Flegmatiek Paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaanJob

Flegmatiek Paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:23

Mijn paard heeft een sterk karakter. Tijdens buitenritten, springen e.d. kan hij haantje de voorste zijn. als hij los de tent afbreken om het zo maar te zeggen, maar in de dressuur laat hij mij BARSTEN. Niet meer aan het been te krijgen of te houden en doet maar wat. Rijd inmiddels in de M en altijd met een impuls en protocol naar huis om te huilen. gangen niets mis mee, Showen als de beste MAAR NIET IN DE RING. Op het voorterrein alle hens aan dek om te blijven zitten, in de ring desnoods op rust, of gewoon maar wat doen maar niet mee werken. Overgangen en het werk met de zweep werkt op dat moment even. Maar geen zin is geen zin voor hem. Afwisseling heeft hij genoeg. binnen enkele minuten zijn we in de bossen en we maken ook regelmatig urenlane buitenritten. Maar nu ben ik op het punt aangekomen dat ik het licht niet meer zie.

Help help.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:25

Is hij ook zo als je alleen in de bak bent met hem?

DaanJob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:50

ja. Als ik met andere in de bak ben dan KAN fris overkomen. Zeg ik het nog netjes. Maar presteren is heeeeeel wat anders.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:55

Heel vreemd, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat zou kunnen, maar als je dressuur rijd doet ie dus helemaal niks meer? of tenminste niet wat jij wilt....(kan hij het ook te moeilijk vinden?) k weet het niet...sorry

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:02

Ik herken dit wel een beetje, ik had een merrie die dit ook deed... Gelukkig was dit bij ons maar een periode, en het kwam vooral door te weinig afwisseling, een vriendin van mij is er toen mee gaan springen en binnen de kortste keren had ik de boel weer op de rails... Bij jou ligt het wel wat anders ik zou zo niet direct een oplossing weten... Het enige wat ik je kan mee geven is dat wanneer jij je plezier niet meer vindt op dressuurwedstrijden zorg dan dat je op een andere manier plezier beleeft aan je paard en sport, zorg dat je weer in een zogenaamde 'positieve spiraal' terecht komt... soms is het dan op eens over en valt het kwartje, succes!

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:41

voorkom een aantal maanden de plaatsen waar je paard heel flegmatiek is. Is dat de bak, ga dan een lange periode niet in de bak rijden. Wil je wel dressuur rijden? Doe dat dan tijdens een buitenrit/ op een veld oid. Na die maanden zou je het langzaam weer eens kunnen proberen, maar niet te snel niet te veel. Een paard is nou eenmaal geen robot, het ene paard is geschikt voor buitenritten en niet de bak, het andere paard is overal geschikt voor en weer een ander is op wedstijden niet te genieten, daar kun je niets aan doen. En daar moet je ook niet jezelf teveel de schuld van geven, je moet het alleen wel accepteren. Het gebeurt gelukkig niet vaak dat een paard ze "extreem" is.

Belisar

Re: Flegmatiek Paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:06

DaanJob schreef:
Mijn paard heeft een sterk karakter. Tijdens buitenritten, springen e.d. kan hij haantje de voorste zijn. als hij los de tent afbreken om het zo maar te zeggen, maar in de dressuur laat hij mij BARSTEN. Help help.

Heb je er wel eens aan gedacht dat hij het misschien helemaal niet leuk vind om te 'dressuren' wellicht heeft hij meer plezier in iets anders.

DaanJob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:05

Daar heb ik natuurlijk aan gedacht. daarom ben ik ook zo veel gaan afwisselen. Hij heeft echter de pech of geluk dat ik het niet zo maar opgeef. vele anderen hebben allang gezegd eruit ermee. maar ik ben niet zo van het opgeven.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:37

en als je hem nu voor de gek gaat houden...

beginnen aan dressuur, gaat het redelijk tot goed. Dan mag hij een sprongetje maken (hindernis wel al klaar zetten). En na de sprong weer het dressuurmatige oppakken. Of wat losrijden, het bos in (15 minuutjes ofso) en dan de bak in en aan de slag....

misschien heb je daar wat aan.....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:00

En als je dan toch dressuur gaat rijden in de bak maak dat dan heel leuk en interessant voor je paard.Door veel af te wisselen met overgangen en figuren verras je paard steeds weer..Door balkjes te lopen door 1 of 2 keer een sprongetje te maken tussendoor.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:40

ik blijf dit volgen;ik heb rpecies hetzelfde probleem,ik dacht dat ik de enige was.Ik rijd nog maar L dus mag nog met zweep erbij in de proef,maar zometeen in M wordt het een drama.
Hier ook veel afwisseling,zit 10 min van strand zee en bos.Maar in de proef vergeet ie plots alles en is ie dood voor het been...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:16

Hoe ben je zelf in de proef dan? Volgens mij kan een paard niet echt onderscheid maken tussen losrijden/proef, hij kan wel het verschil merken tussen de reacties van de ruiter, bijvoorbeeld dat je hem in de ring misschien niet (meer) zo achter zijn broek aanzit bijvoorbeeld.
Vraag anders eens of je aan het einde van een ring de bak in mag op een wedstrijddag, zodat je hem tussen de hekjes kan rijden en eventueel aanpakken als dat nodig is.

Een paard heeft geen idee wanneer het nou voor het "echie" is, dus dit moet wel op te lossen zijn. Misschien wil je zelf te netjes blijven rijden? Waag er anders een proef aan en zit hem eens flink achter de vodden aan.

Maar misschien heb je dat al wel gedaan, dat weet ik ook niet. Maar volgens mij kunnen paarden alleen in de proef je laten zitten omdat je minder gauw geneigd bent om ze enorm op hun flikker te geven als ze wat proberen dan in een normale situatie.

jolandaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:09

Ik heb ook zo'n paard. Ik ben een keer buiten mededinging in de m gestart. Daar kon ik toen een zweep bij houden. Heb haar toen de ring rondgejaagd. Actief, actief, actief. Geen momenje langzamer laten lopen. Nu is het goed. en kan ik heel fatsoenlijk een m proef neerzetten.

DaanJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:11

Sinds we in de M HC met zeep mogen rijden heb ik dat natuurlijk geprobeerd en dat werkte op dat moment. Maar daarna weet hij donders goed dat ik hem niet goed genoeg kan aanpakken. we zijn inmiddels bijna 2 jaar bezig geweest om het niet op te geven. Maar ik heb het nu toch maar opgegeven.

geen wedstrijden meer met dit paard.