te maken over zn rug. Dit alles doe je met een ontspannen hoofd/hals houding.. stel hem dus laag, lang en rond in..

Als dit in stap goed gaat herhaal je presies het zelfde in draf waarna je na een tijdje de teugels mee gaat opppakken en wat meer oprichting vraagt.. Pas als dit allemaal vlekkeloos gaat kan je gaan werken aan de galop..

Wat je kan doen is balkjes neerleggen, bv in een waaier vorm in de volte.. Die neem je eerst in stap en draf. Als dit goed gaat galopeer je aan (hulpje kan zijn door een balk in de hoek neer te leggen en als je daar overheen stapt hem aanzetten in galop) galopeer vaak aan en als je galopeer, galopeer je maar kleine stukjes! VOorkom dat ti hard gaat en neem hem terug voordat tie tempo kan maken, al is dat na 5 passen al. Eerst weer netjes en rustig draven en dan pas weer opnieuw aangaloperen.

Gaat dit beter kan je proberen de waaier (2 of 3 balkjes is meer dan genoeg) te neme nin galop. Let op dat ti hierbij goed uitkomt met zn pas en neem deze dan elke keer een stukej ruimer. Blijf schakelen en veel overgangen rijden zodat jij de controlle over het tempo behoudt. na veel oefeningen zal je steeds wat langer door kunnen galoperen.

Succes

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:37

[quote="M3isSi3j"] dankjewel

nee echt verzamelt is het niet maar ik moest het natuurlijk op een bepaalde manier beschrijven

Ik ga dit zeker proberen, hele kleine stukjes galop en die balkjes ook.
schijnovergangen was ik al mee bezig en dit begint ze van me aan te nemen in de stap, in de draf nog niet,
ze heeft denk ik iets teveel Redbull gedronken , ik hoef praktisch alleen te denken nu draf en ze gaat, terug in tempo is moeilijker, maar ze reageert al beter op m'n zit.

Faustie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:37

Dat met die balkjes is zeker de moeite om de proberen.
Alleen bij mij werkte het niet echt . Ging ze nog meer kleine pasjes maken, van een mooi sprong was al helemaaaaaaal geen sprake meer.

Wat doet ze trouwens aan de longe? springt ze daar wel mooi door?

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:43

Faustie schreef:
Dat met die balkjes is zeker de moeite om de proberen.
Alleen bij mij werkte het niet echt . Ging ze nog meer kleine pasjes maken, van een mooi sprong was al helemaaaaaaal geen sprake meer.

Wat doet ze trouwens aan de longe? springt ze daar wel mooi door?

In het begin aan de longe raced ze ook en na verloop van tijd na 15/20 minuten ongeveer ontspant ze dan en gaat ze ruimer bewegen en ook wat meer zakken in de hals en haar rug gebruiken, met pessoa gaat dit wel iets sneller alleen vecht ze er de eerste minuten wat tegen en ik vraag me af of dat goed voor haar is

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:50

ik heb nu een ander beeld van je paard dan dat jij wil. Ik denk nu dat het dier gewoon de rug bol maakt, niet verzameld loopt, maar gewoon korte galoppassen maakt en niet los en soepel door zn lijf is maar als een ping pong bal door de bak gaat. In dat geval zijn bijna alle dingen die je bedenkt goed om de galop te verbeteren. In het geval zoals jij bedoelt, dat het een verzamelt, kort galop springetje is dat het paard maakt, dan kun je gewoon het paard met behulp van je been laten verruimen.

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:53

[quote="Amadeo"]
hoe kan je dit dan met je been doen, als ik echt been geef schiet ze nl weg en ik wil het rustig en gecontroleert houden

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:57

@ sjorsie: op een volte, met een passieve zit en houding, met de teugelhulpen erbij. Als ze wegschiet voor je been lijkt het mij dat ze niet aan het been is maar wegvlucht voor het been. Ophoudingen maken dus. En zorgen dat je aanleuning houdt, laat het paard ietsje langer worden, maar niet met de neus omhoog en eruit!

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:01

Amadeo schreef:
@ sjorsie: op een volte, met een passieve zit en houding, met de teugelhulpen erbij. Als ze wegschiet voor je been lijkt het mij dat ze niet aan het been is maar wegvlucht voor het been. Ophoudingen maken dus. En zorgen dat je aanleuning houdt, laat het paard ietsje langer worden, maar niet met de neus omhoog en eruit!

ik ga dat straks zeker proberen, dankjewel

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:50

Probeer haar met je zit voorwaarts te krijgen. Met je zit voorwaarts maken en je benen gewoon eraan houden...

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 02:22

Ik heb vanavond weer priveles gehad en ik moest haar inderdaad op de volte laten galopperen en been eraan houden(aanleggen eigenlijk) en goed terug blijven zitten, je gaat nl snel over in de racehouding bij haar, als ze dan toch wilde gaan racen,lang en terug zitten wilde ze naar been bokken of op achterbenen staan dan juist wel been geven,
ze was lekker dominant bezig maar uiteindelijk gaf ze zich gewonnen.

aan het eind van de les kon ik 2 volle voltes galloperen zonder dat ze bokte of hupte en het waren ook wat grotere sprongen en ze zocht zowaar mijn hand een beetje op, wat toch wel echt fijner zit

Dit ga ik voorlopig een tijdje doen met d'r ophoudingen maken heeft nog geen zin aangezien ze dan juist gaat crossen om er van weg te komen. Balkjes ga ik van het weekend proberen, eerst een half uurtje rijden dat ze haar frissigheid wat kwijt is en dan balkjes neerleggen, ik wil later ook gaan springen maar dan moet ik eerst een wat betere rem hebben op d'r

MabuPets

Re: paard gallopeert erg verzamelt, maar snel, hoe verruimem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:54

sjorsie schreef:
Mijn paardje galloppeerd erg verzamelt en snel met een redelijk bolle rug, ik heb haar pas 2 weken en probeer nu steeds eerst een rustig tempo te draven voor aanspringen en de eerste twee passen zijn dan wat ruimer en maakt ze zich iets langer maar daarna bolt ze haar rug weer en begint heel hard met kleine passen te galloperen, ze heeft dus een beetje een overactief achterbeen, hoe krijg ik haar naar een arbeidstempo met ruime sprongen?
Ik heb wekelijks priveles en doe haar 2 keer per week met Pessoa.

doe je handen wat naar voor, maar eerst drijven handen naar voor dat verruimen ze meestal ook sneller,