Ik én mijn verzorgpaard houden vast op rechts.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Ik én mijn verzorgpaard houden vast op rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:13

Ik ben zo'n beetje de hele FAQ door gegaan maar ik ben geen probleem tegengekomen waarbij de ruiter zelf ook vasthoud.

Mijn bijrijdpaard houd bij haar eigenaresse het bit aan de rechterkant vast en bij mij ook. De eigenaresse en ik houden daar zelf ook vast en het is heel moeilijk om daar te ontspannen. Ik weet heel goed dat ik ontspannen moet in mijn rechterhand, maar dat vind ik echt ongelooflijk moeilijk.
Als we linksom rijden, loopt ze heel vaak over het rechterschouder weg dus dan moet ik heel goed mijn rechterhand en rechterbeen erbij houden, maar daar zet ik dus mijn rechterhand ook weer enorm vast.
Het probleem ligt dus eigenlijk bij het paard en bij mij. Toen de eigenaresse het paard kocht zat ze ook al vast. En de eigenaresse vind het dus ook moeilijk om los te laten.
Nou heb ik dus wat topics uit de FAQ gelezen en daar stonden wat reacties over oefeningen op de linkerhand rijden waardoor je de rechterkaak beter zou trainen. Maar als ik dus op linkerhand rijd houd ik mijn rechterhand ook enorm vast.
Eigenlijk zoek ik dus een goede tip hoe ik kan ontspannen in mijn arm, want het doet oplaatst echt enorm pijn en dan is mijn arm helemaal verlamd en blijft in één positie staan, dan probeer ik echt te ontspannen, en ik weet dat als ik ontspan dat het dan goed gaat.
Maar óm te ontspannen is zo moeilijk..

Op de rechterhand gaat het iets beter omdat ik dan meer op mijn buitenhand kan rijden, maar als ik dan stelling vraag houd zij vast waarschijnlijk omdat ik vast houd, we werken elkaar als het ware tegen. Maar als ik los zou laten, doet zij dat ook. Als zij loslaat, kan ik op één of andere manier niet los laten. Daar ligt het probleem dus bij mij. Wie o wie kan mij helpen?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:18

iemand in het midden van de bak zetten en die continu laten opletten of jij je wel ontspant.

probeer op de andere kant eens in contrastelling te gaan rijden, dat schijnt ook nog wel eens te helpen.
succes!

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:28

LiSSy schreef:
iemand in het midden van de bak zetten en die continu laten opletten of jij je wel ontspant.

probeer op de andere kant eens in contrastelling te gaan rijden, dat schijnt ook nog wel eens te helpen.
succes!

Goed idee, vooral van die contrastelling! Er staat ook vaak iemand in de bak die mij zegt dat ik moet ontspannen dus dat zit wel goed Heel erg bedankt.

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:27

Dat is een lastig probleem! In de eerst plaats zorgen dat je goede begeleiding hebt..
Een paar jaar geleden reed ik een paard voor iemand dat ook heel erg vasthield aan een kant en ik dus ook! Laten we zeggen op rechts, dat weet ik niet meer precies. Van mijn instructeur moest ik rechts gewoon licht contact houden en juist links net iets meer vragen, links liet ik altijd te veel los.. En met erg veel been begeleiden. Dat reed absoluut niet handig als hij nog zo vasthield, maar na een tijdje werd hij steeds rechten en na een hele tijd oefenen en oefenen was het prima! Daarna kwam het nog wel eens voor dat het mis ging maar met de juiste begeleiding ging het dan wel weer beter..
Maar het is denk ik ook vooral een gevoelskwestie. Niks is zo moeilijk als een paard recht te krijgen en tussen twee benen en teugels te rijden. Zorg dus vooral dat er iemand is die jou goed les kan geven en ga vooral niet in zijn mond trekken.. Heel veel succes ermee

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:56

Het klinkt dom, maar liedjes zingen terwijl je rijd zorgt ervoor dat je je gaat ontspannen en met je schouders gaan wiebelen tijdens het rijden zorgt er ook voor dat je ontspannen moet blijven. het klinkt ontzettend dom en iedereen zal je raar aan kijken, maar het werkt echt!!