Achterhand sterker maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:27

Mijn 4 jarige hengst ( bijna 5 ) is heel erg slap op zijn achterhand hij is van voor al wel goed onwikkelt kan netjes stap draf en galop, is goed voor het been maar ontzettend slap in zijn achterhand. Hij is springefokt en wil er ook mee veder in de psringsport maar omdat die nu nog zo slap is van achter heeft het springen nog geen zin omdat nog niet genoeg kracht vanuit ze achter heeft om een goede en nette sprong te Maken.

Wie heeft er goede oefeningen om hem sterker te maken ze achterhand?

Horsea_nl

Re: Achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:28

veel overgangen rijden.. paar passen middendraf terug rijden weer laten vertrekken.. en dit heb je niet zomaar voor elkaar maar wel bewust mee bezig blijven dus van achter naar voren rijden!

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:29

ik houd dit topic ook ff bij, ik weet dat het tijd kost om een sterkere achterhand te 'kweken'
ik probeer het nu door veel overgangen maar misschien dat er andere tips binnenkomen

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:30

Ik rijd al veel overgangen met hem doe heel veel schakelen maar dacht miisschien heeft iemand nog goede tips.

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:31

ga lekker veel longeren en laat je daarbij helpen door iemand met ervaring..
met bijvoorbeeld de dubbele longe of de passoa kun je heel goed de achterhand stimuleren

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:40

Het bos in en heel veel heuvelop en af stappen, aan de hand of erop.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:43

Haha ja nou laten we aan de hand maar niet met hem gaan wandelen is niet zo slim plan vind nogla heel leuk en ik ben niet zo groot dan ga ik heel het bos door, veder ben ik nog nooit in het bos met hem geweest hij staat tegenover het bos gestald maar heb ik nog nooit gedaan zal het toch maar keer gaan proberen met een rustig paard erbij

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:06

balkjes lopen is ook een goede training voor zijn achter hand

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:08

Dagie schreef:
Mijn 4 jarige hengst ( bijna 5 ) is heel erg slap op zijn achterhand hij is van voor al wel goed onwikkelt kan netjes stap draf en galop, is goed voor het been maar ontzettend slap in zijn achterhand. Hij is springefokt en wil er ook mee veder in de psringsport maar omdat die nu nog zo slap is van achter heeft het springen nog geen zin omdat nog niet genoeg kracht vanuit ze achter heeft om een goede en nette sprong te Maken.

Wie heeft er goede oefeningen om hem sterker te maken ze achterhand?

springt je paard op als het waren als je hem aanzet in draf en galop?
anders moet je de achterhand opvragen doro je zweepje even aan te leggen, NIET SLAAN aan te leggen dan zet hij zijn achterhand onder en dan heeft hij meer kracht in zijn achterhand en inderdaad veel onvergangen rijden,,

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:11

dan moet je met 1 hand springen steeds

nee vooral veel overgangen, schakelen, heueveltjes, duinen, balkjes lopen. Een sterke achterhand heb je niet 1,2 3 jammer genoeg. vraag anders meer raad aan je instructrice.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:15

vooral veel overgangen van de draf naar de galop krijgt hij een strekere achterhand ben er nou met mijn paard ook een beetje mee bezig maar die is nog maar 3..

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:25

ok naast de standaard dingen zoals veel schakelen,overgangen rijden en cavalleti's lopen,heb ik echt DE tip!! ---> Dijken op en af lopen,en dan echt in stap,dus niet het dijkje op galopperen of draven,maar in stap!!Is echt een mega goede oefening voor de achterhand.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:12

Kijk wij wonen tegenover het bos en strand dus in principe zou ik dijken ook kunnen vervangen door heuvels in het bos?

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:17

Dagie schreef:
Kijk wij wonen tegenover het bos en strand dus in principe zou ik dijken ook kunnen vervangen door heuvels in het bos?
Tuurlijk! Maar wel in stap doen,is nl zwaarder als draf of galop

Succes hoor!

Edit: niet meteen een half uur gaan doen hoor gewoon rustig opbouwen.Ik ga een paar keer per week naar buiten en dan doe ik altijd op de heen en terug weg een paar minuten dijkjes lopen en halverwege ook even.heeft geen zin om een kwartier achter elkaar alleen maar dijkjes te lopen,verwerk het gewoon in je training.Ik train dus regelmatig gewoon buiten,is een stuk afwisselender dan in de bak en je kan nog meer doen ook!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:46

Af en toe baal ik wel eens dat ik in dit platte friesland woon.Ik wil ook heuveltjes rijden .

Verder zijn alle goede oefeningen al gegeven.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:06

Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je ook aan de longe de overgangen doen. Bij mijn paard hielp het om haar vlak voor een paar balkjes in galop te laten gaan. Dan in galop 3 of 4 sprongen over de balken, die op galopafstand liggen, en dan na de balkjes weer terug in draf. Ook tijdens het rijden kan het goed zijn om de overgang naar galop te rijden en na 2 sprongen met je zit weer naar draf rijden. Zo houdt ie ook mooi sprong en voorkom je dat ie vlak wordt. En ik zou juist wel wat lage sprongen oefenen, daar wordt ie juist sterk van..