wie kan me helpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikepris

wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:39

ik rij een fries in
het gaat helemaal supper maar
het zadel licht er op ik hang aan het zadel
allles gaat supper maar zodra ik wil gaan zitten op hem dan flipt hij helemaal
wie kan me helpen wat doe ik verkeerd

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:51

Hoe oud is hij als ik vragen mag.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:13

Wel genoeg ervaring met inrijden van jonge paarden? Als er nu al iets fout gaat en jij kan dat niet oplossen, heb je een probleem dat nl steeds groter wordt.

Misschien is het vertrouwen tussen jullie n og niet goed genoeg, of is het dier echt bang van gewicht op zijn rug. Niemand kan vanachter zijn pc zien wat jij verkeerd aan het doen bent...

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:14

wat jij denk ik verkeerd doet, is dat je zonder begeleiding te werk gaat...
misschien hulp er bij halen.. enne als je wat meer info neer zet krijg je gerichtere antwoorden

ikepris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:41

ik heb wel vaker jonge paarden ingereden
ik heb een hele goede band met het paard
alles gaat goed ik hang op het zadel dan word ie gelogeerd
hij vind helemaal niks erg maar zodra men been er over gaat word hij helemaal gek

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:42

als je zoveel ervaring hebt met inrijden snap ik niet waarom je dan dat probleem hebt..
zou er toch eens iemand anders bijhalen want banachter de pc is het erg moeilijk beoordelen

ikepris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:44

ik heb een probleem omdat ik dit nog nooit heb mee gemaakt
ik wou gewoon wat tips

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:45

Als jij "wel vaker" jonge paarden inrijdt, dan kun je toch ook zulke problemen wel zelf oplossen? Bijna alle paarden vinden het namelijk niet relaxed wanneer er iemand op hun rug gaat zitten voor de eerste keer. Goede begeleiding erbij halen voordat het mis gaat...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:50

Misschien ga je te plots/bruusk/fel neerzitten op hem? Probeer het eens uitermate rustig en ga heeeel gelijdelijk aan zitten. Ik heb het al eerder gezien: van zodra iemand gaat neerzitten, begon een paard te bokken, steigeren, alles bij elkaar. Gewoon telkens opnieuw heeeel zachtjes gaan zitten, hij mag het bijna niet voelen...

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:02

als hij het eng vindt als je gaat zitten omdat dan je been over zn kont schuift, moet je gewoon gaan hangen, en dan met een hand het zadel loslaten, je hand voorzichtig op het dekje leggen, en dan naar zn kont met je hand totdat je erop kan kloppen. Wel heel rustig doen hoor!

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:03

idd, wat saaraah zegt is een goede manier om hem op de achterhand iets te laten wennen. neem er de tijd voor en doe alles met rust. heb je er iemand bij die het paard vasthoudt? het is het fijnste om dit met z'n tweetjes te doen. laat het paard aan allerlei bewegingen wenne, overal op kloppen, aaien, wrijven e.d. ook kan je als je in de beugel steunt en iets op het paard hangt, met je arm omhoog zwaaien zodat het paard wat beweging achter en boven hem ziet. op die manier went hij eraan dat er boven en achter hem iets gebeurd. Neem er rustig de tijd voor en praat tegen het paard. als hij je vertrouwd, gaat het een stuk makkelijker! Succes en laat even weten hoe het gaat...

Elmond

Re: wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:10

Alles wat hier staat lijkt me zonder meer waar, maar over 1 ding zie ik hier niks staan. Namelijk dat je wel laag moet blijven als je op je paard gaat zitten, hij is gewend dat je plat op het zadel ligt en als je er met je been overheen gaat kom je hoger te zitten zeg maar! Ik zeg dit om zeker te weten dat je dit weet, en wens je succes

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:56

sliertje schreef:
idd, omhoog zwaaien zodat het paard wat beweging achter en boven hem ziet. op die manier went hij eraan dat er boven en achter hem iets gebeurd. Neem er rustig de tijd voor en praat tegen het paard. als hij je vertrouwd, gaat het een stuk makkelijker! Succes en laat even weten hoe het gaat...

hmmmm, meende al dat ik het wel benoemd had

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:00

zoek alsjeblieft proff hulp bij het inrijden van je paard als je zulke problemen tegenkomt. Als dit fout gaat, heb je een laaaaange weg te gaan voordat het weer goed komt.

ikepris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:04

heb vandaag er op gezeten zonder problemen heb een heel rondje gestapt en zo ga ik het verder opbouwen bedankt voor jullie tips

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:03

idd proffesionele hulp, en geduld hebben!

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:14

Heb je wel eens iemand naar je zadel laten kijken? En geprobeerd zonder zadel, voor zover dit bij hem veilig is. Zorg dat er iemand bij je is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:27

Als onderschrift heb je dat je van je verzorg pony's houd en B+5 bent .
Sorry het klinkt mischienniet aardig maar ik denk niet dat je ervaring genoeg hebt om een paard in te rijden.

ik rijd al meer dan 30 jaar ,en mijn Jaarling gaat toch straks echt naar iemand die het beter doet als ik

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:32

Silvana,helemaal mee eens.Iedereen denk maar dat ze paarden en pony's kunnen africhten.Het is vaak zo jammer dat het meestal niet hun eigen paarden zijn,zodat, als het fout gaat ze er ook de last niet van hebben.Een paard goed africhten is een hele kunst.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:16

Gaat het nu al wat beter dan?

_Ulster_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:09

misschien hulp bij het op stappen
en misschien aan de longeerlijn
totdat het over is