hangend paard...pessoabit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

regalo1

hangend paard...pessoabit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 07:43

hallo..ik vroeg em af mijn paard hangt heel erg..en ik heb allerlij soorten bitten al geprobeerd..maar nu vroeg ik me af..een pessoabit helpt dat er tegen?..desnoods met dubbele teugel.....
want ik weet dat hij het kan..hij kan het super maar vertikt het!..
dus wie wete of het helpt bij een hengsend paard?...alle reacties zijn welkom..groetjes patricia

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 07:45

een paard dat hangt op het bit zal op elk bit hangen, ander bit is dus niet te oplossing. Wel is de oplossing het dier meer op het achterbeen te krijgen. Veel overgangen, schijnovergangen en goede les

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:16

Idd, met een scherper bit los je het probleem niet op maar zou je het uiteindelijk alleen maar erger maken.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:18

Probeer een ophouding naar boven te maken zodra hij gaat hangen, en been erbij.. veel tempowisselingen rijden
Een ander bit zal inderdaad geen nut hebben..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:34

Een paard kan alleen maar gaan hangen als jij vasthoudt. Je moet de oorzaak bij jezelf gaan zoeken en die proberen op te lossen. De ijzerwinkel gaat je daar niet bij helpen!

Agnes75

Re: hangend paard...pessoabit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:41

Als ie hangt, dan moet jij juist loslaten en hem er van achter meer bijdrijven. Hij hangt waarschijnlijk omdat hij zijn achterhand niet goed gebruikt en omdat jij (waarschijnlijk?) niet goed ontspant met je hand. Veel overgangen stap-draf-stap rijden en daarbij je paard op je zit laten terugkomen en niet met je handen teveel inwerken. Alleen je handen sluiten, met je zit wat omhoogkomen (billen aanknijpen) en met je kuit de achterhand er bijdrijven. Dit heeeeel vaak doen, dan wordt het vanzelf beter.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:39

VMR -> RT

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:25

MaestroE schreef:
Probeer een ophouding naar boven te maken zodra hij gaat hangen, en been erbij.. veel tempowisselingen rijden

lekker veel slangevoltes zodat hij het bit lekker los laat en gaat ontspannen.

laat het dier op zijn eigen benen lopen. bitten zijn voor dit probleem niet echt een oplossing..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:34

Mee eens met bovenstaande reacties!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:45

Ik ook.. Je weet zeker dat je paar dhet kan, heb je dat gezien bij andere ruiters? Of was dat tijdens je (prive)les dat je weleens hebt gemerkt dat je paard het beter kan?

Probeer het rijtechnisch op te lossen, als je paard gaat hangen dus niet terugtrekken. Maar juist dan je paard flink voorwaarts rijden. Als je bezig bent in draf en je merkt dat je paard wil gaan hangen, handen ontspannen houden en overgaan op enkele passen middendraf om daarna weer op je zit (dus niet door stiekem toch aan de teugels te trekken) terug te rijden.

Hangen is eigenlijk altijd een weerspiegeling van een ruiter die te vast ter hand is geloof ik.. Dus is wat dat betreft niet alleen maar op te lossen met een ander bit, is het probleem uitstellen/ verergeren..

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:49

idd, wanneer hij zwaar wordt, de teugels meer loslaten, laat hem zelf zijn hoofd maar dragen.
en als hij dan sneller gaat, rij je maar een rondje sneller. zolang jezelf ontspannen blijft zitten en probeer hem dan met jouw zit rustiger te krijgen.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:51

probeer hem van achteruit te rijden! dan gaat hij meer gewicht op zn achterhand dragen en voor meer opgericht lopen. in indd wat marshaha zegt, laat hem zn eigen hoofd maar dragen!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:55

Cassidy schreef:
Een paard kan alleen maar gaan hangen als jij vasthoudt. Je moet de oorzaak bij jezelf gaan zoeken en die proberen op te lossen. De ijzerwinkel gaat je daar niet bij helpen!

dit is hem dat antwoord wilde ik ook zeggen

voorwaarts rijden geef je paard niks om te hangen en geef zelf ook na als hij ontspant doe jij dat dan ook.
Neem maar eens goed les.
de rijkunst stopt daar waar de kast open gaat

zoek de oorzaak bij jezelf, voordat je het paard de schuld geeft

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:27

ik sluit me vooral aan bij Cassidy. En een ander / scherper bit zal zeker niet werken. De oorzaak blijft bestaan, die moet je weg nemen. Een scherper bit is misschien tijdelijk voor JOUW gevoel makkelijk, maar helpt dus uiteindelijk niet!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:22

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Xantha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:10

Achterhand er onder rijden!!

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:02

Cassidy schreef:

Sjuust

Als hij heel zwaar word, kun je een keer even een ophouding maken en dan gelijk loslaten.
En veel overgangen, nepovergangen, halt, draf, weer halt, dan stap, en dan weer draf ; de hele tijd bezig zijn dat hij niet tijd heeft om te gaan hangen, en jij geen tijd hebt om er de hele tijd op te letten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:08

Niet alles gelezen

Een paard dat hangt is niet aan het been.
waardoor hij ook op de voorhand valt.
Verder laat de ruiter het hangen met de handen toe, want je kunt niet hangen als er geen steun is.

Bitten helpen daar wel tijdelijk bij, maar verstoppen het probleem ipv het te verhelpen.
En kom je dus geen steek verder, als dat je paard alleen maar harder in de mond word. En je na een poos weer een scherper bit moet gaan zoeken.

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:12

ja ben het eens met de andere.. alleen op de juiste manier rijden is de oplossing

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:15

een bit of hulpmiddel is niet de oplossing het rijden moet de oplossing worden hij moetmzijn achterhand gaan gebruiken en actiever worden om minder te gaan hangen veel overgangen figuren rijden!

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:14

Heb vaak op zo'n manegepony gereden en advies was idd altijd dit:
MaestroE schreef:

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:58

Normale trens erin, en zorgen dat die achterhand er onder komt. Ophouding maken zodra hij gaat hangen en been geven. Met die hele ijzerwinkel of het gebruik van andere hulpmiddelen verneuk je het alleen maar.

Zorg voor een goede instructrice/instructeur en begin met jezelf.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:55

Agnes75 schreef:
Als ie hangt, dan moet jij juist loslaten en hem er van achter meer bijdrijven. Hij hangt waarschijnlijk omdat hij zijn achterhand niet goed gebruikt en omdat jij (waarschijnlijk?) niet goed ontspant met je hand. Veel overgangen stap-draf-stap rijden en daarbij je paard op je zit laten terugkomen en niet met je handen teveel inwerken. Alleen je handen sluiten, met je zit wat omhoogkomen (billen aanknijpen) en met je kuit de achterhand er bijdrijven. Dit heeeeel vaak doen, dan wordt het vanzelf beter.

Helemaal mee eens. Nog een toevoeging:

Dus goed voorwaartsssssssssssss rijden!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:57

En voorwaarts betekend niet hard, maar aktief

Ik zie namelijk al meteen mensen als bijna op duindigt rond draven

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:58

Haha, inderdaad! Goede toevoeging!